نسخه چاپی

رونمايي از سري اول مستند مصاف؛

مستندسازی طالب زاده از فتنه 88/ اصلاح طلبان بیشتر از اصول گرایان همكاری كردند

كارگردان «مصاف» گفت: بیشتر اصولگرایان بودند كه با ما همكاری نكردند نه اصلاح‌طلبان.

به گزارش نما، شب گذشته نخستین قسمت مستند سیاسی «مصاف» که به بررسی بسترهای اتفاقات تیر 78 می‌پردازد با حضور نادر طالب‌زاده و سلیم غفوری و رئیس مرکز رسانه‌ای اطلس در سالن شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران رونمایی شد.

نادر طالب‌زاده در سخنان کوتاهی که پس از نمایش این مستند بیان کرد، گفت: این یک فرهنگ است که بچه‌های دانشگاه مستند بسازند و مستندهای آنها بحث‌برانگیز باشد.

وی با اشاره به شجاعت کارگردان مستند «مصاف» برای ورود به این مباحث، افزود: هر کاری می‌تواند ضعف‌هایی داشته باشد اما این مستند جای پخش در صداوسیما را دارد و ای کاش با چهره‌های دیگری نیز گفت‌وگو می‌کردند.

طالب‌زاده: صداوسیما از مستندسازی سیاسی، حمایت کند

به گزارش فارس، این مستندساز برجسته کشورمان با بیان اینکه این تیپ کارهای مرور تاریخ خوب است، تاکید کرد: در این فضا اگر یک نوع رقابت بین دانشگاهی شکل بگیرد جالب خواهد بود.

وی با اشاره به یک نمونه کار مستند دانشجویی در آمریکا افزود: فیلم مستند «پول خرد» در سال 2002 در نقد 11 سپتامبر ساخته شد و 100 میلیون آمریکایی آن را از روی اینترنت دانلود کردند و به یاد دارم یکی از اساتید مخالف واقعیت 11 سپتامبر وقتی که برای مستندم به دیدنش رفتم حاضر نشد جلوی دوربین بیاید اما با نشان دادن مستند «پول خرد» گفت که همه سخنانش در این مستند هست.

طالب‌زاده با اشاره به کار مستند خود درباره فتنه 88، ادامه داد: باید با چهره‌های مختلف گفت‌وگو کردم که یکی از آنها کرباسچی بود که البته بعدا استفاده نکردیم و حتی می‌خواستم برخی از این چهره‌ها را به برنامه خودم دعوت کنم اما جنبه این کار نبود الان این فضا بهتر و صاف شده و باید آن را دنبال و حفظ کرد.

نادر طالب‌زاده در ادامه سخنان خود با اشاره به حرکت دو ساله مستندسازی سیاسی، این حرکت را مبارک دانست و گفت: با این حرکت می‌توان فضای کشور را باز و مثبت کرد.

وی افزود: فضای ملتهب جهانی را نیز می‌توان با این حرکت فرهنگی اجتماعی رسانه‌ای با تکنیک پاسخ داد.

طالب‌زاده تاکید کرد: این فضای مستندسازی دانشجویی امروز در کشورهای منطقه و نه در آمریکا نیست و الان این موج انقلاب و جدیدی است که باید صداوسیما از آن حمایت کند.

بنابر این گزارش، در ادامه این مراسم با حضور سلیم غفوری، نادر طالب‌زاده و رئیس مرکز اطلس، از رضا تاج‌دین، نویسنده، محمد توکلی تهیه‌کننده، محمدعلی حاجی عبدالوهاب کارگردان قسمت اول و علی جمالی کارگردان قسمت دوم «مصاف» که قرار است اوایل خرداد رونمایی شود تقدیر شد.

