نسخه چاپی

واكنش تند روحانی به سخنان وزیر اطلاعات

روحانی در واكنش به سخنان اخیر وزیر اطلاعات درباره هاشمی‌رفسنجانی و محمد خاتمی اظهار داشت: اعتقاد دارم در شرف یك انتخابات بسیار مهم كه پیش‌رو داریم و باید آن را با حضور پرشكوه مردم به حماسه سیاسی تبدیل كنیم، هر گونه كلمات تفرقه‌آور، اختلاف‌آور و شكاف‌آور خودداری كنیم چرا‌كه به مصحلت جامعه نیست. معتقدم افرادی كه چند ماه بیشتر به پایان مسئولیتشان نمانده، باید احتیاط بیشتری در حرف‌های خود داشته باشند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ظهر امروز سه‌شنبه بعد از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری با بیان اینکه امروز اولین قدم را برای برداشتن بار سنگین مسئولیت اجرایی کشور طی کردم، اظهار داشت: من نسبت به بزرگی و سنگینی این کار آگاهی کامل دارم و این مسئولیت سنگین کسی را می‌طلبد که نظام سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و بویژه نظام اقتصادی کشور را به خوبی بشناسد و از آنجا که در شرایط فعلی راه گشودن گره اقتصادی کشور از گذرگاه سیاست خارجی می‌گذرد، باید در سهم مسائل سیاست خارجی و ساماندهی و راه‌حل‌ آنها تخصص لازم را داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره سخنان اخیر وزیر اطلاعات درباره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و محمد خاتمی اظهار داشت: اعتقاد دارم در شرف یک انتخابات بسیار مهم که پیش‌رو داریم و باید آن را با حضور پرشکوه مردم به حماسه سیاسی تبدیل کنیم، هر گونه کلمات تفرقه‌آور، اختلاف‌آور و شکاف‌آور خودداری کنیم چرا‌که به مصحلت جامعه نیست. معتقدم افرادی که چند ماه بیشتر به پایان مسئولیتشان نمانده، باید احتیاط بیشتری در حرف‌های خود داشته باشند.

روحانی با تاکید بر اینکه من با آگاهی از همه مشکلات و خطرات و با همه توان، سابقه و آبرویم آمده‌ام که با دولت تدبیر و امید و با گفتمان نجات اقتصاد کشور، احیای اخلاق جامعه و تعامل سازنده با جهان راستی و درستکاری را به مردم عرضه کنم و قدمی برای سامان‌دادن امور مردم و زندگی آنها بردارم، اظهار داشت: باید بدانیم معضلات اساسی اقتصاد کشور و سایر بخش‌های معلول ضعف مدیریت و به دلیل از بین بردن نهادها و سازو‌کارهای فکری و هماهنگ‌ساز در نظام اجرایی و همچنین جانشین شدن تصمیم فردی به جای عقل جمعی است. معتقدم دلیل دیگر معضلات اساسی کشور از بین رفتن جرأت و مسئولیت‌پذیری در مدیران عالی و میانی کشور است.

وی همچنین گسستگی نظام اجرایی با نخبگان و مراکز علمی، عدم استفاده از مشورت فعالان اقتصادی، برکناری کارکنان و مدیران کارآمد و تضعیف اعتماد عمومی با ارائه آمار و ارقام غیردقیق را از دیگر معضلات امروز کشور عنوان کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تشدید تحریم‌ها از سوی شورای امنیت و چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مجموع از نتایج بی‌تدبیری‌هاست، اظهار داشت: بی‌تدبیری‌ها موجب تورم، توهم، تحریم و تحقیر شده است.

روحانی با اشاره به اینکه از سال 84 یعنی در مقایسه اجرای سند چشم‌انداز تا امروز در اکثر شاخص‌های اقتصادی کشور با پس‌رفت مواجه شده است، گفت: متاسفانه امروز رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری، نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ بیکاری و حتی بحث عدالت با پس رفت مواجه بوده است. جدیدترین گزارشات بانک مرکزی تصریح دارد که قدرت خرید کارگران و کارمندان به مراتب کاهش یافته و طبق همین گزارش دهک‌های ثروتمند، ثروتمندتر شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور با کاهش قدرت خرید خانواده‌ها مواجه شده است، افزود: هدف اصلی دولت در 4 سال آینده باید بهبود وضعیت معیشت مردم باشد که این بهبود از طریق راهبرد تولید ثروت ملی و راهبرد توزیع عادلانه ثروت ملی است. من ریشه بسیاری از سیاست‌های پولی نامناسب را که باعث افزایش بی‌رویه حجم نقدینگی و تورم در کشور شده و دولت را به بزرگترین بدهکار اقتصاد ایران تبدیل کرده، دولتی شدن شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی می‌دانم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من قویا از سال اول زمینه استقلال بانک مرکزی را فراهم خواهم کرد و معتقدم وجود صدها پروژه عمرانی ناتمام که امروز بدون توجیه اقتصادی در کشور وجود دارند، به دلیل انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود لذا در آغاز فعالیت دولت یازدهم بنده مجدداً سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را احیا خواهم کرد.

