نسخه چاپی

ماجرای تماس تلفنی هاشمی با مقام معظم رهبری/ مانور تبلیغاتی اطرافیان هاشمی

عکس خبري -ماجراي تماس تلفني هاشمي با مقام معظم رهبري/ مانور تبليغاتي اطرافيان هاشمي

آیت الله هاشمی تا ساعت 5 بعد از ظهر تصمیمی برای كاندیداتوری نداشتند اما بعد از صحبت تلفنی كه با مقام معظم رهبری در ساعت 5:10 انجام دادند با تاكید و عجله خودشان را به وزارت كشور رساندند و برای ثبت نام اقدام كردند.

بعد از اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی مبنی بر ضرورت موافقت رهبر معظم انقلاب جهت کاندیداتوری ایشان تحلیل های مختلفی در خصوص این اظهارات صورت گرفت که بسیاری با توجه به منش رهبر انقلاب در خصوص شخصیت های اجرایی و مسئولان کشور، این سخنان آقای هاشمی را تبلیغاتی و... ارزیابی کردند.

اما اینکه آیا دلیل ثبت نام دقیقه 90 آیت الله هاشمی در انتخابات با موافقت رهبری بوده یا نه موضوعی است که شاید ذهن بسیاری را به خود مشغول کرد، و در این میان اطرافیان آقای هاشمی از این فرصت برای مانور تبلیغاتی روی موضوعی مبهم استفاده کردند.

تاکنون چند نفر از نزدیکان آیت الله هاشمی به این موضوع پرداخته اند و اینکه آقای هاشمی بعد از تماس تلفنی با رهبری اقدام به ثبت نام کرده اند.

حجت الاسلام علي عسگري، مشاور پارلماني مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت و نماينده مجلس هفتم در گفتگو با خانه ملت گفته است: آيت الله هاشمي تا ساعت ۱۶ دیروز بر عدم حضور در عرصه ریاست جمهوری تاکید داشت اما بر اساس اصرار و تقاضای دوستان و حامیان خود که می گفتند، شما عنوان کردید که باید با نظر رهبر معظم انقلاب حضور یابم، بنابراین با ایشان تماس بگیرید، با رهبر انقلاب تماس گرفت که ساعت ۱۷.۱۰ پس از پایان تلفن، گفت که برای ثبت نام می رویم.

وي افزوده: پس از آنکه آقاي هاشمي گفته بودند اگر نظر رهبري درباره حضور بنده مساعد باشد حتما در انتخابات کانديدا مي شوم فضاسازي هايي در داخل و خارج از کشور صورت گرفت. در داخل تلاش کردند اينگونه القاء کنند که آقاي هاشمي مي خواهد رهبري را راضي به حضور خودشان کنند و در خارج نيز اشاره به مشکلات ميان مقام معظم رهبري و آيت الله هاشمي شد در حالي که رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام برادر، دوست صميمي و هم فکر و همسنگر 60 ساله مقام معظم رهبري است و هيچگاه اين رابطه مخدوش نشده و نخواهد شد.

در این میان غلامعلی رجایی، یکی از مشاوران آقای هاشمی رفسنجانی در آخرین مطلب وبلاگ خود آورده: «دیروز علی مطهری و چند تن از نمایندگان مجلس به دیدار آقای هاشمی رفسنجانی رفته و از او خواسته اند در انخابات ثبت نام کند: "در آخر ملاقات حاج آقا با صراحت سخنانی گفت. از جمله اینکه قصد حضور نداشته است ولی اصرار بسیار مردم و گروههای مختلف مقاومت ایشان را برای نیامدن تمام کرده است.»

سایت بی بی سی فارسی که این پست از وبلاگ غلامعلی رجایی را در کنار اخبار فراوان نامزدی آیت الله هاشمی، با عنوان "هاشمی بعد از تماس با رهبری ثبت نام کرد" بازتاب داده و نقل کرده است که: «ایشان (هاشمی) می گفت: من باید با رهبری مشورت کنم. اگر سکوت کردند می آیم و به تکلیفم در برابر مردم و خدا عمل می کنم ولی اگر مخالفت کردند حتما نمی آیم.

اعضای جلسه با نا امیدی اتاق ایشان را ترک کردند. دو سه گروه دیگر هم چند نفره به دیدارایشان رفتند و همین عبارات را شنیدند. ساعت چهار و نیم بعد از ظهر بود که سه تن از مشاورین خدمت ایشان رسیدیم و صحبتهایی داشتیم. فرمودند: بعد از پیغامهایی که از دیشب داده اند هنوز منتظر نظر رهبری هستند.


ساعت داشت به پنج نزدیک می شد و یک ساعت مانده به پایان مهلت ثبت نام... خدمت ایشان عرض شد این همه افرادی که در این چند ماه به دیدار شما آمدند و به شما اصرار کردند بیایید، اکنون منتظر جوابی از شما هستند. اگر نمی آیید خوب است دلیل نیامدنتان را به مردم بگویید و بیانیه ای صادر کنید و دلایل نیامدنتان را به آنان توضیح دهید. پذیرفتند و به ما فرمودند متنی تهیه کنیم. فورا از محضرشان مرخص شدیم و به اتاق مجاور رفتیم و مشغول تهیه متن پیشنهادی شدیم.



ساعت حدود پنج و نیم بود و متن داشت تمام می شد که که حاج آقای علی خانی به در اتاق آمد و فریاد زد: آقای رجایی، حاج آقا برای ثبت نام حرکت کردند، جا نمانید! باورم نمی شد. معلوم شد در تماسی که با یکی از اعضای موثر دفتر رهبری داشته اند از صحبت هایی که رد و بدل شده مخالفتی را از سوی رهبری احساس نکرده اند.»



اینکه این برای این اظهارات متاسفانه هماهنگی قبلی صورت نگرفته جای تعجب نیست چراکه تلاش شاید اطرافیان آقای هاشمي براي انداختن هزينه آمدن و نيامدن وی در عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي به گردن مراجع تقليد هم ناكام مانده بود و تکذیبیه دو مرجع تقلید این سناریوی تبلیغاتی را خنثی کرد اگرچه رسانه ای جریان طرفدار اقای هاشمی به صورت گتسترده به آن دامن زدند.



نزدیکان آقای هاشمی که تماس ادعایی را با دفتر رهبری، یکی به شخص رهبری و دیگری به یکی از اعضای موثر دفتر رهبری البته با زمان های مختلف ارجاع می دهند به نتیجه این تماس که آیا اصلا تماسی برقرار شده یا خیر و یا پاسخ چه بوده اشاره ای نمی کنند.



گذشته از تاکتیک گذاشتن هزینه آمدن و یا نیامدن آقای هاشمی بر عهده رهبری، بخش هایی از ادعاهای مطرح شده در صفحه آقای رجایی که البته بی بی سی نیز به آنها نپرداخته است، از سوی برخی شخصیت ها تکذیب شده است. علاوه بر این در چند وقت گذشته شاهد تکذیبیه های متعددی از سوی دفتر رئیس مجمع تشخیص به بهانه های مختلف از جمله تحریف اظهارات و یا سوء برداشت خبرنگاران بوده ایم.

۱۳۹۲/۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...