در ادامه این مراسم دست‌اندرکاران این مستند به سوالات دانشجویان پاسخ گفتند که از جمله آنها محمدتوکلی تهیه‌کننده این مستند بود که با بیان اینکه تحقیقات این مستند از بهار 90 آغاز شد، گفت: این مستند بسترهای حوادث تیر 78 است و برای آن با 20 نفر در دو قسمت مصاحبه شد که البته برخی پاسخ ندادند.

کارگردان «مصاف»: بیشتر اصولگرایان بودند که با ما همکاری نکردند نه اصلاح‌طلبان

وی با بیان اینکه تحقیقات یکسال به طول انجامید افزود: در صداوسیما دوره ده ساله امام خمینی(ره) و جنگ تحمیلی بررسی شده است اما به دوره زمامداری مقام معظم رهبری توجه نشده که به نظرمان باید این اتفاق می‌افتاد.

توکلی همچنین به نحوه پیداکردن آرشیوها برای ساخت ایت مستند، گفت: برای آرشیو این مستند دو سال تلاش کردیم و آرشیو محرمانه‌ای نداشتیم.

وی افزود: بخشی از آرشیومان را از صداوسیما گرفتیم که بیشتر به سخنان مقام معظم رهبری برمی‌گشت؛ بخشی از آنها را نیز از اینترنت دانلود کردیم که جالب بود رسانه‌های خارجی در سایت‌های خود آرشیوهای ما را دارند و بخش دیگری هم از جست‌وجوهای میدانی از میان دانشجویان آن زمان پیدا کردیم.

محمدعلی حاجی عبدالوهاب کارگردان این مستند نیز در سخنانی با اشاره به برخی انتقادها درباره کم‌بودن مصاحبه‌ها گفت: مثلا با آقای کرباسچی خواستیم مصاحبه کنیم که اصلا می‌گفت من کاره‌ای نبودم و چرا می‌خواهید با من مصاحبه کنید.

وی افزود: بیشتر اصولگرایان بودند که با ما همکاری نکردند نه اصلاح‌طلبان که اسامی آنها در پایان مستند آمده است و حتی برخی که پس از یک ماه پیگیری با مصاحبه موافقت کرده بودند پس از استقرار نور و دوربین ما ناگهان با مصاحبه مخالفت می‌کردند.

نوسنده «مصاف»: وقتی می‌گفتیم درباره 18 تیر می‌خواهیم صحبت کنیم افراد ریزش می‌کردند

کارگردان مصاف با اشاره به هدف از ساخت این مستند، تاکید کرد: ما در این مستند نمی‌خواستیم تاریخ بگوییم بلکه می‌خواستیم بسترهای بلند مدت حادثه تیر 78 را بازخوانی کنیم.

وی با اشاره به برخی حوادث چون دادگاه نظری و کرباسچی درباره حوادث بین 68 تا 78، افزود: ما نمی‌خواستیم وارد جزئیات این حوادث بشویم چراکه این حوادث نیازمند مستند جداگانه بود.

رضا تاج‌دین، نویسنده این مستند نیز در پاسخ به سوالاتی درباره نحوه‌های گرفتن مصاحبه‌ها در مستند «مصاف» گفت: برخی به ما می‌گفتند نگویید چه مسیری را دنبال می‌کنید تا مصاحبه بگیرید اما ما اهل این کار نبودیم.

وی افزود: حتی برخی وقتی ما به آنها زنگ می‌زدیم می‌پرسیدند که با رژیم هستید یا علیه رژیم که جای تعجب داشت؛ لذا وقتی ما می‌گفتیم درباره 18 تیر می‌خواهیم صحبت کنیم افراد ریزش می‌کردند.

تاج‌دین همچنین درباره مصاحبه با «فرهاد نظری» رئیس پلیس وقت، گفت: آقای نظری حاضر به مصاحبه نشد اما با ایشان صحبت کردیم و اگر می‌خواستیم صحبت‌های او یا خاتمی یا نامه فرماندهان را بگوییم خود تلاش جداگانه‌ای می‌طلبید.

۱۳۹۲/۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...