نسخه چاپی

شوراها و مسائل مربوط به سبك زندگی

محمد كاظم انبارلویی

چندي پيش مقام معظم رهبري در سفر به خراسان شمالي در ديدار با جوانان اين استان بحث مهم و كليدي "سبك زندگي" و ارتباط آن با شكل‌گيري تمدن‌سازي نوين اسلامي را مطرح فرمودند.
معظم له از باب آسيب‌شناسي اين مقوله مهم 28 سئوال كليدي مطرح فرمودند و اين سئوالات از خلقيات فردي و اجتماعي و زندگي شهري گرفته تا الگوي مصرف و فضاي كسب و كار و حتي لباس و آرايش را در بر مي‌گرفت.اين روزها نامزدهاي انتخاباتي به سراسر كشور مي‌روند و ديدگاه‌هاي خود را در باب مسائل كشور و انقلاب بيان مي‌كنند.
برخي هنوز در وادي تئوري "ناز و نياز" هستند و كاري به اين مقولات كه جزء اصلي‌ترين مطالبات رهبري است ندارند. برخي هم كه از تئوري "ناز و نياز" عبور كرده‌اند و خود را در معرض داوري مردم قرار داده‌اند كمتر به اين مسائل مي‌پردازند.
اكنون تيتر اصلي روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها در مورد طرح ديدگاه‌هاي نامزدها به مطالبي اختصاص دارد كه جزء مطالبات مردم و خواسته‌هاي فكري و عملي ‌آنها نيست.
به اين تيترها توجه كنيد؛
- بدون موافقت رهبري نمي‌آ‌يم.
- خبر خوشي از اجماع اصلاح‌طلبان دارم.
- هاشمي دقيقه 93 بيايد به نفع او كنار مي‌روم.
- اگر نامزد شوم با هيچ‌كس ائتلاف نمي‌كنم.
- تعدد نامزدها مضر است.
- تفرقه بين اصولگرايان مطلوب دلسوزان نظام نيست.
- هاشمي دقيقه 90 مي‌آ‌يد.
- تا آخر به شروط ائتلاف پايبند هستم.
- هاشمي: نمي‌گويم نمي‌آيم.
- بايد دست بعضي‌ها را رو كرد.
- ...
آيا آنچه كه در رسانه‌هاي كشور و در ارتباط با انتخابات رياست جمهوري مي‌گذرد تناسبي با مطالبات مردم و رهبري دارد؟
مردم براساس پرسش‌هاي كليدي رهبري در باب "سبك زندگي" مي‌خواهند بدانند نامزدها چه راه حلي براي رونق كسب و كار و تمهيد يك زندگي شرافتمندانه توام با كرامت دارند.
نامزدها چگونه مي‌خواهند ريشه ربا را از بازار مسلمين و مناسبات مالي بين مومنين حذف كنند.
مردم مي‌خواهند بدانند در نظام اداري كشور كه مسئوليت مستقيم آن به عهده رئيس‌جمهور است چه تحولي رخ خواهد داد و نامزدها براي اين "تحول" چه "نظريه" يا "تئوري"‌اي دارند. آيا آنها ريشه‌يابي كرده‌اند كه چرا ساعات مفيد كار در دستگاه‌هاي اداري كم است؟
نامزدها چگونه مي‌خواهند ثابت كنند التزام عملي به قانون دارند و از دور زدن قانون پرهيز خواهند كرد. مردم مي‌خواهند بدانند اقتصاد كشور، معيشت آنان و رفاه عمومي تحت چه تدبيري از سوي نامزدهاي انتخاباتي سامان خواهد گرفت و سامانه يك زندگي شرافتمندانه از ديدگاه نامزدها چه مي‌باشد.
مردم مي‌خواهند بدانند بن مايه‌هاي فرهنگ زندگي در باب خردورزي، اخلاق و حقوق در دولت آينده چگونه شكل مي‌گيرد و نامزدهاي انتخابات دوره يازدهم اصلا به اين مقولات فكر كرده‌اند؟ مردم مي‌خواهند بدانند نامزدها در بازتعريف گفتمان پيشرفت چه حرف تازه‌اي دارند و چگونه مي‌خواهند كشور را در اين غوغاي تحريم و تهديد قدرت‌هاي جهاني مديريت كنند.
مردم مي‌خواهند بدانند نامزدها در پايبندي به قانون بويژه قانون اساسي چه تضمين‌هاي علمي و عملي مي‌دهند. چقدر دغدغه اجراي قانون دارند و چگونه مي‌خواهند اين دغدغه را در جامعه به صورت يك فرهنگ خوب تبليغ و ترويج كنند. مردم مي‌خواهند بدانند آنها چگونه جلوي قانون‌گريزي در جامعه را مي‌گيرند. همين پرسش‌ها در مورد نامزدهايي كه مي‌خواهند در انتخابات شوراهاي اسلامي شركت كنند به گونه‌اي ديگر مطرح است. مقام معظم رهبري اخيرا فرمودند ؛ "انتخابات يك قوت و روح جديد در پيكره نظام مي‌دمد" بايد ديد سهم انتخاب شوندگان در دميدن اين روح و قوت چيست؟ آيا آنها حاضرند در سكوي پاسخگويي روح تازه‌اي به مفاهيم و مقولاتي كه تحت عنوان "سبك زندگي اسلامي" مطرح است بدمند؟ فكر مي‌كنم مدت كوتاهي كه تا روز برگزاري باقي مانده است يك فرصت طلايي براي پرداختن به "متن" مسائل انتخابات است و پرهيز از حواشي آن ما را يك گام به فلسفه انتخابات و فوايد آن نزديك مي‌كند.

۱۳۹۲/۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...