نسخه چاپی

دلیل نیامدن خاتمی به روایت كواكبیان

وی با بیان اینكه هدفمندی یارانه ها به اقتصاد كشور ضربه زد، ادامه داد: از سوی دیگر واردات بی رویه كالاها از دیگر مسائلی است كه اقتصاد كشور با آن درگیر است كه باید جلوی آن گرفته شود.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری یازدهم در مورد دلیل نیامدن خاتمی گفت: آنچه که ایشان در بحثها مطرح می کنند این است که اعتقاد دارند ممکن است "آتش تهیه" هایی که از الان شروع شده بخواهد منجر به این موضوع شود که خدای ناکرده آقای خاتمی تبدیل به چالشی در مقابل نظام شود.
مصطفی کواکبیان در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه لرستان با تاکید بر ضرورت ورود دانشجویان به حوزه سیاست اظهار داشت: رهبری بارها در سخنان خود بر ضرورت حضور دانشجویان در این حوزه تاکید کرده اند.

وی جلوگیری از ورود دانشجویان به حوزه سیاست را توطئه ای بزرگ دانست و بیان داشت: دانشجویان علاوه بر اینکه باید خود در صحنه باشند باید به مردم نیز روشنگری بدهند.

هدفمندی یارانه ها به اقتصاد کشور ضربه زد

کواکبیان همچنین به نقد طرح هدفمندی یارانه ها پرداخت و پیشنهاد کرد که برای مهار نقدینگی در جامعه به جای پرداخت نقدی یارانه ها در قالب کارتهای اعتباری یارانه ها به مردم داده شود.

وی با بیان اینکه هدفمندی یارانه ها به اقتصاد کشور ضربه زد، ادامه داد: از سوی دیگر واردات بی رویه کالاها از دیگر مسائلی است که اقتصاد کشور با آن درگیر است که باید جلوی آن گرفته شود.

وی همچنین از برنامه های خود برای کاهش تورم و نرخ بیکاری خبر داد و بیان داشت: یکی از برنامه های من این است که در پایان دوره چهارساله ریاست جمهوری نرخ بیکاری را به زیر 10 درصد برسانم که این امر با یک رویکرد عالمانه و اقتصادی امکان پذیر است.

کواکبیان همچنین با تاکید بر اینکه در بحث اشتغال باید ابتدا اشتغال موجود را حفظ کنیم بعد به سراغ اشتغال جدید برویم، ادامه داد: همین که تلاش کنیم نرخ بیکاری اضافه نشود خودش "هنر" است.

وی ادامه داد: راه اساسی برای توسعه اشتغال در کشور تقویت تولید داخلی و همچنین ایجاد امنیت برای سرمایه گذاری است.

ضرورت یکپارچه سازی نهادهای فرهنگی

کواکبیان با بیان اینکه من معتقد هستم مباحثی که در حال حاضر به عنوان برنامه ذکر می شود سرفصل هاست و باید آدم وارد گود شود تا برنامه های عملیاتی را مطرح کند، افزود: همچنین در حوزه فرهنگ نیز برنامه هایی را در دستور کار داریم.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با بیان اینکه بیش از 60 نهاد در این حوزه دست اندرکار هستند، ادامه داد: یکپارچه سازی نهادهایی که موازی کاری دارند از جمله این برنامه هاست.

کواکبیان با بیان اینکه آموزه های دینی و مذهبی ما در حوزه فرهنگی مشخص است ولی در عمل ناهماهنگی هایی وجود دارد، ادامه داد: باید در هر کاری پیوست فرهنگی دیده شود.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ عمومی ما بد فرهنگ را ترویج می دهیم، افزود: تصور می کنیم با بگیر و ببند و گشت ارشاد و امثال اینها می شود جامعه ای با فرهنگ بالای اسلامی داشت.

کواکببان با تاکید بر اینکه باید با کسانی که به صورت باندی و توطئه ای می خواهند فرهنگ جامعه را تخریب کنند برخورد شود، افزود: با این حال من اعتقاد دارم اکثر جامعه به مبانی دینی و مذهبی اعتقاد دارند ولی گاهی دیده می شود که بی توجهی هایی صورت می گیرد که برای رفع آنها نیز چاره اندیشی شود.

