نسخه چاپی

كاندیداها پول برای تولید را ازكجا می‌آورند؟

اصلاح ساز و كار تخصیص پول و كانال كشی آن به فعالیت های تولیدی از وظایف اصلی بانك مركزی است كه تاكنون از آن غفلت شده است.

به گزارش نما به نقل از عیارآنلاین، تامین مالی تولید طی سالیان گذشته همواره بخش های تولیدی کشور از کمبود نقدینگی رنج برده‌اند. برنامه دولت‌ها برای حل این مشکل استفاده از سیاست‌های انبساطی بوده است. بدین معنا که با تامین منابع مالی ارزان قمیت و تزریق آن به تولید در مدت زمان کوتاهی از عطش بخش‌های تولیدی کاسته شده است. در حقیقت چالش اصلی در تامین مالی تولید، اتخاذ سیاست های انقباضی و یا انبساطی نیست. چرا که تأمین مالی کشور بانک محور است و مساله اصلی این است که منابع پولی بانک‌ها به بخش تولید هدایت نمی‌شود.


به واقع حرکت نقدینگی در اقتصاد کشور به مانند حرکت آب در دشتی است که زمین های مرغوب آن مرتفع است. واضح است که آب زمین های مرغوب را سیراب نکرده و به باتلاق ها روانه می شود. رساندن آب به زمین‌های مرغوب نیازمند کانال کشی و هدایت آب در مسیر آن است. واضح است که صرفاً افرایش دبی و حجم آب، تنها در مدت کوتاهی درصد کمی از زمین های مرغوب را پوشش داده و صد البته زمین‌های پست و باتلاق ها را بیش از پیش سیراب می کند.


اصلاح ساز و کار تخصیص پول و کانال کشی آن به فعالیت های تولیدی از وظایف اصلی بانک مرکزی است که تاکنون از آن غفلت شده است. نقص در نظام تامین مالی صنعت و ناکارایی آن می تواند به ورشکستگی واحدهای تولیدی منجر و حتی مانع راه‌اندازی صنایع جدید مورد نیاز کشور شود.


در این گزارش مواضع نامزدهای انتخاباتی در موضوع تامین مالی صنعت را از مهرماه ۹۱ تا ۲۰ اردیبهشت ۹۲ به ترتیب حروف الفبا بررسی می‌شود.


ابوترابی (۴ موضع):

چکیده: وی در گفتگو با فارس گفت: باید منابع ریالی شبکه بانکی کشور را به سمت تولید حمایت کنیم. ما از بین حدود ۱۶۰ کشور رتبه ۱۴۶ را در فضای کسب و کار داریم، فضای کشور برای کسب و کار و تولید مناسب نیست. در اظهار نظر دیگری گفت: اگر منابع هنگفت شبکه بانکی که بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است با سیاست گذاری بانک مرکزی و نظارت بر حسن اجرا به سمت تولید هدایت شود در زمانی کوتاه اشتغال و تولید رونق می یابد و تورم کنترل و ارزش پول ملی ارتقاء می یابد. ابوترابی تأکید کرد: بودجه ۹۳ باید بودجه عملیاتی با بالاترین سطح انضباط مالی باشد و منابع بانکی را به سمت تولیدات هدایت کند. ابوترابی در اظهار نظری دیگری بر ضرورت هدایت نقدینگی به سمت صنعت و تولید کالا و خدمات تاکید دوباره کرد.


جمع‌بندی: ابوترابی معتقد است باید نقدینگی کشور اعم از نقدینگی بانک‌ها و ۵۰ درصد از درآمد‌های نفتی صرف سرمایه‌گذاری در صنعت و تولید کشور شود. ایشان به سازوکار مشخصی برای وادار کردن بانک‌ها برای تخصیص منابع به صنعت اشاره نکرده و برنامه ای برای کنترل بازارهای موازی با تولید و غیر مولد همچون ارز و طلا و فعالیت‌های سوداگرانه در حوزه زمین و مسکن ارائه نداده است. ایشان همچنین راهکاری برای جذب سرمایه های مردمی به بخش تولید و کاهش ریسک بالای تولید در کشور ارائه نکرده‌اند.


