نسخه چاپی

مشايي در جشنواره شعر بهار:

اسفندیارم اما كینه‌ای از رستم ندارم/ بهار واژه سیاسی نیست

اسفندیار رحیم مشایی در اختتامیه جشنواره شعر بهار گفت: اسفندیارم ولی كینه‌ای از رستم در دل ندارم. ما با هم تاریخ كشور عزیزمان و ملت بزرگ‌مان را می‌‌سازیم.

به گزارش نما به نقل از مهر، در مراسمی که شب گذشته دوشنبه 16 اردیبهشت‌ماه در سالن اجلاس سران برگزار شد، نفرات برگزیده نخستین جشنواره شعر "بهار" معرفی و تجلیل شدند.

در ابتدای این مراسم مسوول اطلاع‌رسانی این جشنواره به نمایندگی از هیات داوران بیانیه هیات داوران را قرائت کرد. وی در سخنانی اشاره کرد: جشنواره شعر بهار در نخستین مرحله برگزاری با بیش از هزار و 400 اثر در بخش‌های مختلف روبه‌رو شد که در بخش غزل با بیشترین و در عین حال با کیفیت‌ترین آثار مواجه شدیم.

زواره‌ای افزود: هیات داوران در بخش شعر سپید و نیمایی و شعر طنز با اشعار چندانی روبه‌رو نشد اما به نظر آنان آثار قابل ملاحظه‌ای در بخش رباعی و ترانه به دبیرخانه ارسال شد.

در ادامه مراسم، محمدجواد محبت به شعرخوانی پرداخت و پس از آن از وی به عنوان پیشکسوت ادب تجلیل شد. سپس از آریان‌پور به پاس یک عمر خدمت فرهنگی قدردانی شد.

در ادامه گروه موسیقی سنتی به اجرا پرداخت و سپس اسفندیار رحیم مشایی به سخنرانی پرداخت.

وی پس از سخنانی درباره بهار و خلق آن و قیاس با آفرینش شعر در وجود شاعران گفت: اسفندیارم ولی کینه‌ای از رستم در دل ندارم. ما با هم تاریخ کشور عزیزمان و ملت بزرگ‌مان را می‌‌سازیم. فصل حماسه فصل پاک کردن کینه‌ها و زدودن نفرت‌هاست. امروز باید بگویم سوءتفاهم نشود اگر به بهانه بهار از اسفند دعوت می‌کنند، یادمان نروند اسفند پشت به زمستان دارد و رو به بهار. گناه این است که یار اسفندیارم و از قدیم‌الایام مردم عادت کرده‌اند با سوزاندن ما چشم بد را از خود دور کنند و ساحت قدسی مردان و زنان پاک، آگاه و هوشیار و با بصیرت ایران عزیز اسلامی در امان بماند.

وی ادامه داد: مصونیت یک افتخار بزرگ است. عنوان بهار خیلی بالاتر از آن است که از آن به عنوان واژه‌ای سیاسی برای حزب و گروه تعبیر کنیم بنابراین ظرفیت بهار خیلی بالاتر است. انتخابات اهمیت زیادی دارد و اهتزاز پرچم پرافتخار مهین و نام کشور ما مهم است. ایران مدفن پاک شهیدان و بهار یک حقیقت مجسم است.

رحیم مشایی افزود: در عالم هستی، خدا بهار است و در عالم امکان وجود نازنین امام عصر (عج) محضر بهار است. اگر دوستانی هستند که مایلند همچنان از عنوان بهار برای منویات سیاسی بهره ببرند من مانع نیستم اما آن حقیقت برتر و جایگاه رفیع بهاری یعنی وجود امام فراموش نشود. زنده باد بهار و کسی که زنده باد بهار را در سازمان ملل سر داد فراموش نشود.

وی در ادامه با اشاره به مطالبی درباره این که همه مظاهر هستی جلوه‌های خدایند و هستی جز خدا نیست، افزود: محبت و معرفت و حقایق انسانی سطح بالاتری هستند و برای اینکه درک شود قبلاً هم مثال زدم. 200 سال بعد انسان موجودات مصنوعی می‌سازد تا خیلی کارها را برای انسان انجام دهند تا آدم به کارهای مهمتر و بالاتر برسد.