امر به معروف و نهی از منکر تعطیل است

وی با تاکید بر اینکه یکی از راههای اصلاح فرهنگ در این حوزه احیای اصل هشتم قانون اساسی است، افزود: متاسفانه مدتهاست این اصل قانون اساسی که به امر به معروف و نهی از منکر اختصاص دارد تعطیل است.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری شعار خود در انتخابات را "زنده باد اصلاحات" اعلام کرد و بیان داشت: برخی فکر می کنند که شعار زنده باد اصلاحات به معنی براندازی است در صورتیکه اصلاحات یعنی امر به معروف و نهی از منکر و یک نظارت جمعی و همگانی بر همه دستگاههای حکومتی.

وی با بیان اینکه اگر واقعا امر به معروف و نهی از منکر در جامعه شکل بگیرد بسیاری از مشکلات حل می شود ادامه داد: اگر واقعا امر به معروف شکل بگیرد، روزنامه های ما در چارچوب قانون می توانند قلم بزنند، احزاب سیاسی و تشکلها در چارچوب قانون حرف بزنند، تشکلها می توانند بیانیه بدهند و نماینده ما ترسی از رد صلاحیت شدن ندارد.

غلط می کنند سه هزار میلیارد تومان دزدی می کنند!

وی با تاکید بر اینکه نظارت جمعی ما متاسفانه ضعیف است، ادامه داد: غلط می کنند سه هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی دزدی می کنند که همه این موارد ناشی از ضعف در نظارت جمعی است.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر یعنی "ابوذر" که در مقابل خلیفه وقت ایستاد و گفت که با شمشیر کج راستت می کنیم اگر بخواهی کج قدم بگذاری!

کواکبیان با تاکید بر اینکه باید شرایط به گونه ای فراهم شود که ضعیف ترین فرد در جامعه نیز بتواند راحت انتقاد کند و یقه رئیس جمهور را بگیرد، افزود: در این صورت است که هیچ کسی نمی تواند در هیچ زمینه ای تخلف داشته باشد.

راه اندازی رادیو و تلویزیون خصوصی

وی همچنین راه اندازی رادیو و تلویزیون خصوصی را از دیگر برنامه های خود برشمرد و بیان داشت: چرا باید ما در کشور تنها یک صدا و سیما داشته باشم در صورتیکه در بسیاری از کشورهای همجوار دهها رادیو و تلویزیون خصوصی وجود دارد.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه به دنبال احیای رادیو و تلویزیون خصوصی در کشور هستم ادامه داد: اگر در این زمینه مشکل قانون اساسی وجود دارد باید از طریق مجمع تشخیص مصلحت آن را حل کرد.

کواکبیان با تاکید بر اینکه ما باید فیلترینگ بی جهت سایت ها و مطبوعات را برداریم، ادامه داد: همچنین با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب باید در دانشگاهها کرسیهای آزاداندیشی و نظریه پردازی برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه باید اساتید بدون لکنت زبان نقادی کنند و حرف بزنند ادامه داد: ما در اثر آزادی، رشد فکری خواهیم داشت؛ البته آزادی که در چارچوب مقررات و معیارها باشد چرا که ما نیز موافق بی بند و باری و ولنگاری نیستیم.

هر کسی در دولت خاتمی خطا و تخلف کرده محکوم است

وی در پاسخ به سوالی در مورد فساد و تخلفات صورت گرفته در دولت خاتمی که با شعار اصلاحات روی کار آمد نیز گفت: اگر بحث نقد دولت ها است که در این زمینه بحث می کنیم، چرا فقط بحث دولت خاتمی را پیش می کشید. بحث ما این است که هر کسی در دولت خاتمی خطا و تخلف کرده محکوم است و ما هم این موضوع را محکوم می کنیم ولی این موضوع چه ربطی به الان دارد؟!

