نسخه چاپی

بغداد به جای استانبول میزبان ایران و 5+1

روزنامه شرق نوشت:

در حالي كه هيلاري كلينتون اعلام كرده بود مذاكره هسته‌اي ايران با گروه 1+5 روز 25 فروردين و در استانبول برگزار خواهد شد، كاترين اشتون توافق درباره زمان و مكان مذاكرات را رد كرد.

پس از گذشت بيش از يك ماه از توافق اوليه براي برگزاري دور تازه مذاكرات سياسي هسته‌اي، هنوز باب بسته شده اين مذاكرات به روي دو طرف باز نشده؛ يك طرف ايران و طرف ديگر ميانجيان بين‌المللي حل و فصل مناقشه هسته‌اي ايران موسوم به گروه 1+5.

زمان و مكاني هم اگر از سوي هر يك از طرفين اعلام شده توافق نهايي را به همراه نداشته است. آخرين آن مكان و زمان تازه اعلام شده برگزاري اين نشست از سوي وزير امور خارجه آمريكا بود. هيلاري كلينتون كه با هدف شركت در اجلاس شوراي همكاري خليج‌فارس به رياض سفر كرده بود روز شنبه 12فروردين، در يك كنفرانس خبري مشترك با همتاي سعودي خود، اعلام كرد كه مذاكرات گروه 1+5 با ايران، روز ۲۵فروردين (۱۳آوريل) در استانبول برگزار مي‌شود.

وي با ادعاي اينكه واشنگتن خواستار «نتايج ملموس» از اين مذاكرات است، اظهار داشت كه سياست ايالات متحده «پيشگيري است و نه مهار.» كلينتون مدعي شد: «من مي‌خواهم تاكيد كنم كه ايران از فرصت نامحدود برخوردار نيست.» با اين حال ساعاتي پس از اين سخنان، سخنگوي كاترين اشتون، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و مذاكره‌كننده ارشد هسته‌اي گروه 1+5، با رد تعيين زمان و مكان برگزاري نشست گروه 1+5 اعلام كرد هنوز در اين‌باره با ايران توافقي حاصل نشده است.

سخنگوي اشتون بدون اشاره به جزييات گفت: «پيشرفت‌هاي زيادي در رايزني‌ها براي برگزاري اين نشست به دست آمده و ما تاريخ و مكان ازسرگيري اين گفت‌وگوها را زماني اعلام مي‌كنيم كه توافق كامل در اين زمينه به دست آيد.» براساس آنچه كه سخنگوي اشتون اعلام كرده به نظر مي‌رسد كه دور تازه از سرگيري مذاكرات سياسي هسته‌اي ايران با گروه 1+5 در انتظار پاسخ تهران است.

پاسخي كه مشتمل بر موافقت درباره مكان مذاكرات خواهد بود. هر چند پيش از اين ايران و تركيه گفته بودند كه مايلند گفت‌وگوها در استانبول برگزار شود با اين حال شواهد و قراين حكايت از آن دارد كه اين تمايل همچون گذشته نيست. در همين حال رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير تركيه در جريان سفر خود به تهران در هفته دوم فروردين ماه در گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما درباره مكان مذاكرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5 گفته بود: ما پيشنهادي مبني بر اينكه مذاكرات در استانبول باشد داشتيم كه آقاي صالحي دراين‌باره پيشنهادي مطرح كردند، ما نيز نظرات خود را منتقل كرديم و جواب مثبت آمريكا و اروپا را خواستار شديم.

همچنين آقاي صالحي جواب مثبت خود را منوط به موافقت و جواب مثبت آقاي جليلي دانسته كه اگر وي موافقت كند، مذاكرات در استانبول برگزار خواهد شد. براساس اعلام نخست‌وزير تركيه، تاكيد تهران بر برگزاري دور تازه مذاكرات در استانبول نيز حاوي موافقت نهايي مذاكره‌كننده ارشد هسته‌اي ايران نبوده است.

در همين حال خبرگزاري فارس، به نقل از يك منبع غربي از پيشنهاد بغداد، پايتخت عراق توسط ايران به عنوان مكان برگزاري مذاكرات خبر داد. براساس اين گزارش ولي نصر، مشاور وزارت خارجه آمريكا و كارشناس سياست خارجي در صفحه توييتر خود نوشت كه ايران بغداد را به عنوان ميزبان گفت‌وگوها پيشنهاد كرده است. وي در اين زمينه اطلاعات بيشتري را ارايه نكرده است.

آنچه مسلم است تغيير در نظر و رويكرد تهران نسبت به مكان برگزاري مذاكرات هسته‌اي از استانبول به بغداد مي‌تواند ارتباطي مستقيم يا غيرمستقيم به سفر نخست‌وزير تركيه به تهران داشته باشد و به نوعي اختلاف نظرات تهران و آنكارا بر سر تحولات سوريه عاملي شده است تا جمهوري اسلامي ايران كشور ديگري را به عنوان ميزبان مذاكرات پيشنهاد دهد.

۱۳۹۱/۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...