نسخه چاپی

اصلاح طلبان؛ از دوپینگ آقای هاشمی تا ارتباط با لیونل مسی

مسأله"آمدن یا نیامدن" آقای هاشمی رفسنجانی به اندازه ای مهم شده است كه بی بی سی فارسی با پخش چند برنامه این مسأله را مورد بررسی قرار داده است. "برنامه صفحه2" این شبكه این موضوع را با چهار كارشناس از سیدنی، پاریس، تورنتو و لندن به بحث گذاشت.

بی بی سی فارسی (BBC PERSIAN) در "برنامه صفحه 2" با دعوت از کارشناسانش موضوع "آمدن یا نیامدن" آقای هاشمی رفسنجانی را مورد توجه قرار داد و گفت: «نمی توان جواب سرراستی از صحبت های آقای هاشمی شنید؛ اما عده ای این بخش از صحبت هایش را که "نمی گویم نمی آیم" به حساب تمایلش به آمدن گذاشته اند.»



حسین نورانی نژاد از سیدنی، تقی رحمانی از پاریس، علیرضا نامور حقیقی از تورنتو و علی علیزاده از لندن کارشناسان برنامه از چهار کشور مختلف بودند.



آقای"حسین نورانی نژاد" رئیس کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت از جمله کسانی است که پروژه "یا خاتمی یا هاشمی" را پی می گیرند. وی آقای هاشمی را گزینه دوم اصلاح طلبان خواند و گفت: «در وهله اول تلاش اصلاح طلبان دعوت از آقای خاتمی است و بعد آقای هاشمی. آقای هاشمی تا به حال جواب آری یا نه نداده اند؛ اما آن چه من شنیده ام این است که آقای هاشمی گفته اند بدون تأیید و نظر رهبری به میدان نخواهند آمد.»



حسین نورانی نژاد



وی هدف اصلاح طلبان را بازگشت به 8 سال قبل عنوان کرد و در تبیین اهمیت این دو گزینه و محدود شدن اصلاح طلبان روی تنها دو شخص گفت: «بحث این است که اصلاح طلبان معتقدند از فرصت انتخابات باید برای تغییر استفاده کرد؛ یعنی کسب قدرت و بازگشت به 8 سال قبل، بنابراین اصلاح طلبان ناگزیر هستند از چهره های شناخته شده خود استفاده کنند. البته جامعه به راحتی هر کسی را قبول نمی کند و آقای خاتمی و هاشمی هم باید با مردم صحبت کنند تا آن ها را پای صندوق رأی بیاورند.»



سؤال دیگر عنایت فانی از میهمانانش این بود: «نیامدن آقای هاشمی چقدر مهم است؟» که آقای "علیرضا نامور حقیقی" در پاسخ به این سؤال به چهار نکته اشاره کرد: «نکته اول این است که حاکمیت دوست دارد فضایی تازه ایجاد شود و نیروهای جدیدتری حوزه اجرایی را به دست بگیرند. نکته دوم، حضور آقای هاشمی می تواند فضای انتخابات را قطبی کند و دست جناح احمدی نژاد را برای چانه زنی باز کند. به هر حال کاندیدای اصلی جناح احمدی نژاد صددرصد رد صلاحیت می شود. دوره سیاسی احمدی نژاد هم به پایان رسیده است. نکته سوم، آمدن آقای هاشمی می تواند درگیری های اجتماعی را افزایش دهد. نکته چهارم این که به هر حال آقای هاشمی منابع قدرتی دارد که می تواند بسیج اجتماعی و سیاسی و اقتصادی پدید آورد و چالش های جدیدی برای سیستم رقم بزند.»



نامور حقیقی





تحلیلگر بی بی سی و رادیو فردا در ادامه افزود: «بخشی از ایده هایی که آقای رفسنجانی دارد عملا در مدل آقای قالیباف-ولایتی تأمین خواهد شد؛ چون آقای قالیباف مرزبندی های آقای هاشمی را دارد و از لحاظ مدل مدیریتی هم با هم تفاوتی ندارند و در حوزه بین الملل هم این مدل تعادل دارد.»



نامور حقیقی اصلاح طلبان را فاقد سازمان رأی خواند و توصیه کرد: «با توجه به این که اصلاح طلبان سازمان رأی ندارند و چهره های مشهورشان هم تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند باید بیشتر به سمت این چهره ها(قالیباف و ولایتی) بروند تا بتوانند حضور خود را در صحنه حفظ کنند. در ایران اگر از صحنه کنار رفتی خیلی مشکل می توانی برگردی.»



آقای "تقی رحمانی" فعال ملی مذهبی آقایان هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی را به "لیونل مسی" تشبیه کرد و تصریح کرد: «آقای هاشمی نیاز دارد با استقبال مخاطبان دوپینگ شود. اگر این استقبال صورت بگیرد و هر دو نام نویسی کنند و آقای خاتمی رد صلاحیت شود آقای هاشمی کاندیدا خواهد شد. منتهی یک مسأله ای را در نظر بگیریم؛ این دو نفر با توجه به این مشکلات، الان نقش مسی را در تیم بارسلونا دارند اگر روی نیمکت بنشینند انتخابات و فضای سیاسی را به طور کامل باخته اند.»



تقی رحمانی



وی اصلاح طلبان را محدود به همین دو گزینه کرد و گفت: «ما در شرایط سختی هستیم. یکی از این دو باید وارد صحنه شود، نفر سوم شانس زیادی ندارد؛ اما نحوه مدیریت مهم است. اگر آقای هاشمی تأیید شد و آقای خاتمی معتقد است که کشور در خطر است باید معاون اولی ایشان را بپذیرد و یا برعکس.»



در حالی که تقی رحمانی خود بی توجه به دیگر کاندیداهای اصلاح طلب، بر شخصیت های منفرد تأکید کرده و تنها راه نجات را در دو نفر خلاصه کرده بود، سخنان خود را نقض کرد و گفت: «ما به یک همکاری نیاز داریم. متأسفانه دموکراسی خواهی در ایران که نیاز به تشکیلات و سازمان دارد از صدر مشروطه تا الان با شخصیت های منفرد مشکل ایجاد کرده است.»



علی علیزاده



وی تعریف از دموکراسی در خاورمیانه را از دیگر کشورهای جهان استثناء کرد و خواستار توجه نظام به نیروهای اپوزیسیون به جای مردم شد: «در خاورمیانه معمولا رأی 80% ملاک نیست. در خاورمیانه نیروهای اپوزیسیون و تحول طلب هستند که به انتخابات مشروعیت می دهند؛ الان آقای هاشمی و خاتمی می توانند این مشروعیت را بیاورند و این بازی برد برد برای نظام است. پس آقای هاشمی نیاز به دوپینگ مخاطبان دارد.»



دیگر تحلیلگر بی بی سی فارسی؛ یعنی آقای "علی علیزاده" هم در این برنامه اظهار داشت: «به نظر من آقای هاشمی از پسرش خواست به زندان برود تا وجهه خودش را ترمیم کند. این آخرین شانس آقای هاشمی، پیش از بازنشستگی است. ایشان برای خود نقشی در تاریخ ایران قائل است که فکر می کند این نقش به او داده نشد؛ به همین دلیل در انتخابات 79 و 84 شرکت کرد؛ اما شکست

۱۳۹۲/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...