نسخه چاپی

فاز اجرايي آيين‌نامه ساماندهي مراكز مشاوره

نحوه آشنایی دختران و پسران در سایت‌های همسرگزینی

مدیركل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده گفت: پس از بررسی صلاحیت و صدور مجوز مراكز مشاوره، مراكز رتبه‌بندی و درجه‌بندی شده واز بین مراكز درجه یك، سایت‌های همسرگزینی راه‌اندازی می‌شوند.

به گزارش نما مسعود امینی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «جوانان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان تشریح فاز‌بندی اجرای آیین نامه ساماندهی مراکز مشاوره، افزود: فاز اول آن، ثبت‌نام اشخاص حقیقی در سامانه صدور مجوز الکترونیکی است و فاز دوم نیز ثبت‌نام اشخاص حقوقی در سامانه است که امیدواریم تا آخر اردیبهشت ماه جاری افتتاح شود، پس از آن نیز در فاز سوم اجرای آیین نامه به بررسی صلاحیت‌ها و صدور مجوزها پرداخته و بعد از آن در فاز چهارم به رتبه‌بندی و درجه‌بندی مراکز مشاوره پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به افتتاح سایت‌های همسرگزینی، ادامه داد: در فاز پنجم اجرای آیین نامه ساماندهی مراکز مشاوره از بین مراکز درجه یک، سایت‌های همسرگزینی راه‌اندازی خواهند شد.

تلاش برای ایجاد فضایی که دختران هم امکان خواستگاری داشته باشند

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده با اشاره به تغییر فضای اجتماعی کنونی، اظهار کرد: در گذشته اعتقاد بر این بود که زوجه در خانه بنشیند و زوج برای خواستگاری مراجعه کند؛ اما در حال حاضر با تغییر فضای اجتماعی و گسترش روابط اجتماعی، شیوه‌های همسرگزینی تغییر کرده است، البته به دلیل نوع نگاه سنتی این تقاضا از طرف دختر وجود ندارد و ما در تلاش برای ایجاد فضای مناسب در این زمینه با نظارت خانواده‌ها هستیم.

تشریح نحوه آشنایی دختران و پسران در سایت‌های همسرگزینی و مراکز مشاوره

وی با تشریح عملکرد سایت‌های همسرگزینی که در نهایت ساماندهی سایت‌های همسریابی راه‌اندازی می‌شود، افزود: دراین سامانه‌ها با طراحی یک بانک اطلاعاتی که توسط مرکز فناوری و تحول و توسعه وزارت ورزش و جوانان صورت می‌گیرد، حدود 90 تا 150 شاخص برای ثبت‌نام افراد در این سایت‌ها پیش‌بینی شده است و مراکز مشاوره همچون والدین با دغدغه اجتماعی نظارت بر همسرگزینی درست فرزندان در جهت پیشگیری از انتخاب اشتباه جوانان گام برمی‌دارند.

امینی در ادامه خاطرنشان کرد: زوج یا زوجه با ثبت‌نام در سایت همسرگزینی اطلاعات و مشخصات خود را وارد کرده و پس از آن کارشناسان و مشاوران مراکز مشاوره به نیابت از آن شخص به جستجو در سیستم می‌پردازند و از بین گزینه‌های منتخب بهترین گزینه را انتخاب و با دعوت از فرد، اولین جلسه مشاوره تشکیل می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم احراز صلاحیت و صحت مدارک افراد متقاضی ازدواج در مراکز مشاوره، افزود: در اولین مشاوره، مرکز مشاوره موظف است صحت تمامی مشخصات و مدارک را بررسی و آن را تأیید کند؛ چرا که مراکز مشاوره نسبت به پاسخگویی خانواده‌ها مسوولیت قانونی دارند.

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده در مورد ادامه روند همسرگزینی تصریح کرد: مشاوران در جلسه دوم با دعوت از شخص درخواست‌ کننده به مشاوره حضوری می‌پردازند و در جلسه سوم با حضور خانواده‌ها روند مشاوره ادامه پیدا می‌کند و در جلسه آخر مشاوره، افراد به یکدیگر معرفی خواهند شد.

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده با بیان اینکه فراهم کردن شرایطی برای ثبت نام متقاضیان مراکزمشاوره در بین دانشجویان رشته مشاوره امید ایجاد می‌کند، تصریح کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری در مورد ایجاد روحیه امید و نشاط در بین جوانان، وزارت ورزش و جوانان در صدد است تا با ثبت نام مراکز مشاوره و ارائه مجوزبه آنان، اشتغال مناسب برای دانشجویان رشته مشاوره ایجاد کند، ضمن اینکه ثبت نام‌ها در طول سال و به طور مستمر ادامه دارد و برای مراکز مشاوره تعدد افراد و استانداردهای فنی نیز تعریف شده است.

متقاضیان مراکز مشاوره 17 استان در سامانه صدور مجوز ثبت نام کرده‌اند

ایجاد 300 مرکز مشاوره برای تهران پیش بینی شده است

وی با بیان اینکه انتظار داریم مراکز مشاوره در تمام استانهای کشور ایجاد شود، افزود: تا کنون متقاضیان مراکز مشاوره در17 استان اقدام به ثبت‌نام در سامانه صدور الکترونیکی مجوز کرده‌اند و به مدیران استان‌هایی که ثبت‌نام نکرده‌اند ابلاغ شده است تا علل این موضوع را بررسی کنند و به استانها نیز اعلام شده است که در جهت اطلاع رسانی به متقاضیان مراکز مشاوره افرادی که حائز صلاحیت برای راه‌اندازی مراکز مشاوره هستند راهنمایی کنند.

امینی تصریح کرد: تاکنون متقاضیان استان‌های یزد، همدان، مازندران، گیلان، گلستان، کرمانشاه، کرمان، قم، سمنان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، تهران، بوشهر، البرز، اصفهان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در سامانه صدور مجوز الکترونیکی مراکز مشاوره ثبت‌نام کرده‌اند.

امینی با اعلام ثبت‌نام 30 متقاضی مرکز مشاوره در تهران گفت: پیش‌بینی ما ایجاد 300 مرکز در استان تهران است که تاکنون ثبت نام یک دهم آن صورت گرفته است.

۱۳۹۲/۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...