نسخه چاپی

دولت نگران ارجاع تخلفات به‌قوه‌قضاییه نیست

عکس خبري -دولت نگران ارجاع تخلفات به‌قوه‌قضاييه نيست

رئیس كمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با بیان اینكه دولت عدم اجرای قانون را به راحتی توجیه می كند و نگران ارجاع تخلفات به قوه قضاییه نیست، گفت: شاید اگر دو مورد از تخلفاتی كه به قوه قضائیه رفته است به نتیجه می رسید كافی بود كه رئیس جمهور با مشكل جدی روبه رو شود.

به گزارش نما، غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با مهر، درباره پیش بینی خود از مجلس نهم و تعامل مجلس و دولت در آینده گفت: باید اظهار خوشبختی کرد که رئیس جمهور اعلام کرده است مجلس نهم را مجلس خودش می داند، اگر اینطور باشد پس باید دولت حرف شنوی بیشتری از مجلس نهم داشته باشد.

مجلس نهم در سوال و استیضاح بی ملاحظه تر عمل کند

وی ادامه داد: من امیدوارم که مجلس نهم از آغاز قوی تر عمل کند به این صورت که هم نظارتش را قوی تر کند و هم در زمان هایی که باید تذکر و اخطار دهد یا سوال و استیضاح کند بی ملاحظه تر عمل کند.

رئیس کمیسیون ویژه مجلس گفت: متاسفانه در دوره هفتم ملاحظات خیلی زیاد بود، در دوره هشتم با اینکه ملاحظات کاهش پیدا کرد اما همچنان وجود داشت، همین موضوع موجب شد تا یک نوع جسارت در طرف قدرت پدید آید و به صراحت اعلام کنند که فلان قانون را قانون نمی دانیم یا اجرا نمی کنیم.

دولت نگران ارجاع تخلفات به قوه قضائیه نیست

مصباحی مقدم تصریح کرد: دولت عدم اجرای قانون را به راحتی توجیه می کند و نگران ارجاع تخلفات به قوه قضاییه نیست شاید اگر دو مورد از تخلفاتی که به قوه قضائیه رفته است به نتیجه می رسید کافی بود که رئیس جمهور با مشکل جدی روبه رو شود اما می بینیم که هیچ گونه اظهار نگرانی ندارند، معلوم می شود فعلا می خواهند براساس منوالی که بنا نهاده اند " باری به هر جهت " کشور را اداره کنند. به هر ترتیب امیدوارم مجلس نهم در قبال دولت قوی تر عمل کند.

مایل بودم دیدگاههای اقتصادی ام لباس قانون بپوشد

نماینده تهران در مجلس در پاسخ به این سئوال که چقدر دیدگاه خود را در طرح ها و لوایح اقتصادی که در مجلس به سرانجام رسید موثر می داند، گفت: معمولا 80- 90 نماینده با نظرات من در طرح ها و لوایح همراهی می کردند شاید اگر افراد بیشتری همراهی می کردند ما موفق تر بودیم. خوشبختانه دیدگاههای من در چند مورد موثر واقع شد یکی از آنها در قانون هدفمندی یارانه ها بود که بسیار هم موثر بود.

وی ادامه داد: در مورد نرخ ارز هم من در کمیسیون تلفیق زمانی که جلسه مفصلی تشکیل شد دیدگاهی داشتم که پذیرفته شد. تقریبا نظرات خود را موثر می دانم اما نه در حد مطلوب. فکر می کنم با آنچه در نظرم بود فاصله دارم مایل بودم دیدگاههای اقتصادی ام لباس قانونی بپوشد یا در مقام نظارت موثر واقع شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: آنچه به نظرم می رسد ما در بخش اقتصاد کاستی داریم. یک مسئله تورم است که همه دستاوردهای خوب اقتصادی دولت، کشور و مجلس را تحت الشعاع قرار می دهد .

افزایش یارانه نقدی از نارضایتی مردم نمی کاهد

مصباحی مقدم تاکید کرد : دولت اگر بزرگترین خدمت را داشته باشد و حقوق و یارانه ها را دو سه برابر کند اما تورم را مهار نکند یقین بدانید که نارضایتی همچنان باقی می ماند .

وی ادامه داد: اینکه می بینم دولت درصدد است یارانه ها را دو سه برابر کند نگرانم می کند.افزایش یارانه از این جهت که کمکی به ضعفای جامعه باشد خوشحال کننده است اما از این جهت که اثر تورمی قوی دارد موجب ناراحتی است .

رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس گفت: اینطور نیست که کمک مالی بشود اما موجب تورم نشود. مگر می شود نقدینگی را زیاد کنیم اما تورم نشود؟ مگر می شود هزینه ها را بالا ببریم اما تورم ایجاد نشود؟ این یک پارادوکس و تضاد واقعی است باید مردم را متوجه کنیم که از طریق افزایش تولید است که رفاه بالا می رود نه از راه افزایش پول و نقدینگی.

نماینده تهران گفت: متاسفانه نگاه دولت افزایش پول و نقدینگی است درحالیکه ما باید با تورم مبارزه کنیم تا اشتغال ممکن باشد و سرمایه گذاری افزای شیابد و رفاه مردم بالا رود و رضایت افزایش یابد.

نرخ 27درصدی سود تسهیلات صنعتی یک آسیب بزرگ است

رئیس کمیسیون ویژه مجلس در طرح تحول اقتصادی نقص سیستم بانکی را سرمنشاء بسیاری از مشکلات موجود خواند و گفت: اگر سیستم بانکی بخواهد به همین منوال باشد مشکلات مردم مضاعف می شود، کف نرخ سود تسهیلات بانکی را 20 درصد کردند و می گویند برای صنعت این نرخ 27 درصد شده است. واقعا آن چه تولیدی است که با 27 درصد سود پول، برای تولید کننده سودمند و دلگرم کننده باشد. این یک آسیب بزرگ است.

وی افزود: من اصلا معتقد نیستم که هیچ رقمی به عنوان سود پول از تولید کننده گرفته شود بلکه باید تسهیلات را به تولید کننده بدهیم و به انتظار محصولاتش بنشینیم وقتی محصولاتش را به بازار عرضه کرد و سود برد بگوییم سهم ما را بده ، این بهترین روش است و برای تولید هزینه نخواهد داشت و اثر تورمی آن هم در بازار کاهش می یابد اما هرچه نرخ سود بالا برود تورم هم بالا می رود.

۱۳۹۱/۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...