نسخه چاپی

طرح تحریمی جدید آمریكا علیه ایران

سنای آمریكا در طرحی جدید در صدد است تا برای تشدید تحریم های مالی و اقتصادی علیه ایران دسترسی این كشور به حدود 100 میلیارد دلار از ذخائر ارزشی اش در بانك های خارجی را مسدود كند.

به گزارش نما، عصرایران به نقل از نیویورک تایمز نوشت: این طرح جدید سنا از سوی پنج نماینده این مجلس از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه تهیه شده است و در صدد است دسترسی ایران به ارز های غیر از دلار به ویژه یورو را محدود کند.

ارایه دهندگان این طرح می گویند ایران با توجه به محدودیت های انتقال دلار ، برای دور زدن تحریم ها از امکان تبدیل دلار های نفتی به دیگر ارزها و انتقال مجدد آن به ایران از طریق واردات کالا و.. بهره می برد و ارایه دهندگان این طرح می گویند با تصویب این طرح این راه دور زدن برای دولت ایران بسیار محدود تر خواهد شد.

سنا آمریکا در حالی از آماده شدن این طرح سخن می گوید که پیشتر جان کری وزیر خارجه آمریکا در جلسه کمیته روابط خارجی این مجلس که زمانی خود ریاست آن را بر عهده داشت، به نمایندگان این مجلس توصیه کرده بود در ارایه طرح های جدید تحریمی علیه ایران عجله نکنند و منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران بمانند.

در صورت تصویب این طرح بانک مرکزی،شرکت ملی نفت و کشتیرانی ایران در نقل و انتقالات ارزهای خارجی از جمله یورو به ایران با محدودیت های بیشتری مواجه خواهند شد.

" مارک کرک " سناتور جمهوریخواه ایالت ایلینویز به همراه " جو مانچین " سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا به همراه سه سناتور دیگر در بیانیه ای که روز گذشته درباره طرح جدید تحریمی شان علیه ایران منتشر کردند ، اعلام کردند:"مسدود کردن راه های فرار ایران از تحریم ها نقش اساسی در تاثیر گذاری تلاش های ما برای بازداشتن ایران از دسترسی به سلاح هسته ای دارد."

این پنج سناتور آمریکایی اسم این طرح جدید خود را " قانون حذف راه گریز از تحریم های ایران " گذاشته اند. در صورت تصویب این طرح در سنا و امضا آن توسط اوباما ذخائر ارزی ایران در بانک های خارجی مسدود خواهد شد و هر بانکی که مبادرت به دادوستد مالی با ایران به هر طریقی شود تحت مجازات و تحریم آمریکا قرار خواهد گرفت. مقامات آمریکایی می گویند ایران بین 60 تا 100 میلیارد دلار در بانک های خارجی ذخیره ارزی دارد.

بر این اساس سناتورهای پیشنهاد دهنده این طرح در بیانیه خود به بانک ها و موسسات مالی سرتاسر دنیا هشدار داده اند که اگر از روز پنج شنبه (19 اردیبهشت - 9 مه) هر گونه دادوستد مالی با ایران داشته باشند باید ریسک محروم شدن از دسترسی به سیستم مالی آمریکا را نیز به جان بخرند. این سناتورها هشدار داده اند از این تاریخ به بعد لیست سیاهی از بانک های در حال مراوده با ایران تهیه خواهد شد.

سناتورهای آمریکایی ارایه دهنده این طرح می گویند ایران در مدت یک سال و نیم گذشته توانسته است با دور زدن تحریم ها میلیاردها دلار از طریق بانک های کشورهای دیگر از طریق تبدیل دلار به یورو یا دیگر ارزهای محلی به داخل منتقل کند و آنها می خواهند با ارایه این طرح، این راه ایران را نیز مسدود کنند.

ایران اتهام آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی مبنی بر تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای را رد کرده و بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود تاکید دارد.

۱۳۹۲/۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...