نسخه چاپی

ماجرای نامه امام(ره) به سردار علایی

حسین علایی گفت:كتاب «تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق» را كسانی بازبینی كردند كه یا در جنگ حضور نداشتند یا جنگ را با چشمان خود ندیده بودند.


به گزارش نما به نقل از ایسنا، سردار علایی -اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه- که در مراسم رونمایی از کتاب «روند جنگ تحمیلی ایران و عراق» که کار نگارش آن را خودش بر عهده داشته است، در سرای اهل قلم بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سخن می‌گفت، این فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد:کار تدوین این کتاب در شهریورماه سال 1389 به پایان رسید و مسائلی موجب شد تا در چاپ این اثر تاخیر بیفتد بنابراین از این فرصت استفاده کردم و برای کامل شدن کتاب مطالب دیگری به آن افزودم. در چاپ دوم نیز باید حدود 100 صفحه‌ دیگر به کتاب اضافه شود.

وی ادامه داد: این کتاب را که خودم نامش را «تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق» گذاشته بودم کسانی بازبینی کردند که یا در جنگ حضور نداشتند یا جنگ را با چشمان خود ندیده بودند. بنابراین نام کتاب را به «روند جنگ ایران و عراق» تغییر دادند. نکته بعدی نیز این است که بعضی از موضوع‌های این کتاب حذف شده است و این خیلی خنده‌دار است که من در جایی از حمله کمونیست‌ها به آمل نوشته‌ام آن را حذف کرده‌اند. هنگامی که جویا شدم که چرا این مسئله پیش آمده است به من گفتند که حمله‌ کمونیست‌ها چه ربطی به جنگ دارد؟! این درحالی است که این حمله‌ کمونیست‌ها باعث شد تا مقداری از توان نظامی و برنامه‌ریزی‌های سپاه را به خود اختصاص دهد. از جمله موضوعات دیگری که حذف شده است مربوط به تحلیل تسخیر لانه جاسوسی است. امیدوارم که این موارد در چاپ بعدی به کتاب افزوده شود و به نام خودش چاپ شود.

وی همچنین اظهار کرد: هنگامی که کتاب را می‌نوشتم آن در اختیار بسیاری از فرماندهان ارتش مانند امیر سرتیپ بختیاری و دیگر امرای ارتش قرار می‌دادم تا اگر نکته‌ای هست به من بگویند. خوشبختانه تمامی این عزیزان مطالب و آنچه را مورد نظرشان بود بیان کردند. همچنین دریابان شمخانی، سردار رضایی وسرلشکر غلامعلی رشید نیز نوشته‌های خودشان را مکتوب کردند. اکنون نیز به تمام افرادی که این کتاب را می‌خوانند توصیه می‌کنم حتما پس از مطالعه‌ این کتاب نظراتشان و هرآنچه را احساس می‌کنند باید بازگو شود به من یادآور شوند.

جانشین واحد طرح و عملیات ستاد مرکزی سپاه در سال 1361 در بخشی دیگر از سخنانش گفت: خروج برخی مدیران از چرخه مدیریت از سال 84 تاکنون باعث شد تا آن‌ها وقت بیشتری داشته باشند که بنویسند و یا در دانشگاه‌ها تدریس کنند. از همین رو یکی از کارهایی که پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس که مسئولیت آن‌ را مرحوم سردار احمد سوداگر برعهده داشت این بود که دو واحد درسی با نام آشنایی با دفاع مقدس را در دانشگاه‌ها طرح‌ریزی کرد تا تدریس شود.

وی ادامه داد: برای اینکه این برنامه اجرایی شود از فرماندهان دوران دفاع مقدس دعوت شد تا به مدرسان این واحد درسی آموزش بدهند. در آن‌جا متوجه شدم که اگرکسی بخواهد تاریخ جنگ تحمیلی را مطالعه کند نمی‌تواند بیاید و آن‌را در یک کتاب ببیند. بنابراین تصمیم گرفتم تا این کتاب را که مربوط به تاریخ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است، به نگارش دربیاورم و آن را از ابتدا تا امضای معاهده‌ 1975 به صورت علمی و بی‌طرفانه تدوین کنم.

این تدوین‌گری‌ها همزمان با درس ‌دادن، نوشتن مقالات یا گفت‌وگو با امرای ارتش و فرماندهان عالی‌رتبه دوران دفاع مقدس همچون سرلشکر محسن رضایی، سرلشکر رشید و دیگر عزیزان در مدت سه سال انجام شد. البته پیش از آن در مدت این هشت سال که گذشته است در تمام جلسات تحلیلی، بازخوانی و مفهومی که مربوط به جنگ تحمیلی می‌شد شرکت کردم. با توجه به گفت‌وگویی هم که با فرماندهان داشتم سعی کردم مطالب جالب و بی‌نظیر از بعد علمی و تحلیلی باشد. بنابراین در کتاب به تمام عوامل شکست‌ و پیروزی در جنگ تحمیلی و عملکرد وزارت خارجه و ضعف‌هایی هم که داشت اشاره کردم.

رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال 1376 تا 1379 با اشاره به دیدارش با امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: پس از پیروزی در «عملیات الی‌بیت‌القدس» (آزادسازی خرمشهر)راجع‌ به مسائل این عملیات به بیت امام رفتم. حاج احمدآقا فرزند امام نامه‌ای از ایشان را به حاج حسن دادند که به من بدهند. امیدوارم این نامه‌ هفت صفحه‌ای روزی منتشر شود. همچنین درباره‌ جنگ تحمیلی مطالب ناگفته بسیار است که امیدوارم روزی بیان شود.

سردار علایی یادآور شد: راز موفقیت ما در دوران جنگ تحمیلی را نباید یک بعدی جلوه داد. اگرچه عواملی مانند حضور داوطلبانه رزمندگان‌،‌شهادت‌طلبی رزمندگان و ایمان آن‌ها موضوع مهمی است اما فرماندهی،‌ساختار،‌تجهیزات و طراحی عملیات‌ها نیز بسیار در پیروزی‌های ما نقش اساسی داشته است.

۱۳۹۲/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...