احمدزاده(یک موضع):

چکیده: احمد زاده در اظهار نظری گفت: یکی از راه‌های برون رفت از شرایط موجود این است که ۵۰ درصد از منابع بانکی به سمت سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی و میان دستی سوق داده شود. وی هدایت بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در جامعه را در کاهش مشکلات اقتصادی موثر دانست و افزود: در اقتصاد ملی در حال حاضر با افزایش حجم نقدینگی قابل توجهی روبرو هستیم به طوری که در ۱۶ سال اخیر هشت برابر شده که در بازار سکه و طلا و ارز تزریق شده است، در حالی که باید به سمت بازارهای اوراق قرضه، بورس و سهام هدایت شود.

جمع بندی: احمدزاده با توجه به مشکلات فعلی اقتصاد، راه برون رفت از وضعیت موجود را تخصیص نیمی از منابع بانکی به صنعت و تولید می‌داند. ایشان به سازوکار مشخصی برای تخصیص منابع بانک‌ها به صنعت اشاره نکرده و برنامه‌ای برای کنترل بازارهای موازی با تولید و غیر مولد همچون ارز و طلا و فعالیت‌های سوداگرانه در حوزه زمین و مسکن ارائه نکرده‌اند. ایشان همچنین راهکاری برای جذب سرمایه‌های مردمی به بخش تولید و کاهش ریسک بالای تولید در کشور ارائه نکرده‌اند.


رضایی (یک موضع):

چکیده: رضایی در یک گفتگو ، ضمن اشاره به رشد نقدینگی در کشور افزود: باید نقدینگی را در مسیر واقعی قرار دهیم و آنرا که تبدیل به سیل شده به کانال های تولید وسرمایه گذاری برگردانیم.


جمع بندی: رضایی معتقد است نقدینگی را باید با برنامه ریزی و سیاستگذاری به تولید هدایت کرد اما . ایشان به سازوکار مشخصی برای تخصیص منابع بانک ها به صنعت و مقابله با بازارهای موازی تولید همچون ارز و طلا و فعالیت های سوداگرانه در حوزه زمین و مسکن ارائه نکرده است. ایشان همچنین راهکاری برای جذب سرمایه های مردمی به بخش تولید و کاهش ریسک بالای تولید در کشور ارائه نکرده اند.


روحانی(یک موضع):

چکیده:روحانی در اظهارنظری گفت: اگر نفت را صادر کنیم و درآمد آن را به سرمایه گذاری‌های مولدی از جمله؛ توسعه کشاورزی و منابع آب و همچنین اصلاح خاک تبدیل و صنایع مادر و غیرمادر اختصاص دهیم، تولید بالا می‌رود و در کنار آن اشتغال نیز درست می‌شود.

جمع‌بندی: روحانی معتقد است پول نفت باید برای ایجاد و توسعه صنایع و زیرساختهای کشاورزی استفاده شود تا به سرمایه تبدیل شود. ایشان به سایر منابع مالی همچون بانک‌ها اشاره نکرده و برنامه‌ای نیز برای کنترل بازارهای موازی با تولید و غیر مولد همچون ارز و طلا و فعالیت های سوداگرانه در حوزه زمین و مسکن ارائه نداده است.


سبحانی(دو موضع):

چکیده: حسن سبحانی گفت: بنگاه‌ها در مواردی تا حدود ۳۵ درصد از ارزش افزوده را بابت بهره می‌پردازند. اگر ربا را حذف کنیم معنایش این است که هم می‌تواند دستمزد کارگران افزایش پیدا بکند و هم می‌تواند قیمت تمام شده را پایین بیاورد و البته این کار ساده‌ای نیست. از این طریق پول راه خودش را به سمت تولید پیدا می‌کند. یعنی تولید کننده می‌بیند که پول با سرمایه او مشارکت می‌کند، و تا تولید به ثمر نرسیده زمان بازپرداخت اقساط شروع نمی‌شود، زیرا اصولا قسطی وجود ندارد.

جمع‌بندی: سبحانی معتقد به حذف ربا است و آن را کمک بزرگی به بخش تولید می‌داند. وی برنامه‌ای برای کنترل بازارهای موازی با تولید و یا استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای سرمایه‌گذاری ارایه نکرده است.


