نسخه چاپی

صولت مرتضوي:

مهلت ثبت‌نام كاندیداها تمدید نمی‌شود

دبیر ستاد انتخابات كشور با اشاره به آغاز ثبت‌نام كاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فرصت ۵ روزه ثبت نام كاندیداها تمدید نمی‌شود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سیدصولت مرتضوی دبیرستاد انتخابات کشور شب گذشته با حضور در برنامه زنده تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری با اشاره به شروع ثبت‌نام از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: صبح روز گذشته فرمان آغاز ثبت‌نام از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توسط وزیر کشور صادر شد و ستاد انتخابات کشور و فرمانداران و بخشداران آمادگی خود را از برگزاری فرآیند دیگر انتخابات اعلام کردند.

وی با اشاره به ثبت‌نام برخی از نامزدها در اولین روز ثبت‌نام اظهار داشت: امروز شاهد بودیم برخی از نامزدهای شاخص از حوزه‌های مختلف اطبا، سیاسیون، اقتصادیون و فرهنگیان که احساس تکلیف می‌کردند به محل ثبت‌نام ستاد انتخابات آمدند و با توجه به بستر مناسب در این ستاد فرآیند انتخابات خود را انجام دادند.

دبیرستاد انتخابات کشور تاکید کرد: فرآیند ثبت‌نام با توجه به تمهیدات صورت گرفته در کمترین فرصت و بدون دغدغه در فضای کاملا دوستانه انجام می‌شود.

مرتضوی در ادامه به شرایط عمومی ثبت‌نام کنندگان و نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اشاره و تصریح کرد: براساس اصل 115 قانون اساسی این شرایط کاملا احصا شده است و طبق آن رئیس جمهور باید از میان رجال سیاسی و مذهبی چه واجد شرایط خاص باشد انتخاب می‌شود.

وی تسلط به آموزه‌های دینی و اهل تشخیص بودن را یکی از این ویژگی‌ها دانست و گفت: رجال سیاسی به معنای مسلط بر علم سیاست نیست و تعریف جامعی دارد که تدبیر امور و داشتن تشخیص در مسائل مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاست‌خارجه از جمله آنهاست.

دبیرستاد انتخابات کشور به 5 شرط و شاخصه اصلی نامزدهای انتخاباتی اشاره کرد و گفت: ایرانی الاصل بودن، تابع ایران بودن، مدیر و مدبر ، داشتن حسن سابقه و تقوا و معتقد به مذهب اسلام بودن از جمله ویژگی های مهم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است.

مرتضوی تشخیص رجال سیاسی و مذهبی را براساس قانون اساسی وظیفه شورای نگهبان دانست و خاطرنشان کرد: ثبت نام تنها وظیفه ستاد انتخابات کشور و وزارت کشور است و بقیه مراحل بر عهده شورای نگهبان قرار دارد.

وی با اشاره به فرصت ثبت‌نام کاندیداها و عدم تمدید آن تصریح کرد: ثبت‌نام براساس جدول زمان بندی و با استناد به قانون انتخابات طی 5 روز خواهد بود و کسانی که قصد ثبت نام دارند حتما باید طی این 5 روز ثبت نام کنند که از امروز تا روز شنبه خواهد بود.

دبیر ستاد انتخابات کشور از احتمال افزایش ساعت ثبت‌نام از کاندیداها خبر داد و گفت: طبق قانون تشخیص این مساله بر عهده وزیر کشور است و تاکنون زمان ثبت نام تا 6 بعد از ظهر اعلام شده است و وزیر کشور بر حسب صلاح کشور می‌توانند آن را افزایش دهند.

مرتضوی به مراحل پس از ثبت نام اشاره کرد و گفت: پس از اتمام کار ثبت‌نام وزارت کشور موظف است فهرست و کلیه مدارک داوطلبان را به شورای نگهبان تحویل می‌دهد و شورای نگهبان پس از اعلام وصول در دو فرصت 5 روزه فرصت دارد به بررسی تایید صلاحیت‌ها بپردازد.

