نسخه چاپی

دو گام مهم الگوساز برای بیداری اسلامی

محمدنبی حبیبی

مقام معظم رهبری در بیاناتی که هفته گذشته در جمع علما و اندیشمندان جهان اسلام ایراد فرمودند، بيداری اسلامی را پديده‌ شگرفی خواندند كه اگر سالم بماند و ادامه يابد، زمينه ساز سربرآوردنِ تمدن‌اسلامی در چشم‌اندازی نه چندان دور دست، خواهد بود.

این شرط که «اگر سالم بماند» دغدغه اصلی ایشان در این سخنرانی بود که همراه با آسیب شناسی این نهضت بیان گردید .

استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب «نهضتهای اسلامی در صد ساله اخير» پس از بررسی راه طی شده توسط سيد جمال و شيخ محمد عبده و ... می گوید «نهضتها ، مانند همه پديده های ديگر ممكن است دچار آفت زدگی شوند. وظيفه رهبری نهضت است كه پيشگيری كند و اگر احياناً آفت نفوذ كرد ، با وسائلی كه در اختيار دارد و يا بايد در اختيار بگيرد ، آفت زدائی نمايد. اگر رهبری يك نهضت ، به آفتها توجه نداشته باشد يا در آفت زدائی سهل‏ انگاری نمايد ، قطعاً آن نهضت ، عقيم ، يا تبديل به ضد خود خواهد شد و اثر معكوس خواهد بخشيد .»

اگر از این دریچه سخنان مقام معظم رهبری در اجلاس «علما و بيداری اسلامی» را بازخوانی نماییم؛ در می یابیم که این سخنان در قامت اداره نهضت بیداری اسلامی و مراقبت آن از آفتهای پیش رو بیان شده است.

یکی از مباحث مورد نظر ایشان خطر تکرار تجربه تلخ و دهشتناك تبعيت از غرب در سياست و اخلاق و رفتار و سبك زندگى بود. این امر ضرورت ارائه یک الگوی جایگزین و مورد اعتماد برای جهان اسلام را یادآور می شود.

شاید یکی از بهترین الگوها در این میان همان شهیدی است که تاریخ شهادتش همزمان با این اجلاس بود و امسال بسیار کمرنگ تر از سالهای قبل از وی و اندیشه اش یاد شد. استاد شهید مرتضی مطهری دارای ویژگی های کاملی برای پرکردن این خلأ است.

از یک سو وی شخصیتی انقلابی است که به عنوان نماینده امام در مرکزیت موتلفه اسلامی به ایفای نقش در مبارزه می‌پردازد تا آنجا که فتوای مهدور الدم بودن سران رژیم را داده و توصیه به اعدام انقلابی می نماید و از این رو می تواند حس انقلابی مسلمانان بپاخاسته در منطقه را پشتیبانی نماید و از دیگر سو با اختصاص عمر خویش به پاسخ به نیازهای روز بر اساس متون اسلامی چنان متبحرانه عمل کرده است که برغم گذشت زمان، سخنان وی همچنان پاسخگوی شبهات روز است و حجم قابل توجهی از نیازهای نظری در سياست و اخلاق و سبك زندگى را تأمین می نماید.

از این رو حداقل انتظار در مقطع زمانی فعلی تلاش بیشتر برای معرفی آثار استاد مطهری به تشنگان معارف ناب در کشورهای شاهد بیداری اسلامی است.

در کنار این رویکرد نظری - به عنوان کشور پیشرو در بیداری اسلامی- در عمل نیز نیازمند الگوسازی بهتر برای جهان اسلام هستیم. این سخن به معنای نادیده انگاشتن نقاط قوت فعلی نیست، اما نباید فراموش کرد که امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بارها از فاصله ما تا تحقق کامل حکومت اسلامی سخن گفته اند.

گام اساسی در بهبود وضع فعلی؛ انتخاب رییس جمهوری است که بتواند کشور را به سوی «جامعه نمونه اسلامی» بیش از پیش نزدیک نماید.

رییس جمهوری که دامنه تأثیر کارنامه عمل وی به مرزهای جمهوری اسلامی محدود نیست و چگونگی عملکردش در آینده بیداری اسلامی نیز مؤثر خواهد افتاد. با این وصف آیا غفلت اصولگرایان و اشتغال به منازعات درون گفتمانی اگر منجر به توفیق نامزد اصلاح طلبان تندرو یا حلقه انحرافی گردد؛ قابل پاسخ در درگاه الهی و در برابر خون شهیدان این مسیر مقدس خواهد بود؟

۱۳۹۲/۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...