سعیدی‌کیا (۴ موضع):

چکیده: سعیدی‌کیا در اظهارنظری گفت: دولت وظیفه دارد نقدینگی را به سمت سرمایه گذاری هدایت کند و بستر امنی برای سرمایه‌گذاری به وجود بیاورد. وی افزود:‌ وقتی این نقدینگی موجود به سمت سرمایه‌گذاری نرود به سمت ارز، طلا و ملک و مسکن خواهد. در اقتصاد ما افت سرمایه گذاری، افت تولید و افت اشتغال وجود دارد و راه حل آن این است که ما به تولید اهمیت دهیم و مردم به مقررات دولت اعتماد کنند و به سرمایه گذاری روی بیاورند. وی افزود: نکته دیگر پول نفت است. پول نفت مستقیم وارد خزانه می‌شود و قسمت اعظم آن صرف هزینه‌های جاری کشور می‌شود. آنچه که لازم است این است که پول نفت برای تولید صرف شود که خود باعث آبادانی کشور می‌شود و صندوق توسعه ملی این سخن را اجرایی می‌کند. وی تاکید کرد: کشور ایران دارای دو منبع مالی برای سرمایه‌گذاری است : نقدینیگ و پول نفت. سعیدی کیا گفت: حتی اقتصادهای خوب دنیا هم اگر نقدینگیش را به سمت مصرف پیش ببرد به تورم دچار می شود.

جمع بندی: سعیدی کیا معتقد است با هدایت نقدینگی به سمت تولید می توان تورم را کنترل کرد. وی امنیت سرمایه گذاری و ثبات مقررات و شفافیت مقررات را با اهمیت دانسته و آن زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی بیان کرده است. سعیدی کیا به سازوکار مشخصی برای تخصیص منابع بانک ها به صنعت اشاره نکرده و برنامه ای برای کنترل بازارهای موازی با تولید و غیر مولد همچون ارز و طلا و فعالیت های سوداگرانه در حوزه زمین و مسکن ارائه نداده است. ایشان همچنین راهکاری برای جذب سرمایه‌‌های مردمی به بخش تولید و کاهش ریسک بالای تولید در کشور ارائه نکرده اند.


واعظ‌زاده (یک موضع):

چکیده: واعظ زاده در بیانی گفت: دولت باید کاری کند که نقدینگی سرگردان چند صد هزار میلیارد تومانی جامعه به طور عقلانی به طرف تولید بیاید. با این کار هم تولید راه می افتد و کالای داخلی فراوان میشود و هم تورم کاهش پیدا می کند.[xiii]


جمع بندی: واعظ زاده معتقد است با هدایت نقدینگی به تولید می توان تورم را کاهش داد اما ایشان به سازوکار مشخصی برای تخصیص منابع بانک‌ها به صنعت اشاره نکرده و برنامه ای برای کنترل بازارهای موازی با تولید و غیر مولد همچون ارز و طلا و فعالیت های سوداگرانه در حوزه زمین و مسکن ارائه نداده است.


ولایتی (یک موضع):

چکیده: ولایتی در اظهار نظری گفت: امروز بخشی از یارانه‌ها باید صرف کمک به تولید بشود تا کارخانه‌ها تعطیل نشوند و اگر این کار صورت می‌گرفت معیشت افراد تامین می‌شد و تورم کاهش می‌یافت.[xiv] وی افزود برنامه‌ها بر هدایت نقدینگی و سرمایه‌های بخش خصوصی به بخش تولید از طریق ایجاد چشم انداز سود مناسب، توسعه بورس اوراق بهادار و استفاده از ابزارهای متنوع تامین مالی، واگذاری بنگاه های دولتی به بخش خصوصی واقعی، تدوین سیاست‌های حمایتی از صنایع اشتغالزا و استفاده از سرمایه‌های خارجی به خصوص ایرانیان خارج از کشور، متمرکز خواهد بود.

جمع بندی: ولایتی با تاکید بر دادن سهم تولید در هدفمندی یارانه ها معتقد است این کار می تواند تورم را کنترل کند. ایشان برای هدایت نقدینگی و سرمایه‌های بخش خصوصی به تولید معتقد است. ایشان به سازوکار مشخصی برای تخصیص منابع بانک‌ها به صنعت اشاره نکرده و برنامه‌ای برای کنترل بازارهای موازی با تولید و غیر مولد همچون ارز و طلا و فعالیت های سوداگرانه در حوزه زمین و مسکن ارائه نداده است.


سایر نامزدهای محترم اظهار نظری پیرامون مساله تامین مالی صنعت نکرده‌اند.

۱۳۹۲/۲/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...