نسخه چاپی

خانواده هاشمی به جای آیت الله هاشمی !

شاید خانواده هاشمی اینبار به جای امید بستن به آیت الله ۸۰ ساله چشم امید به نسل دوم خانواده دوخته است، نسلی كه هر كدام در جای مخصوص خود پازل آینده هاشمی ها را تكمیل می كنند.

در حالی که این روزها آخرین سخنرانی هاشمی رفسنجانی تقریباً همه سیاسیون را به واکنش واداشته است در سوی دیگر این فرزندان او هستند که فعالانه وارد عرصه سیاسی کشور شده اند.

خانواده هاشمی هنوز خبرسازترین خانواده ایران است این را دستکم هم منتقدان و هم هوادارانش قبول دارند. در روزهایی که صحبت های دو پهلوی آیت الله تحلیل های متفاوتی را در میان اصولگرایان و اصلاح طلبان برانگیخت دادگاه مهدی هاشمی از یک سو و میتینگ انتخاباتی حسن روحانی از سوی دیگر نشان داد فرزندان آیت الله هنوز نیم نگاهی به جهان سیاست دارند و نه حکم زندان فائزه توانسته خللی در تصمیمشان ایجاد کند و نه اتهاماتی که مهدی قرار است از خود در برابر آن ها در دادگاه دفاع کند.

در سوی دیگر محسن، فاطمه و یاسر هاشمی فرزندان کمتر سیاسی آیت الله نیز اینبار آشکارا وارد فعالیت های انتخاباتی شده اند، فاطمه و یاسر در میتینگ انتخاباتی حسن روحانی شرکت کردند و محسن نیز برای شرکت در انتخابات شورای شهر تهران نام نویسی کرده است، شورایی که هر چند ماهیت سیاسی ندارد اما این روزها درباره آن گفته می شود سکوی پرتابی است برای رسیدن به صندلی ریاست جمهوری.
به عبارت دیگر در زمانی که هاشمی رفسنجانی با اظهار نظرهای گاه به گاه خود فضای انتخاباتی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد فرزندانش نیز گویی هر کدام با ماموریتی ویژه به نقش آفرینی سیاسی خود مشغولند.

فائزه در جایگاه اپوزیسیون
فائزه هاشمی که سابقه یک دوره نمایندگی مجلس را نیز در کارنامه دارد در دوران حبس نه چندان طولانی اش با اظهارنظرهایی که توجه ضد انقلاب خارج نشین را جلب کرد بیشتر به اپوزیسیون نظام نزدیک شد تا جناح های داخلی، در شش ماهی که در زندان اوین گذراند بیانیه ها و نامه های متعددی منتشر کرد که خبر از تندتر شدن مواضع سیاسی اش می داد مواضعی که در ظاهر با پدرش همخوانی چندانی ندارد.

هر چند پیش از این آیت الله با اشاره به تندروی های وی در مصاحبه با سالنامه ۸۳ شرق و حمایت نکردن از او می گوید: " او{فائزه} قدری زیاده روی کرد و همه جا ظاهر شد". به هر حال اینک فائزه در میان فرزندان آیت لله تندترین موضع گیری ها را دارد و به نظر می رسد دادگاه مهدی هم بهانه ای شد تا باردیگر خود را در معرض رسانه ها قرار داده و به افکارعمومی اینگونه القاء کند که از گفته های پیشینش عقب نشینی نکرده است.

مهدی؛ نماد مظلوم نمایی
در گذشته کمپین های انتخاباتی پدر را اداره می کرد و به نوعی نقش روابط عمومی خانواده به او سپرده شده است.
هر چند آیت الله در انتخابات نهم ریاست جمهوری از احمدی نژاد شکست خورد اما تجربیات مهدی در ستادهای انتخاباتی پدر وی را برآن داشت تا در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی نیز نقشی کلیدی را بر عهده بگیرد، گفته می شود ایده تشکیل کمیته صیانت از آراء را او به میرحسین القاء کرده، اکنون با اتهاماتی درباره انتخابات و پرونده نفتی شرکت توتال روبرو است.


بازگشت او به ایران را نیز می توان از همین زاویه مورد بررسی قرار داد چرا که بسیاری معتقدند مهدی هاشمی با در اختیار قانون قرار دادن خود در صدد بازسازی و ترمیم چهره خانواده هاشمی برآمده است. چهره ای که خود وی در مخدوش شدنش نقش اساسی داشته است.

فاطمه و یاسر؛ بی علاقه به سیاست
فاطمه هاشمی را می توان نقطه مقابل خواهرش دانست فعالیت هایش در امور مربوط به بنیاد بیماری های خاص اساساً ارتباط چندانی با سیاست نداشته است، یاسر هم بیشتر چهره ای اقتصای است تا سیاسی اما به نظر می رسد اینبار فاطمه و یاسر نیز به نحوی وارد گود سیاست شده اند.
شرکت در میتینگ انتخاباتی حسن روحانی نامزد مورد حمایت شخص هاشمی می تواند مقدمه ای بر سناریوی طولانی خانواده هاشمی در آینده باشد به هر حال فاطمه محدودیت های قانونی فائزه را ندارد و گویی آیت لله او را برای چنین روزهایی از سیاست دور نگه داشته است.

محسن؛ امید آینده آیت الله
ثبت نامش در انتخابات شورا دور از ذهن بود چنانکه پیش از این علیرغم برخی خبرها برای انتخابات مجلس نهم نام نویسی نکرد، در دفتر هاشمی مسئولیت چاپ کتاب خاطرات را بر عهده دارد و انتشاراتی به نام دفتر نشر معارف انقلاب را به همین مناسبت اداره می کند.


سابقه مدیریتی اش در متروی تهران می تواند از او گزینه مناسبی برای انتخابات شوراها بسازد، و سوابق کمتر سیاسی اش در صورت ورود به شورای شهر تهران گزینه مناسبتری برای انتخابات آینده! کسی چه می داند شاید خانواده هاشمی اینبار به جای امید بستن به آیت الله ۸۰ ساله چشم امید به نسل دوم خانواده دوخته است، نسلی که هر کدام در جای مخصوص خود پازل آینده هاشمی ها را تکمیل می کنند

۱۳۹۲/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...