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری ادامه داد: بارها رئیس فراکسیون روحانیون مجلس اعلام کرده است فسادی که در دولت احمدی نژاد بوده به مراتب بیشتر از دولتهای قبلی است. بگویید چکار کنیم این موضوع را حل کنیم.

کواکبیان خطاب به مجری برنامه با بیان اینکه برخی حرفها کینه های تاریخی است که الان شما به رخ من می کشید بخاطر اینکه من گفتم زنده باد اصلاحات، عنوان کرد: من بازهم می گویم زنده باد اصلاحات!

خاتمی که قطعا نمی آید، البته دارند هاشمی را تشویق می کنند

وی همچنین در پاسخ به سخنان یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه همه اصلاح طلبان باید معتقد به کار تشکیلاتی باشند و بر اساس نظر شورای مرکزی جبهه اصلاح طلبان کاندیدای واحد بدهند تا دست کم شاهد کسب آرای 25 میلیونی در انتخابات باشیم و در این راستا کواکبیان نیز باید تابع باشد، گفت: خود من بنیانگذار جبهه اصلاح طلبان و بنیانگذار شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بودم و نصیحت شما را هم قبول می کنم.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری ادامه داد: با این وجود علی رغم پیگیری ها نه خاتمی و نه هاشمی هیچ کدام به صحنه نمی آیند. من با هر دو این افراد ارتباط دارم. خاتمی که قطعا نمی آید، البته دارند هاشمی را تشویق می کنند که به صحنه بیاید که آخرین خبر من این است که خیلی بعید است ایشان ثبت نام کنند. با این تفاسیر ما بر سر موضع خودمان هستیم و تا آخر ایستاده ایم.

کواکبیان البته تصریح کرد که با توجه به حضورش در انتخابات آرای وی اگر 25 میلیون نباشد "دور و ور" همین حدود خواهد بود و نگرانی شما را در می آورد.

چارچوبهای آزادی از نظر کواکبیان

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد چارچوبهای آزادی نیز بیان داشت: آزادی در چهرچوب معیارهای قانونی و موازین شرعی مورد نظر ماست. خط قرمز ما شریعت و قانون اساسی است و هیچ خط قرمز دیگری برای ما وجود ندارد.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه باید همه جور آزادی در کشور داشته باشیم و هیچ کسی حق ندارد منعی برای موضوع داشته باشد، افزود: البته منظور ما از آزادی همانطور که اشاره کردم "ول انگاری" و بی بندوباری نیست.

وی با بیان اینکه در حوزه سیاست من قائل به آزادی بیان و مطبوعات، جمعیت ها و تشکلهای سیاسی و اجتماعات و میتینگهای سیاسی هستیم، عنوان کرد: این سه حوزه شاخص ترین آزادی هاست که ما در هر سه بخش مشکل داریم.

کواکبیان با بیان اینکه آزادی عقیده، مذهب و اندیشه فردی است و کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد، عنوان کرد: به اعتقاد من همه صداها در جامعه باید وجود داشته باشد و مردم خود بهترین را انتخاب کنند.

می خواهم روابط ایران و آمریکا را 6 ماهه ترمیم کنم

وی همچنین در مورد رابطه با آمریکا نیز گفت: مطابق اصل 176 قانون اساسی تصمیمات مهم دفاعی، امنیتی، اطلاعاتی، بین المللی و ... در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می شود که ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است، البته باید مصوبات این شورا به تایید رهبری نیز برسد.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با بیان اینکه ما هم به این رویه اعتقاد داریم افزود: من می خواهم روابط ایران و آمریکا را 6 ماهه ترمیم کنم؛ البته در چارچوب خطوط قرمز مورد نظر رهبری مذاکره می کنیم و باید منافع و عزت ملی ما لحاظ شود.

