نسخه چاپی

من كواكبیان هستم هاشمی نیستم

كاندیدای جبهه اصلاح طلبان در پاسخ به این سئوال دانشجویان كه "كی به نفع هاشمی كنار می روی"گفت: لطفا طرفداران هاشمی این جلسه را برای شعار دادن انتخاب نكنند من كواكبیان هستم هاشمی نیستم.

مصطفی کواکبیان در دانشگاه امیرکبیر ضمن تشریح برنامه های خود عنوان کرد: 50 برنامه مختلف در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، بین المللی، اداری و اجتماعی داریم که براساس 3 سند فرا دستی تنظیم شده است.


وی افزود: نام دولت ما دولت اخلاق است، و دلیل این نام گذاری بداخلاقی هایی است که در چند سال اخیر در فضای سیاسی کشور شاهد بودیم اما دلیل اصلی که به آن اعتقاد داریم از مهمترین دستاوردهای انقلاب باید این باشد که دولت اخلاق را به ملتهای اسلامی و سایر مللل دنیا ارائه دهیم .


به گزارش خبرگزاری مهر؛ سخنرانی کواکبیان در حالی برگزار شد که تعدادی دانشجو پشت درب سالن محل سخنرانی با کف و صوت زدن و سر دادن دورد بر هاشمی سعی در ایجاد تشنج در این سخنرانی را داشتند. که البته با اصرار کواکبیان درب سالن باز و این دانشجویان نیز وارد سالن محل سخنرانی شدند. این دانشجویان بعد از ورود؛ دوباره شروع به سردادن این شعار که کی به نفع هاشمی کنار می روی کردند که البته کواکبیان در رابطه با این شعارها گفت: لطفا طرفداران هاشمی این جلسه را برای شعار دادن انتخاب نکنند من کواکبیان هستم هاشمی نیستم.


در ادامه این جلسه کواکبیان عنوان کرد ما می خواهیم جامعه ای با کمالات انسانی فضایل اخلاقی و رشد معنوی را به عنوان الگو معرفی کنیم؛ وظیفه رئیس جمهور تحقق اخلاق است متاسفانه بداخلاقی هایی که از مناظره های سال 88 شروع شد و تا به امروز هم ادامه دارد را نیز یکشنبه تلخ و سیاهی بوجود آورد و رهبری نصیحت کردند، اتفاقاتی است که نباید تکرار شود.

وی گفت: احمدی نژاد روز گذشته در وزارت کشور طوری عمل کرد که انگار بچه را گول می زند می گوید من مرخصی گرفته ام ، کاری که احمدی نژاد انجام داد از حالا برای انتخابات مشکل ایجاد می کند؛ تمام صحبت های آقای احمدی نژاد در سایت ریاست جمهوری منتشر شد صحبتهایی که گفت احمدی نژاد یعنی مشایی و مشایی یعنی احمدی نژاد و گفت، سه روز روزه نذر کردم این ها اقداماتی است که دستگاه قضایی از همین حالا باید جلوی این بداخلاقی های را بگیرد ، زیرا با این سو استفاده ها از بیت المال نمی توانیم انتخابات صد در صد قانونی و سالم داشته باشیم.


وی به مساله خصوصی سازی در کشور پرداخت و گفت: در جریان خصوصی سازی به نوعی شبه دولتی بوجود آوردیم مخابرات را به سپاه دادیم؛ معتقدم درعرصه اقتصاد باید محدودیت واردات و توسعه صادرات داشته باشیم زیرا می توانیم در بخش صنعت و کشاورزی بیش از 70 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته باشیم، باید قبول کنیم که بودجه از درآمدهای نفتی جدا شود. در حالی که در سالهای اخیر این وابستگی بسیار زیاد شده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: به جای پروژه هایی مانند صدای آمریکا، فارسی وان و ... باید شبکه های داخلی ایجاد کنیم و آنها را به هنرمندان داخلی واگذار کنیم.


