نسخه چاپی

بازداشت یكی از بزرگترین فراری های نازی

یكی از نگهبانان سابق اردوگاه مرگ آشویتس، كه مركز سایمون ویسنتال، از او به عنوان فرد شماره چهار در فهرست خود از بزرگترین فراری های نازی نام برده، بازداشت شد.


لخ گزارش نمابه نقل از سایت بی بی سی فارسی نوشت: «یک مرد ۹۳ ساله که ادعا می شود نگهبان اردوگاه مرگ آشویتس بوده در جنوب آلمان دستگیر شده است. هانس لیپشیس اذعان می کند که او به عنوان عضو تیم اس اس وافن در این اردوگاه در لهستان اشغالی خدمت کرده اما مدعی است که آنجا فقط آشپزی می کرده است.»

بنابر این گزارش، مرکز سایمون ویسنتال ماه گذشته از او به عنوان فرد شماره چهار در فهرست خود از بزرگترین فراری های نازی نام برد. این سازمان او را به شرکت در قتل عام و ستم راندن بر غیرنظامیان بی گناه، عمدتا یهودیان، از اکتبر ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵ در اردوگاه آشویتس متهم کرد.

افرایم زورف، از اعضای این مرکز به خبرگزاری فرانسه گفت: «این گام خیلی مثبتی است، ما از بازداشت او استقبال می کنیم، من امیدوارم که این سرآغاز دستگیری ها، محاکمه ها و مجرم شناخته شدن بسیاری دیگر از نگهبانان این اردوگاه مرگ باشد.»

آقای لیپشیس اولین کسی است که در نتیجه یک رشته تحقیقات تازه توسط مقام های آلمان درباره حدود ۵۰ نگهبان آشویتس که هنوز زنده اند، بازداشت می شود. خانه این متهم جستجو شده و او سپس با انتقال به دادگاه تحت بازداشت قرار گرفته است. دفتر دادستانی اشتوتگارت می گوید که تنظیم ادعانامه ای علیه او در جریان است.

آشویتس بزرگترین اردوگاه مرگ نازی ها بود و بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر، که بیشتر آنها یهودی بودند، در آنجا به قتل رسیدند.

دادستان ها در متهم کردن لیپشیس به تعبیر تازه ای از قوانین جزایی پس از محکومیت جان دمانشوک در مه ۲۰۱۱ اشاره کرده اند. دمانشوک به عنوان نگهبان در اردوگاه مرگ سوبیبور در لهستان اشغالی در همدستی در قتل ۲۸ هزار و ۶۰ یهودی گناهکار شناخته شد. براساس این پرونده، متهمان بالقوه دیگر نمی توانند با این استدلال که فقط تابع دستورات بوده اند، در دادگاه از خود دفاع کنند.

مدارک شناسایی زمان جنگ آقای لیپشیس ثابت می کند که او بخشی از یک گروه اس اس بود که به عنوان نگهبان در آشویتس مستقر شده بود.او به همسایگانش و همچنین گزارشگران گفته بود که تنها وظیفه اش در آشویتس آشپزی بود و چیزی از اتاق های گاز ندیده بود.

۱۳۹۲/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...