کواکبیان با بیان اینکه تنها کاندیدایی که دکترای علوم سیاسی و دانش آموخته روابط بین الملل است من هستم، ادامه داد: ما دو راه حل داریم؛ یکی اینکه تا روز قیامت این رابطه قطع باشد و یا اینکه در چارچوب عزت نظام این رابطه را برقرار کنیم که ما معتقد به این نگاه دوم هستیم.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم تحریم ها رفع و موضوع هسته ای ایران حل شود باید وارد این مذاکره شویم، عنوان کرد: زمانی آقای احمدی نژاد می گفت تحریم ها کاغذ پاره است ولی تازه فهمیده است که تاثیر دارد.

مذاکرات هسته ای وقت تلف کردن است

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با بیان اینکه 30 درصد مشکلات کشور مربوط به تحریم هاست، افزود: تا زمانی که رابطه ما با آمریکا این گونه است نه تحریم ها رفع می شود و نه مشکل هسته ای رفع خواهد شد. به نظر من مذاکرات هسته ای نیز وقت تلف کردن است چرا که در این مذاکرات بحث چیز دیگری است. دعوا جای دیگری است. البته مذاکرات هم ادامه پیدا کند ولی مذاکراتی اثر بخش است که برد - برد باشد و طرف مقابل بعد از مذاکره علیه ما توطئه نکند.این هنر می خواهد، فن دیپلماسی و تخصص می خواهد.

کواکبیان در مورد شکستن حصر خانگی موسوی و کروبی نیز گفت: یکی دو جا این موضوع را از من پرسیدند و من هم گفتم که با اجازه رهبری این کار را خواهم کرد. تلاش این است که آزادی کروبی و موسوی صورت گیرد البته با نظر رهبری.

من پاک دست ترین دولت بعد از انقلاب را روی کار خواهم آورد

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت رئیس جمهور شدن شجاعت برخورد و افشای تخلفات را دارید یا خیر؟ نیز گفت: من پاک دست ترین دولت بعد از انقلاب را روی کار خواهم آورد چرا که خود من در زندگی شخصی خودم از جمله افراد پاک دست بودم و حتی هیچ وقت حقوقم را از مجلس نگرفتم و به همان حقوق معلمی که از دانشگاه می گرفتم اکتفا کردم.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با بیان اینکه دولتی که هم اکنون سر کار است اعضای کابینه را خط قرمز خود می داند افزود: اعضای کابینه من هیچ خط قرمزی نخواهند داشت. اگر تخلفی صورت گیرد به دستگاه قضایی ارجاع داده خواهد شد.

کواکبیان ادامه داد: اگر واقعا کسی که 300 تا اسم افراد خلافکار را در جیب کوچکش دارد جرم است که این اسامی را داشته باشد و بیان نکند. من تصور می کنم واقعیتش گروکشی های اینطوری نمونه بداخلاقی است.

وی با بیان اینکه سرسوزنی اگر در سیستم اجرایی کشور خلاف بیینم حتما با مردم مطرح و پیگیری می کنم، افزود: برای همین هم به دنبال ایجاد دولت اخلاق در کشور هستیم.

اینکه چند سال قبل یک دانشجو اخراج شده به من چه ربطی دارد

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در مورد نیامدن خاتمی نیز گفت: دلیل نیامدن را از خود ایشان سوال کنید. البته آنچه که ایشان در بحثها مطرح می کنند این است که اعتقاد دارند ممکن است "آتش تهیه" هایی که از الان شروع شده بخواهد منجر به این موضوع شود که خدای ناکرده آقای خاتمی تبدیل به چالشی در مقابل نظام شود. ایشان اصلا به این موضوع راضی نیستند که در مقابل نظام و انقلاب تبدیل به چالش شوند.

کواکبیان همچنین در پاسخ به سوال دانشجویی در مورد برخورد اصلاح طلبان با منتقدان خود و اخراج یکی از دانشجویان استان در زمان اصلاحات گفت: من تنها کاندیدایی هستم که در این دو ماه 60 تا دانشگاه رفته و چنین سوالاتی را تحمل کرده ام.

وی با بیان اینکه کاندیداهای اصولگرا تاکنون در چند دانشگاه سخنرانی داشته اند، گفت: اینکه چند سال قبل یک دانشجو اخراج شده به من چه ربطی دارد.

۱۳۹۲/۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...