کواکبیان درباره مساله برقراری رابطه با آمریکا عنوان کرد: رابطه ایران و آمریکا باید ترمیم شود؛ شورای عالی امنیت ملی که ریاست آن با رئیس جمهور است می تواند در این باره تصمیم بگیرد اما تصمیمات باید با اجازه رهبری اتفاق بیافتد.

باید بدانیم که با برقراری رابطه با آمریکا تحریم ها علیه ایران لغو نمی شود؛ باید در مذاکراتی که صورت می گیرد به یک نتیجه مطلوب برسیم مذاکراتی که انجام می شود باخت – باخت و بی خاصیت است، استانبول آلماتی 1 و 2 مسکو، بغداد و ... ما مذاکره می کنیم تا در این مذاکرات تاریخ مذاکرات بعدی را مشخص کنیم!


در ادامه این جلسه کواکبیان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه شما چندین بار گفته اید که می توان 6 ماهه با آمریکا رابطه برقرار کرد و این رابطه هزینه ای ندارد در حالی که رهبری گفته اند یکی از خطوط قرمز این است که آمریکا همیشه با تکبر بحث مذاکره را مطرح می کند لطفا پاسخ دهید که شما در عرض 6 ماه چه برنامه ایی طراحی خواهید که آمریکا از سر تکبر به پای مذاکره قرار نگیرد گفت: اگر آمریکا از موضع بالا بخواهد مذاکره کند این مذاکرات سر نمی گیرد، ما به عنوان یک ملت تمدن ساز مذاکره می کنیم آنها اگر خواستند بدون پیش شرط و به صورت برابر مذاکره می کنیم. اما اگر به حالت تکبر بخواهند مذاکره کنند ما مذاکره نمی کنیم.

وی ادامه داد: من گفتم که در این 6 ماه باید نگاه ما یک نگاه برنامه ریزی شده باشد، گاهی گفته می شود که یک نگاه نگاه قهر قهر تا قیامت است و گاهی یک نگاه این است که ما می توانیم با اصول خودمان برنامه داشته باشیم، من معتقدم می توان در6 ماه با کار دیپلماسی درست برای این کار برنامه ریزی کرد.


این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در باره سیاستهای خود در قبال سوریه گفت: معتقدم منافع ملی در سوریه اقتضاء می کند که دولت سوریه با همین ترکیب باقی بماند اما نسبت به اینکه شخص بشار اسد حتما در دوره بعدی هم کاندیدا شود اصراری نداریم زیرا معتقدیم منافع ملی ما باید تامین شود؛ از همین رو و با این سیاست بود که گفتیم مذاکرات سوری در داخل کشور ما و بین کسانی که اسلحه در دست ندارند شکل بگیرد.

کواکبیان ادامه داد: باید این مساله را با تمام کشورهای عربی و منطقه ایی نیز حل کنیم، اتحادیه عرب کرسی سوریه را به مخالفان بشار داده و ترکیه که مهمترین روابط اقتصادی را با ما دارد در کشورش به دنبال راهکار سرنگون کردن بشار اسد است؛ تمام این مسائل با دیپلماسی حرفه ایی و فعال حل می شود. که البته از دولت فعلی بعید است.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اساسا شما برای ریاست جمهوری کاندیدای شدید گفت: قبل از آمدن آقای هاشمی برای ریاست جمهوری حزب مردم سالاری کنگره ایی را برگزار کرد که در آن زمان بحث آمدن خاتمی وجود داشت اما صحبتی از هاشمی نبود؛ من با نظر حزب به این کار مکلف شدم اما اعضای حزب باید جلسه ایی بگذارند و تصمیم بگیرند که من بمانم یا به نفع هاشمی کناره گیری کنم.

کواکبیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نگاه شما در باره مساله ولایت فقیه چیست، عنوان کرد: از بین 5 تا 6 کتاب من 4 کتاب من مربوط به ولی فقیه است. اعتقاد من این است که ولایت فقیه میراث امام خمینی است که می تواند برای ما ارزش والایی داشته باشد ولی برخی در تبیین ولایت فقیه بد عمل می کنند. و یا می گویند ولایت فقیه یعنی اینکه مردم هیچ نقشی ندارند در حالی که خود رهبری معتقدند ما علاوه بر مشروعیت الهی مشروعیت مردمی هم داریم. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند مذاکرات هسته ایی در دوران آقای جلیلی را با دوران آقای روحانی مقایسه کنید پاسخ داد: در اسفند سال 82 بحث هسته ایی مطرح شد و آقای خاتمی در دهه فجر آن سال بود که این مساله را برای اولین بار مطرح کرد، تیر 84 هم دولت جدید روی کار آمد یعنی یک سال و نیم مذاکرات در دولت خاتمی اتفاق افتاد یعنی بخشی از مذاکرات از سوی آقای روحانی، بخشی از آقای لاریجانی و بخشی نیز از سوی آقای سعید جلیلی صورت گرفت.


وی ادامه داد: اساسا برنامه های زیرساخت هسته ای در دولت خاتمی اتفاق افتاد یعنی سایت نطنز در آن زمان ساخته شد و زمینه سازی برای نیروگاه اراک نیز در همان دوره فراهم شد. اما به هر حال باید قبول داشته باشیم که توافقاتی هم در دوره بعد از خاتمی صورت گرفت.

کواکبیان ادامه داد: در آن زمان در بحث مذاکرات این سیاست وجود داشت که بر آن اساس برای مدتی "یوسی اف" اصفهان را معلق نگه داریم شاید کسی این سیاست را نپذیرد ولی با همین سیاست توانستیم شرایطی فراهم کنیم که یک قطع نامه هم علیه ایران در شورای امنیت صادر نشود . این از ثمرات چنین سیاستی بود اما در این دوره 7 قطعنامه داشتیم که 5 نمونه آن تحریم در زمینه نفت، بیمه، کالا، بانک و اشخاص بود.


کواکبیان گفت: هم می توانیم حقوق هسته ای را حفظ کنیم و هم قطعنامه ایی نداشته باشیم، هنر جمع کردن این دو مساله یعنی حفظ روحیه استکبار ستیزی در تنش زدایی هنری است که می توانیم آن را داشته باشیم. اما اگر نگاهمان این باشد که تحریم ها یک ورق پاره است آنها هم هر روز علیه ما قطعنامه صادر می کنند آن وقت آخر سر بگوییم تحریم ها بسیار تاثیر دارد.

کواکبیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای قانون هدفمندی یارانه ها چیست، گفت: باید طی دو سال یعنی در سال 93 و 94 این طرح به سرانجام برسد و در این 2 سال فشار به دهک های پایین را با یارانه غیر نقدی می توان کاهش داد.


وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شما تکنو کرات هستید عنوان کرد: رشته من علوم انسانی است و به تکنو ربطی ندارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای ایرانیان خارج از کشور و مساله خدمت وظیفه چیست گفت: ستاد فرماندهی کل قوا برای خدمت وظیفه تصمیم می گیرد و این مساله ربطی به رئیس جمهور ندارد.


کواکبیان عنوان کرد: در خصوص ایرانیان خارج از کشور باید گفت این ظرفیت ظرفیت بسیار خوبی است که باید از آن استفاده کنیم؛ شاید آمار دقیقی از تعداد ایرانیان خارج از کشور وجود نداشته باشد. اما گفته می شود حدود 800 هزار نفر از ایرانیان در خارج از کشور زندگی می کنند و گفته می شود سرمایه آنها بالای 1200 میلیارد دلار است، اگر بتوانیم ده درصد این سرمایه را به داخل کشور بیاوریم می توانیم به اندازه یک سال بودجه نفتی را تامین کنیم.