در ادامه مراسم با حضور رحیم مشایی، امیدی شهرکی، افسانه بایگان، امین زندگانی و چیستا یثربی، جوایز برگزیدگان به آنها اهدا شد.

هیات داوران جشنواره شعر بهار در بخش طنز هیچ اثری را شایسته رتبه اول، دوم و سوم ندانست، اما از دو شعر نصرالله بیگی و احسان محمدی تقدیر شد.

در بخش شعر نیمایی بدون انتخاب اثر اول و دوم، محمد صارمی به عنوان نفر سوم انتخاب شد. ضمن اینکه از علی سلیمانی تقدیر به عمل آمد.

هیات داوران در بخش شعر سفید نیز هیچ اثری را به عنوان رتبه اول، دوم و سوم انتخاب نکرد اما امین خانپرور، لیلا منجزی و آرمیتا مرادی را شایسته تقدیر دانست.

در بخش قالب‌های دیگر از امیر توانا، نعمت‌الله شمسی‌پور، محمدرضا عظیمی، هادی فردوسی و علیرضا قنبری تقدیر شد. ضمن اینکه علی فردوسی حائز رتبه سوم شد و این بخش نیز نفرات اول و دوم نداشت.

هیات داوران نخستین جشنواره شعر بهار در بخش ترانه نیز هیچ اثری را شایسته رتبه نخست ندانست اما پیام جهانگیری به عنوان نفر دوم و رضا نیکوکار به عنوان برگزیده سوم معرفی شدند. ضمن اینکه در این بخش از مریم تیتنی نیز تقدیر شد.

بخش شعر در قالب رباعی نیز نفرات اول و دوم نداشت، اما در این بخش هیات داوران امین شیرازی و حسین طاهری را به صورت مشترک به عنوان برگزیده سوم انتخاب کرد. ضمن اینکه در این بخش از محسن کاویانی تقدیر شد.

هیات داوران جشنواره شعر بهار تنها در بخش غزل، شاعری را به عنوان نفر برتر انتخاب کرد. بر این اساس رتبه نخست این بخش به علیرضا رجبعلی‌زاده کاشانی شد. ضمن اینکه احمدرضا قدیریان و محمدحسین ملکیان به طور مشترک حائز رتبه دوم و فاطمه محرابی سوم شد.

وحید طلعت، سیدمهدی نژادهاشمی و لیلا عبدی نیز در این بخش شایسته تقدیر شناخته شدند.

در پایان نیوشا انصاری شاعر 9 ساله نیز جایزه ویژه هیات داوران را به دست آورد. همچنین از میرجلال‌الدین کزازی شاهنامه‌پژوه تقدیر شد، اما وی در این برنامه حضور نداشت.

حواشی جشنواره شعر بهار:

- در حالی که اسماعیل امینی و حمیدرضا شکارسری به عنوان دو تن از داوران این جشنواره معرفی شدند هنگام اعطای جوایز حضور نداشتند و جای داوران افسانه بایگان و امید زندگانی که نامزدهای شورای شهر هستند در کنار مشایی به اعطای جوایز پرداختند. ضمن آن که بیانیه هیات داوران بدون حضور آنان و توسط مسئول اطلاع‌رسانی خوانده شد.

- مراسم با یک ساعت و نیم تاخیر شروع شد و مشایی نیم ساعت پس از شروع مراسم حضور پیدا کرد.

- اجرای برنامه دو ساعت و نیم طول کشید که به تقریب یک ساعت از آن را مجری برنامه سخنرانی داشت.

- با وجود شرکت هزار و 400 اثر در این جشنواره غیر از بخش غزل، قسمت‌های دیگر فاقد رتبه اول و دوم بودند که با وجود ماهیت جشنواره و موضوع آن به نظر می‌رسد این موضوع نیز یک اقدام تبلیغاتی دیگر برای مهم نمایش دادن جشنواره است.


۱۳۹۲/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...