نسخه چاپی

آيت‌الله كعبي:

احراز صلاحیت در تمام نظام‌ها وجود دارد

عضو سابق شورای نگهبان شرایط احراز صلاحیت در نامزدهای ریاست‌جمهوری را تشریح كرد.


به گزارش نما، آیت‌الله عباس کعبی عضو سابق شورای نگهبان در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه باید بر اساس بند 9 اصل 110 قانون اساسی شرایط قانونی مندرج در اصل115 قانون اساسی برای داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری محرز شود، گفت: شرایط اصل 115 از قبیل رجال سیاسی و مذهبی بودن، ایرانی الاصل و تابعیت ایرانی داشتن، تقوا، ایمان، حسن سابقه، پاسداری از مذهب رسمی کشور، امانت داری و اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی باید در کسانی که می‌خواهند داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری باشد، توسط اعضای شورای نگهبان احراز شود.

کعبی با بیان اینکه صلاحیت نامزدهای در شورای نگهبان بر اساس شرایط عمومی و تخصصی باید احراز شود، گفت: حسن‌سابقه، مدیر و مدبر بودن از شرایط تخصصی و تابعیت و ایرانی الاصل بودن همراه با اعتقاد به نظام و قانون اساسی از شرایط عمومی برای احراز صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری است.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان به قوه مجریه، مقننه و قضاییه وابسته نیست، تاکید کرد: شورای نگهبان نهادی مستقل، بی‌طرف و برخاسته از قانون اساسی بر پایه شرع و مردم سالاری دینی است که پاسداری از قانون اساسی و ضوابط شرعی را به عهده دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در نظام های سیاسی ریاستی و پارلمانی و نیمه پارلمانی سازوکار بسیار مفصلی برای تشخیص صلاحیت ها پیش بینی شده است، افزود: در هیچ نظام سیاسی اینگونه نیست که هر فردی بخواهد برای مناصب گوناگون بدون احراز صلاحیت، داوطلب و پذیرفته شود.

کعبی با اشاره مکانیزم بررسی صلاحیت‌ها در آمریکا، تصریح کرد: در نظام ریاستی انتخابات آمریکا، مردم مستقیما رئیس جمهور را انتخاب نمی‌کنند بلکه بر اساس نظام الکترال،‌ مردم انتخاب کنندگان رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند از سوی دیگر نامزدهای در یک فرآیند پیچیده حزبی مشخص می‌شوند؛ گرچه نامزدهای مستقل می توانند مطرح شوند اما توان رقابت نخواهند داشت.

وی افزود: در آمریکا افرادی که عضو 2 حزب جمهوری‌خواه و یا دمکرات نباشند، شانسشان برای حضور در جمع کاندیدای انتخابات نزدیک به صفر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در نظام‌های پارلمانی شرایط تایید صلاحیت‌ها توسط دستگاه‌‌های مختلف وجود دارد، خاطر نشان کرد: در برخی کشورها، افرادی که می‌خواهند در معرض کاندیداتوری برای ریاست‌جمهوری باشند، صلاحیت‌شان باید توسط نخبگان، شهروندان و شخصیت‌های حزبی مورد تائید قرار بگیرد.

کعبی با تاکید بر اینکه احراز صلاحیت‌ها در همه نظام‌های حقوقی وجود دارد، اظهار داشت: شورای نگهبان بر اساس قانون عمل می‌کند و این نهاد در اعمال قانون به نگاه‌های حزبی، گرایش‌های سیاسی و تعداد نامزدها توجهی نمی‌کند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: شورای نگهبان افرادی که شرایط قانونی در آنها احراز شود، تایید خواهد کرد و فرقی نمی‌کند تعداد نامزدها 5 نفر باشد، 20نفر یا 30 نفر.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدها تنها صلاحیت افراد داوطلب را بررسی می‌کند، خاطر نشان کرد: کاندیدا باید حسن سابقه داشته باشند.

کعبی با بیان اینکه داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری باید به مبانی جمهوری اسلامی به عنوان شرط قطعی اعتقاد داشته باشند، اظهار داشت: اعتقاد افراد به مبانی نظام جمهوری اسلامی که در اصول دوم، سوم، چهارم، پنجم و 177 قانون اساسی آمده است باید در افراد احراز شود؛ داوطلبان طبق قانون اساسی باید در برابر اسلام و ارزش‌های اسلامی تسلیم باشند و لذا افرادی که قائل به اسلام در حوزه‌های اجتماعی نیستند و یا سکولار هستند به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران اعتقاد ندارند.

کعبی با بیان اینکه در شرع مقدس اسلام و قانون اساسی میهن دوستی و داشتن عرق ملی مذموم نیست، تصریح کرد: کسی که ملی گرا و ناسیونالیست است و مکتبی را در مقابل مکتب اسلام مطرح کند و یا ارزشی‌های ملی را در مقابل ارزش‌های اسلامی مطرح می‌کند، در حقیقت اعتقادی به قانون اساسی ندارند و صلاحیت‌اش تایید نخواهد شد.

کعبی با اشاره به فتنه88، تصریح کرد: ما فتنه88 را همگامی با دشمنان اسلام و مقابله با نظام تلقی می‌کنیم چرا که فتنه‌گران با افکار التقاطی و انحرافی به دنبال براندازی نظام بودند و در حقیت اینها جزء مواردی است که شورای نگهبان طبق اصل115 قانون اساسی می‌تواند به آن استناد کند.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان صرفاً به مفاهیم قانونی و حقوقی توجه می‌کند نه به ادبیات و مفاهیم سیاسی، افزود: اگر عدم اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل رفتار افراد محرز شود، صلاحیت افراد محرز نخواهد شد.

کعبی در پایان گفت: التزام به قانون و مرجعیت قانونی شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها، ملاک و میزان پایبندی افراد به قانون اساسی خواهد بود.

۱۳۹۲/۲/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...