وی ادامه داد: اعتقادی ندارم که شورای عالی امور ایرانیان لزوما باید زیر نظر ریاست جمهوری اداره شود هر چند دولت معتقد است که زیر نظر ریاست جمهوری بهتر اداره می شود، ما می دانیم که آنها می خواستند آقای مشایی را در آنجا منصوب کنند و برای مشایی جایگاهی درست کنند.


وی همچنین با اشاره به اصلاح وضع سفارت خانه ها گفت: سفارتخانه ها در این زمینه باید فعال شوند، گاهی اوقات برخی افراد شب می خوابند و فردا سفیر می شوند مثل وزیر سابق علوم که ریاضی خوانده بود و ربطی به سفارت نداشت.

کواکبیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اصلاح طلبان به دنبال اجماع هستند پاسخ داد: همه به جز من اعلام کرده اند که به نفع هاشمی کنار می روند اما همان کسانی که من را آورده اند باید تصمیم بگیرند که من کنار بروم.؛ اگر نظام حزب این قدر بی حساب و کتاب باشد که یکی را انتخاب کنند و آن فرد بگوید که من به نفع کسی کنار می روم که امکان پذیر نیست، باید خرد جمعی مورد توجه قرار گیرد.


وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخورد شما با مفاسد اقتصادی چگونه است گفت: مشکل ما با دستگاههای رسمی نظارتی حل نمی شود ، اگر حل می شد 3 هزار میلیارد دلار را نمی دزدیدند، باید نظارت همگانی را راه بیاندازیم. اگر روزنامه نگاران راحت بنویسند احزاب فعال باشند، همه اجزا جامعه مدنی فعالیت کنند و مسوولان با چشم باز نظارت کنند کسی غلط می کند دزدی کند. اما مشکل ما این است که نظارت همگانی نداریم. مبارزه با فساد دست پاک میخواهد اگر خط قرمز داشته باشیم کابینه مان دچار است یعنی اگر هر فردی در کابینه اعم از معاون اول و وزرای فسادی داشته باشند باید مانند مردم عادی به آن رسیدگی شود اما اگر بگوییم اینها خط قرمز هستند آن موقع کابینه را فساد می گیرد.

کواکبیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما گفتید در دولت من بی توجهی به ارزش های دینی که در دولت آقای خاتمی انجام می گرفت جبران می شود. بفرمایید در دولت آقای خاتمی چه بی توجهی هایی به ارزشهای دینی صورت می گرفت گفت: در بعضی از مطبوعات برخی ناروایی ها گفته می شد که البته به پای خاتمی هم نوشته می شد ولی به هر حال نباید اتفاق می افتاد برخوردهای تند افراطی در مجلس و دولت داشتیم که جلوه آن این شد که به نظر رسید اصلاح طلبان برانداز و ضد انقلاب هستند.


یکی از دانشجویان سوال کرد که شما گفتید که در انتخابات 88 تقلب نشده است آیا از کسانی که به اسم تقلب مردم را به خیابان کشیدند اعلام برائت کردید کواکبیان در واکنش به این سوال گفت: مگر در این جمع هیچ دانشجوی اصلاح طلبی نیست که شما مدام از این سوالات طرح می کنید.

وی پاسخ داد: بنده بارها موضع خود را گفتم؛ 24 خرداد گفتم که بین کف براندازان و معترضان به نتیجه انتخابات فاصله قائل شد اما هیچ کس نخواست این تفکیک انجام شود حتی صدا و سیما هم تفکیکی در این مورد قائل نشد؛ ما از ضد انقلاب خارجی برائت کردیم اما از مردمی که 14 میلیون رای دادند برائت نمی کنیم.


وی ادامه داد: بر خلاف بعضی سایتها که گفته بودند موسوی و کروبی اصلاح طلب نیستند من برای هردوی آنها زمانی که هیچ کس برای کروبی ستاد نزده بود ستاد زدم حتما یکی از اقدامات ما آزادی سازی این دو شخصیت است.

۱۳۹۲/۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...