نسخه چاپی

همه مواضع كانديداهاي رياست جمهوري/ پورمحمدي

جریان انحرافی را قبول ندارم/ موسوی و كروبی توانا آفریدن فتنه نداشتند

عکس خبري -جريان انحرافي را قبول ندارم/ موسوي و کروبي توانا آفريدن فتنه نداشتند

مصطفی پورمحمدی از جمله كاندیداهای روحانی انتخابات ریاست جمهوی است؛ سابقه دادستانی، تصدی پست وزارت اطلاعات و ریاست سازمان بازرسی كل كشور تلقی چهره ای بیشتر قضائی از وی تداعی می كند.

گروه سیاسی نما ، انتخابات ریاست جمهوری 24 خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد و قطعا برای انتخاب گزینه اصلح، شناختن مواضع کاندیداها از جمله ملاک های اصلی است؛ به همین جهت عمده موضع گیری های کاندیداها و این بار مصطفی پورمحمدی را مطرح می کنیم:

چالش های اقتصادی: در حوزه اقتصاد، منابع را خوب مدیریت نکردیم و ظرفیت‌شناسی و توزیع درآمدی مناسبی نداشتیم. دولت هزینه‌ بر اداره شده و هر روز این هزینه‌ها افزایش پیدا کرده است و دولت عملا منابع ملی را به خود اختصاص داده است و زیرساخت‌های تولید هم به روش سنتی به حیات خود ادامه داده‌اند. نظام بانکداری، بیمه، گمرک، تامین اجتماعی، مالیات و ... سنتی هستند و عملا بهره‌وری ما پایین آمده است. گردش هزینه‌ای دولت متاسفانه باز هم به نفت متکی است و از نفت به عنوان یک قدرت صنعتی، علمی و دیپلماسی استفاده نکرده‌ایم.

راهکار حل مشکلات اقتصادی: ساختارها را باید اصلاح کنیم. مثلا بانک مرکزی ما مستقل نیست. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید احیا و سر و سامان داده شود. نظام بانکی ما معیوب و ناقص است.  راه عبور از این وضعیت خلق یک حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی در سال جاری است. کشوری که دولتمردان آن با برنامه، قانونمند، با پشتکار و با برنامه و با اتکا به نظریه کارشناسان حرکت کند، حریف دشمنان خواهد شد و می‌تواند تاثیر تحریم‌ها را کمرنگ کند.

نقاط ضعف: در کنار ظرفیت‌ها، کاستی‌ها بیشتر ناشی از بی‌برنامگی، بی‌انضباطی و عدم توجه به نگاه‌های تخصصی و حرفه‌ای هستند و شرایط کشور را سخت کرده‌اند.

هدفمندی یارانه ها: بخشی از یارانه حتما باید به سمت تولید برود. یک بخش از یارانه به تامین اجتماعی و بخش دیگر باید به اقشار ضعیف اختصاص داده شود.

نقاط قوت: آقای احمدی‌نژاد یک عنصر پرتلاش بودند. ایشان تفکر محرومیت‌زدایی دارد و به این تفکر هم عمل کرد. ایشان نسبت به عدالت حساس بود ولی در عمل نتوانست موفق شود. سفرهای احمدی‌نژاد واقعا یک حس ملی قوی ایجاد کرد زیرا سفر کردن و مشکلات مردم را از نزدیک دیدن بسیار موضوعیت دارد.

قانونمداری: یکی از محوری‌ترین مسائل کشور این است که قانون باید محور جامعه باشد و در این صورت حتما موفق خواهیم شد.

تایید یا رد صلاحیت:  به نظر شورای نگهبان احترام خواهم گذاشت و اگر رای نیاورم، آن شب خواب راحتی خواهم داشت.

جریان انحرافی: جریان انحرافی را قبول ندارم، بلکه ما جریان ساخته‌ایم؛ مشکل این است که ما درک صحیحی از موقعیت‌ها نداریم، ملت ایران یک ملت تاریخی است و فرهنگ آن، با دو کلمه جابه جا نمی‌شود. این‌که جریانی انحرافی در جامعه وجود دارد، دغدغه ملت ایران نیست.

اشتغال: باید نقطه اتکا تمام برنامه‌ها تولید باشد زیرا برای توانمند کردن کشور باید تولید ناخالص ملی افزایش یابد که محور آن تولید است. عمده‌ترین دستاورد اولیه تولید اشتغال است که دغدغه اصلی مردم و جوانان ما است بنابر این باید سرمایه‌ها به‌سمت تولید هدایت شود.

تحریم:  نباید از تحریم خسته شد زیرا دنیای امروز دنیای مبارزه است و هرکس خسته شود، رقیب او را زمین می‌زند. کشورهای بزرگی در دنیا شرایط سخت اقتصادی را تحمل می‌کنند.

رابطه و مذاکره با امریکا: اگر رابطه و مذاکره منافع ما را تامین کند باید از آن استقبال کنیم و کسی نگوید بحث آرمانی داریم. ما تنها با اسرائیل بحث آرمانی داریم که غاصبانه یک ملت محروم و مظلوم را ترور و آواره کرده و سرزمین آن‌ها را غصب کرده و به جوامع انسانی ظلم می‌کند.  با آمریکا هم مشکلی نداریم. اگر آمریکا روابط سالم متقابل را قبول داشته باشد با ما برقرار کند و از موضع بالا و امتیازبگیر نخواهد عمل کند، ما با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم. همچنین دلیلی ندارد که ما به مواضع و امنیت‌مان پشت پا بزنیم. اما اگر قرار باشد آمریکا چماق خود را بالا نگه دارد و حوزه منافع ما را بزند نمی‌توانیم با آن کنار بیاییم و جلویش می‌ایستیم و تا الان هم جلویش ایستاده‌ایم و بابت آن هزینه‌هایی را پرداخت کرده‌ایم اما سود بیشتری نصیب‌مان شده است. برای مثال منافع اقتصادی خوبی به دست آورده‌ایم.

فتنه 88: آن‌چه برای آقایان موسوی و کروبی اتفاق افتاد یک توطئه عجین شده بود و آن‌ها سرباز و بازیگر میدانی شدند که دیگران صحنه را آراسته بودند ولی این افراد آفریننده فتنه نبودند، یعنی چنین توانایی را نداشتند.

سیاست خارجی: دیپلماسی کشور باید آگاهانه و هوشمندانه و نه ماجراجویانه باشد زیرا دیپلماسی ماجراجویانه چیزی عاید کشور نمی‌کند.

تورم: در موضوع تورم و نهادهای قیمت‌گذاری یک بحث مهم سیاست‌های مالی دولت، هزینه‌های دولت و هزینه تولید است. این موارد باید مدیریت و در نهایت نقدینگی به سمت تولید هدایت شود.

اولویت ها: یکی از سیاست‌های محوری من مبارزه با فساد است. در همین راستا بزرگ‌ترین برنامه‌ام اصلاح نظام اداری است. هیچ فردی مانند من با مشکلات نظام اداری آشنا نیست و تا نظام اداری اصلاح نشود هیچ تحولی ایجاد نخواهد شد. در راستای مبارزه با فساد قطعا هیچ مماشاتی نخواهم کرد.

هاشمی رفسنجانی: نسبت به آقای هاشمی انتقاداتی وارد است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ما نباید آن موضوعات را بزرگ کنیم که مبنا شود. آقای هاشمی سابقه‌ای دارند و برای انقلاب زحمت کشیدند اما انتظار این است که ایشان به عنوان یک عنصر سابقه‌دار در کنار رهبری برای آینده عنصر مفیدی باشند

۱۳۹۲/۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...