روحانی تصریح کرد: برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در زمینه رفع گرانی، بیکاری و در حوزه مسکن یارانه‌ها و سلامت تدوین کرده‌ام که تقدیم ملت خواهم کرد.

وی خطاب به ملت ایران اظهار داشت: مردم عزیز بیایید دست در دست هم دهیم و نگذاریم ایران ویران و بهارمان زمستان شود. امروز در زمستان فرهنگ، سیاست و اقتصاد هستیم که هوا بس ناجوانمردانه سرد است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد:‌ امروز با درخواست خاضعانه از مردم و به یاری خداوند جان و خرد آماده‌ام با همراهی پرشور ملت و جمعی از نیک‌اندیشان، راست‌گفتاران و دست‌کرداران طعم دولت بایسته را برای ملتی شایسته فراهم کنم.

روحانی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید در 3 سطح برای صلح، سلام و آشتی تلاش خواهد کرد، گفت: آشتی با نخبگان و اساتید از برنامه‌های ماست و تلاش می‌کنم با دولت فراجناحی به فرقه‌گرایی و انزوای خبرگان جامعه پایان دهم. برنامه دیگر من آشتی با مردم و دعوت از همه جناح‌ها، گروه‌ها و دلسوزان است. تاکید دارم که باید به فضای امنیتی کشور پایان داد.

وی با تاکید بر آشتی با جهان اظهار داشت: با تعامل سازنده و دیپلماسی فعال می‌توان به فشار ظالمانه بر ملت ایران پایان داد. بنده این 3 آشتی را با اجماع بزرگان نظام دست‌یافتنی می‌دانم و با تکیه بر تجربیات امیدوار و قادر به ایجاد این اجماع خواهم بود.

خبرنگاری از روحانی پرسید که اگر هاشمی رفسنجانی کاندید شود، آیا شما کنار می‌کشید؟ گفت: تا آنجایی که بنده مطلع هستم بعید می‌دانم وی ثبت‌نام کنند ولی به طور کل در دو، سه روز آینده مشخص می‌شود که وی کاندیدا می‌شود یا خیر.

داوطلب کاندیداتوری ریاست جمهوری با بیان اینکه چه برنامه‌ای برای از پیش رو برداشتن مناقشات هسته‌ای و تحریم‌ها دارید؟ گفت: معتقدم پرونده هسته‌ای ایران باید از طریق مذاکره و دیپلماسی فعال حل و فصل شود. با توجه به اینکه بنده در این زمینه تجربه کافی دارم و در سخت‌ترین شرایط کشور را از تحریم‌ها و جنگ دور نگه داشته‌ام و صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای را در شورای حکام به اثبات رساندم.

وی افزود: امید فراوان دارم تا با ایجاد اجماع در کشور و با کمک و تلاش فعالان سیاسی پرونده هسته‌ای را در مسیر درست قرار دهم. مسیر درست این است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بوده و زیر نظر آژانس فعالیت می‌کند و ادامه تحریم‌ها مفهومی ندارد.

روحانی در خصوص اینکه شما به وجود فضای امنیتی در کشور اشاره کردید و اگر تشخیص شما چنین است، چه برنامه‌ای برای از بین بردن فضای امنیتی دارید؟ گفت: در بسیاری از موارد رئیس جمهور به تنهایی قادر نیست همه مسائل را حل و فصل کند اما رئیس جمهور رئیس شورای امنیت ملی است و از طریق سازوکار این شورا می‌تواند به مباحث امنیتی بپردازد. رئیس جمهور رئیس شورای انقلاب فرهنگی است و از طریق می‌تواند به رفع مشکلات فرهنگی کشور کمک کند.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه رئیس جمهور نباید تنها به اختیارات قانون اساسی اکتفا کند، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور مقام دوم کشور است و می‌تواند در سایه تعامل با سایر قوا، نزدیکی به سیاست‌های کلی نظام، حضور فعال در مجمع تشخیص مصلحت نظام و همکاری با مجلس شورای اسلامی بسیاری از مشکلات موجود را از طریق گفت‌وگو حل و فصل کند.

وی درباره برنامه‌‌ اقتصادی‌اش در صورت رئیس جمهور شدن گفت: بنده برای اقتصاد دو برنامه کوتاه مدت و میان مدت در نظر گرفتم. مقطع زمانی برای میان‌مدت 4 سال و برای کوتاه‌مدت 3 ماه است، من معتقدم با ایجاد یک دوره تنفس قادر خواهیم بود که کلیه بنگاه‌های تولیدی را رونق بخشیم.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با خاتمی دیدار داشته‌اید یا خیر گفت: بنده در هر کجا و هر جایگاهی که بودم، هم با اصولگرایان و اصلاح‌طلبان دیدار و گفت‌وگو کرده‌ام. در مجلس فراکسیون مستقلی را تشکیل دادم که معروف به فراکسیون عقلانیت بود و با هر دو جناح رابطه خوب و سیاسی داشتیم.

وی اضافه کرد: بنده با بزرگان هر دو جناح مشورت کردم و امیدوارم بتوانم در جذب آرا موفق شوم و همه معتمدین جامعه و همه آنهایی که به عقلانیت و اعتدال معتقدند، در کنار دولت تدبیر و امید قرار دهم.

۱۳۹۲/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...