نسخه چاپی

چرا خاتمی نیامد؟

در ششمین نشست آگاهی برای حماسه كه با تلاش بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی تشكل دانشجویی دانشگاه آزاد كرج برگزار شد، صادق زیبا كلام كارشناس مسائل سیاسی از جریان فكری اصلاح‌طلب با حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور جانشین سابق ولی فقیه در سپاه درباره مسائل سیاسی روز به ویژه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مناظره كردند.

صادق زیبا‌کلام در این مناظره که در جمع دانشگاهیان کرج برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: متاسفانه در آستانه انتخابات اظهارات و نقل و قول‌های غیر واقعی بسیاری مطرح می‌شود و هیچ سندی ندارد. از جمله آنکه به نقل از آقای خاتمی گفته شده که من 20 درصد هم رای ندارم و جامعه طرفدار من نیست که این نقل قول هیچ سندی ندارد.



وی افزود: چند سال است که اصولگرایان به طور مداوم می‌گویند اصلاح‌طلبان از حمایت مردمی برخوردار نیستند و به قولی حنای آنها رنگی ندارد، حال سوال این است که پس شما چرا از حضور اصلاح طلبان هراس دارید و کاندیداهای آنها را از حضور در انتخابات منع می‌کنید؟



این تحلیل گر مسائل سیاسی با اشاره به بخشی از سخنان جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: آقای ذوالنور می‌گوید خاتمی از رأی نیاور‌دن می‌ترسد و در انتخابات به این دلیل حضور ندارد. من می‌گویم ای کاش خاتمی ثبت نام می‌کرد تا بدانید آیا هنوز او رای دارد و یا ندارد. عدم ثبت نام خاتمی ارتباطی با رای داشتن و یا نداشتن او ندارد و مسائل دیگری مطرح است.



زیباکلام گفت: به طور قطع خاتمی از ترس رد صلاحیت شدن نبود که در انتخابات ثبت نام نکرد. من اگر جای او بودم در انتخابات حاضر می‌شدم تا اگر رد صلاحیت شدم همگان بدانند که اصلاح‌طلبان از چه شرایطی در داخل کشور برخوردار هستند. از سوی دیگر آقای ذوالنور مدعی هستند که هاشمی آمدن و نیامدن خود را به رهبری گره زده است. آقای هاشمی نگفته اگر رهبری موافقت کند در انتخابات کاندیدا می‌شود. بلکه نظر او این بود که در صورتی می‌آیم که رهبری با آمدنم مخالفت نداشته باشد. این رفتار ناشی از روحیه هاشمی و تعامل وی با رهبری است. این سخنان سیاسی بازی نیست.



وی تاکید کرد: در مورد اینکه اصلاح‌طلبان کاندیدا دارند و یا نه باید منتظر نتیجه نهایی ثبت نام‌ها و تایید صلاحیت‌ها بود تا بدانیم شرایط به چه صورتی است، اما در انتخابات مجلس نهم اصلاح‌طلبان از هیچ نامزدی به صورت مشخص دفاع نکردند و در آن شرایط گفتم که اصلاح‌طلبان کاندیدایی در انتخابات ندارند.



زیبا کلام با تاکید بر اینکه جریان اصلاح‌طلبی در اختیار هیچ حزب و گروهی نیست، ادامه داد: پرسیدند اصلاح‌طلبی چیست؟ من می‌گویم اصلاح‌طلبی یعنی دموکراسی‌خواهی و کسانی که امروز از دموکراسی در ایران دفاع می‌کنند، اصلاح‌طلب هستند. دموکراسی واقعی هم با آزادی بیان و اندیشه همراه است و در جای که آزادی بیان و اندیشه وجود داشت، می‌توانیم بگوییم که دموکراسی واقعی وجود دارد.



وی افزود: از سوی دیگر شناخت اینکه افراد اصلاح‌طلب هستند و یا نه تنها به شعارهای آنها محدود نمی‌شود. بلکه باید عملکرد افراد را دید و بر‌اساس آن نظر دارد. به اعتقاد من هر کسی که از 22 خرداد 88 تا به امروز برای استقرار دموکراسی در ایران تلاش کرده، اصلاح‌طلب است.



استاد علوم سیاسی در دانشگاه بیان داشت: از یک سو اصلاح طلبی یک حزب مشخص با کارت شناسایی نیست و هر کسی که در یک چارچوب فکری فعالیت می‌کند، می‌تواند خود را اصلاح‌طلب بداند، اما اینگونه هم نیست که افراد با دو تا شعار خود را اصلاح طلب بدانند و با ثبت نام در انتخابات بگویند که کاندیدای اصلاح‌طلبان هستند. در انتخابات مجلس نهم نیز گفتم که مردم ما هیچ یک از کاندیداها را نامزد جریان اصلاح طلبی نمی‌دانند. به همین دلیل هم برخی از افرادی که مدعی اصلاح طلبی بودند در شهرهای خود رای نیاورند. هر گاه اصلاح‌طلبان و چهره‌های اصلی اصلاحات از یک فرد حمایت کنند، می‌توانیم بگویم که اصلاح‌طلبان با تابلو و پرچم مشخص وارد انتخابات شده و کاندیدا دارند. در حالی که در انتخابات مجلس نهم این اتفاق رخ نداد.