وی خاطر نشان کرد: کلیه داوطلبان حتما باید نقایص مدارک خود را طی این 5 روز برطرف کنند.

دبیر ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: شورای نگهبان پس از فرصت 10 روزه بررسی تایید صلاحیتها فهرست داوطلبان تایید صلاحیت شده را در اختیار وزارت کشور قرار می دهد و وزارت کشور بعد از اعلام وصول اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده طی دو روز فرصت خواهد داشت اسامی را از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم برساند.

وی از فرصت داوطلبان برای شروع تبلیغات خود پس از اعلام تایید صلاحیت شدن آنها طی 20 روز خبر داد و گفت: این فرصت 24 ساعت قبل از روز برگزاری انتخابات یعنی 23 خرداد پایان می‌یابد.

مرتضوی در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز اشاره کرد و گفت: طبق آمار موجود حدود 207 هزار نفر به عنوان اعضای اصلی و علی البدل به عنوان نامزدهای شورای شهر و روستا ثبت نام کرده‌اند که این آمار در تهران بالغ بر هزار و هشتصد نفر برای 31 صندلی در شورای شهر است.

دبیر ستاد انتخابات کشور به بررسی صلاحیتهای نامزدهای حوزه ‌های انتخابی از طریع مراجع 4 گانه اشاره و تصریح کرد: نیروی انتظامی، دادستان کل کشور وزارت اطلاعات و سازمان ثبت احوال از مراجعی هستند که بررسی تایید صلاحیتهای نامزدهای شورای شهر و روستا را بر عهده دارند و تا پایان وقت اداری امروز فرصت رسیدگی به صلاحیت آنها توسط هیات اجرایی است و از فردا فرماندارن و بخشداران فهرست افراد تایید صلاحیت شده را به شورای عالی نظارت بر انتخابات اعلام می کنند.

مرتضوی تاکیدکرد: طبق قانون شورای هیئت عالی نظارت بر انتخابات که در تمام استانها هیئت نظارت دارند مسئول رسیدگی به شکایتها هستند همه کسانی که داوطلب عضویت در شورای شهر و روستا هستند مرجع آنها در شهرستان ها به شمار می‌رود و ظرف مدت زمان اعلام شده نتیجه آن را اعلام می‌کنند و بعد ازآن فرصت تجدید نظر قرار دادند که طی چهار روز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: نتیجه این بررسی‌ها توسط فرمانداران، بخشداران اعلام می‌شود و پس از آن تبلیغات به مدت 7 روز ادامه خواهد داشت که آخرین روز آن 23 خرداد خواهد بود و 24 ساعت قبل از برگزاری انتخابات یعنی 24 خرداد سکوت تبلیغاتی خواهد بود.

مرتضوی با اشاره به برگزاری همزمان انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و شورای شهر روستا تاکید کرد: اخذ رای در یک شعبه اخذ رای انجام می‌شود اما صندوق های دریافت آرا متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به تخلفات احتمالی کاندیداها گفت: قبل از تشکیل هیئت‌های نظارت و اجرایی رسیدگی به شکایات از طریق قوه قضاییه صورت می‌گیرد و این قوه با تشکیل شعباتی در دادسراها به موارد تخلفات انتخاباتی می‌پردازد و البته پس از تشکیل هیئت نظارت و هیئت اجرای مردم وداوطلبان می‌توانند آن را به بازرسین وزارت کشور و اعضای هئیت نظارت بر انتخابات اعلام کنند.

وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در خصوص شاخص های کاندیداها گفت: ریاست جمهوری و مدیریت اجرایی کشور کار مهم و امانتی سنگین به شمار می‌رود لذا کسانی که احساس می‌کنند از انجام این تکلیف بر می‌آیند با هر گرایش و سلیقه ای ثبت نام کنند.

وی قانون مداری را مهمترین سرلوحه کار کاندیداها و هواداران آنها دانست و خاطر نشان کرد: امیدواریم با عمل به قانون و مر قانون انتخابات با شکوه و حماسه ای را که رهبری فرمودند خلق کنیم.

۱۳۹۲/۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...