نسخه چاپی

برگزاری انتخابات در میان نگرانی از بی ثباتی سیاسی

در حالی انتخابات پارلمانی در بلغارستان آغاز می شود كه احتمال بی‌ثباتی بیشتر در صوفیه با تشكیل یك پارلمان بدون‌اكثریت، مایه نگرانی شده است.

سایت بی بی سی فارسی(BBC Persian)، وابسته به نظام سلطنتی انگلیس نوشت: «روز یکشنبه ۱۲ مه، ۲۲ اردیبهشت، انتخابات پارلمانی بلغارستان برگزار می‌شود. احتمال بی‌ثباتی بیشتر در صوفیه با تشکیل یک پارلمان بدون‌اکثریت، مایه نگرانی شده است.»



بنابر این گزارش، براساس نظرسنجی‌ها، بعید است که این انتخابات یک پیروز قاطع داشته باشد.



اعتراض‌های گسترده علیه سطح پایین زندگی و فساد فراگیر، دولت بلغارستان را وادار کرد که در ماه فوریه، بهمن سال گذشته، استعفا دهد. دولت صوفیه در دست حزب گرب بود که یک حزب راست‌گرای میانه‌رو است.



با این حال فضای پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور اروپای شرقی، با بی‌رغبتی رای‌دهندگان و همچنین اتهام تقلب همراه بوده است. روز شنبه بازرسان گفتند که ۳۵۰ هزار برگه رای غیرقانونی را در یک چاپخانه پیدا کرده‌اند. تبلیغات انتخاباتی پیش‌تر هم با افشای شنود غیرقانونی سیاستمداران، مخدوش شده بود.



براساس آخرین نظرسنجی‌ها، حزب گرب به رهبری نخست‌وزیر سابق بلغارستان، بویکو بوریسوف و رقیب اصلی آن حزب سوسیالیست بلغارستان، شانه به شانه رقابت می‌کنند. حزب گرب وعده داده است که هزینه‌های دولتی را پایین نگه دارد در حالی که سوسیالیست‌ها می‌گویند پول بیشتری خرج خواهند کرد و شغل ایجاد می‌کنند.



احزاب دیگری که انتظار می‌رود حداقل ۴ درصد رای لازم برای ورود به پارلمان را به دست آورند، حزب "جنبش حقوق و آزادی" که اقلیت ترک بلغارستان را نمایندگی می‌کند، حزب ملی‌گرای تندرو آتاکا و حزب میانه‌رو "بلغارستان شهروندان" است.



پیش‌بینی یک انتخابات بدون پیروز قاطع، نگرانی‌ها را درباره شکل‌گیری یک پارلمان تعلیقی و بدون‌اکثریت و در نتیجه بی‌ثباتی بیشتر در این فقیرترین کشور اتحادیه اروپا افزایش داده است.



حدود ۷ میلیون نفر واجد شرایط رای ‌دادن در بلغارستان هستند و می‌توانند از بین ۳۶ حزب انتخاب کنند. پیش‌بینی شده است که مشارکت، زیر ۵۰ درصد باشد. قرار است بیش از ۲۵۰ ناظر بین‌المللی بر انتخابات روز یکشنبه نظارت داشته باشند

۱۳۹۲/۲/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...