‌*آنهایی که دور سر احمدی نژاد هاله‌ای از نور دیدند، در عملکرد او شریک هستند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از رفتار متناقض حامیان پیشین رئیس جمهوری و مخالفان امروز وی، گفت: اصولگرایان به طور قطع در کارنامه و عملکرد احمدی نژاد شریک هستند. کسانی که دور سر احمدی نژاد هاله‌ای از نور دیدن و این هاله را تایید کردند و مدام سفرهای استانی دولت را بر سر هاشمی و خاتمی و اصلاح طلبان کوبیدند در مشکلات امروز با دولت شریک هستند.



*مردم می‌دانند اصولگرایان برای ایجاد شرایط امروز چقدر مقصر هستند

این فعالی سیاسی افزود: اصولگرایان یادشان رفته یک روز چه رفتاری در مورد قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل داشتند و گفتند آنقدر قطعنامه بدهند تا قطعنامه‌دانشان پاره شود. امروز اصولگرایان، نمایندگان اصولگرای مجلس و مخالفان و منتقدان احمدی نژاد که یک روز از او حمایت کردند، در ایجاد شرایط فعلی کشور مقصر هستند.



زیباکلام در واکنش به بخشی از سخنان ذوالنور که گفته بود، اصلاح طلبان در برنامه هسته‌ای قوی عمل نکردند، گفت: در دوران اصلاحات می‌گفتند که ما نباید خود را در برابر تمام کشورها قرار داده و با تنش کار را پیگیری کنیم. اما وقتی اصولگرایان آمدند گفتند با سرعت برنامه‌های هسته‌ای را جلو می‌بریم و دنیا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. آن هیچ غلطی نمی‌تواند بکنندها رسید به جایی که امروز هستیم. کشورهای اروپایی و آمریکایی دشمن بالقوه ایران نبودند، اما این رفتار آنها را دشمن ما کرد و در برابر ایران ایستاند. این در حالی است که دولت می‌گوید آفریقایی‌ها و مغولستان دوست ما هستند.



وی تاکید کرد: در این شرایط آقای هاشمی معتقد است که تنها راه نجات ایران تعامل با دیگر کشورها و حرکت در مسیری است که پیش از ما کشورهایی مانند ترکیه، مالزی، برزیل و حتی سنگاپور و کرده طی کردند و ما هم باید از این مسیر برویم. در مورد اینکه خاتمی در آمدن و کاندیدا شدن تردید دارد، این است که می‌گویند برای چه باید بیایم، در حالی که شرایط تغییرات مثبت وجود ندارد. در شرایطی که مجلس و قوه قصاییه و شورای نگهبان و بسیج و روزنامه کیهان و صدا و سیما و ائمه جماعت مدام با اصلاح طلبان مخالفت می‌کنند، افرادی چون هاشمی و خاتمی نمی‌توانند در صحنه حاضر شوند.



*اظهارات عجیب زیباکلام در مورد فعالیت‌های هسته‌ای

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتقادهای ذوالنور در مورد رفتار اصلاح‌طلبان در دوران خاتمی در مورد پرونده هسته‌ای گفت: در آن دوران نمی‌خواستیم در برابر تمام جهان قرار بگیرم و بر این اساس حرکت می‌کردیم، اما احمدی‌نژاد آمد و گفت قبلی‌ها خیانت کردند و همه بازی را به هم زد. پرسش من این است که نیروگاه بوشهر برق را با چه قیمتی قرار است برای ایران تولید کند؟ چرا ما پرونده هسته‌ای را باید با هزینه‌های بسیار زیاد دنبال کنیم؟



زیباکلام تاکید کرد: در این نکته که دشمنی غربی‌ها با ما محدود به پرونده هسته‌ای نیست با آقای ذوالنور موافق هستم. آنها قبل از پرونده هسته‌ای نیز مشکلاتی برای ما درست کرده و می‌کنند. اما وقتی با فعالیت هسته‌ای ما مخالفت شدید کردند که گفتیم می‌خواهیم اسرائیل را نابود کنیم. وقتی با شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل شب خودمان را به روز می‌رسانیم، همین می‌شود.



حالا فرض کنید که کشورهایی مانند عربستان و پاکستان بگویند ما می خواهیم ایران را از روی نقشه محو کنیم، آیا ما ساکت می‌نشینیم؟ اسرائیلی‌ها از ابتدای انقلاب تا به امروز حتی یک بار ما را تهدید به نابودی نکردند، ولی ما در این سال ها مدام می گویم می خواهیم اسرائیل را نبود کنیم.



وی در پایان گفت: این گونه اظهارات نشان می‌دهد که ما راه را در عرصه بین‌المللی اشتباه رفته‌ایم و بیش از اندازه برای رسیدن به اهداف خود هزینه پرداخته‌ایم. همین اشتباهات را هم در موضوعات داخلی داشتیم و کشور را با هزینه‌های بسیار زیاد اداره کرده‌ایم.

۱۳۹۲/۲/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...