نسخه چاپی

دولت دست به دامان شورای نگهبان شد

با اتمام بررسی جزئیات بودجه در كمیسیون تلفیق، بودجه وارد صحن علنی شد تا ضمن نهایی شدن تصمیم‌گیری‌ها جزئیات آن نیز تصویب شود.

براین اساس مجلس روز گذشته در بررسی جزئیات بودجه 92 در صحن علنی، کاهش 6‌هزار میلیاردی درآمد هدفمندی، تعیین نرخ ارز حاصل از فروش نفت، اختصاص 5/14‌درصد از ارزش نفت صادراتی برای شرکت نفت و کاهش اعتبار عمرانی در لایحه بودجه را بررسی و به تصویب رساندند.



اما در همین میان به نظر می‌رسد که دولت از تغییرات ایجاد شده در بودجه راضی نیست، چرا که معتقد است مجلس شاکله بودجه را به کلی به هم ریخته و برهمین اساس از مجلس به شورای نگهبان شکایت کرده است.



روز گذشته اعلام شد که به دنبال تغییرات صورت گرفته در لایحه بودجه 92 از سوی کمیسیون تلفیق مجلس، دولت از مجلس به شورای نگهبان شکایت کرده است. به گزارش مهر، پس از آنکه کمیسیون تلفیق مجلس لایحه بودجه 92 کشور را که از سوی دولت به مجلس تقدیم شد مورد رسیدگی قرار داد و بندهایی را از آن حذف و بندهایی را به آن الحاق کرد، دولت در اعتراض به این تغییرات گسترده از مجلس به شورای نگهبان شکایت کرد.



انتقاد دولت این است که کمیسیون مجلس شاکله بودجه را به کلی به هم ریخته است. اما یکی از مسائل مهمی که در بررسی جزئیات بودجه به آن پرداخته شد، درآمد هدفمندی بود که کاهش 6‌هزار میلیارد تومانی داشت. جعفر قادری، سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه سقف درآمدهای بودجه 43‌هزار میلیارد تومان افزوده شده، گفت: درآمدهای عمومی دولت از 167‌هزار میلیارد تومان به 203‌هزار میلیارد تومان افزایش داده شد.



همچنین 6‌هزار میلیارد تومان از درآمدهای هدفمندسازی‌یارانه‌ها کاسته شد. همچنین به گزارش ایسنا، ایرج ندیمی دبیر کمیسیون تلفیق درتشریح روند بررسی لایحه بودجه سال جاری توسط کمیسیون تلفیق بودجه 92 گفت: از لایحه‌ بودجه سال جاری مغایرت‌ها حذف و مفاد لایحه شفا‌ف‌سازی شد، همچنین قانونگذاری از این لایحه حذف شد.



وی افزود: همچنین انضباط مالی حاکم بر دستگاه‌ها و انضباط حاکم بر بازارهای پول ارز و سرمایه و همچنین انطباق لایحه بودجه با برنامه‌های بالادستی توسط اعضای کمیسیون تلفیق انجام شد.



نماینده مردم شیراز با اشاره به تعداد مواد لایحه بودجه 92 گفت: از 98 ماده لایحه بودجه سال جاری، 26 ماده حذف، 35 ماده تغییر و 68 ماده به لایحه الحاق شد. همچنین نمایندگان مجلس با تصویب اولین ماده از لایحه بودجه 92 رابطه مالی و نحوه تسویه‌حساب بین دولت و وزارت نفت را مشخص کردند.



براین اساس وزارت نفت از طریق شرکت تابع ذی‌ربط می‌تواند از محل سهم خود قراردادهای لازم را با شرکت‌های عملیاتی تولید نفت و گاز براساس قیمت تمام شده و در چارچوب بودجه عملیاتی منعقد کند و قیمت نفتی صادراتی از مبادی اولیه، قیمت یک بشکه نفت صادراتی از مبادی اولیه در هر محموله و قیمت نفت عرضه شده در بورس متوسط قیمت نفت صادراتی در یک ماه شمسی از مبادی اولیه و همچنین برای نفت تحویلی به پالایشگاه و مجتمع‌های پتروشیمی اعم از دولتی و خصوصی 95‌درصد به متوسط بهای محموله‌های صادراتی نفت مشابه در هر ماه شمسی است.



تعیین نرخ ارز در اختیار کمیسیون تلفیق

همچنین روز گذشته عنوان شد که کمیسیون تلفیق نحوه تعیین نرخ ارز حاصل از فروش نفت را مشخص می‌کند.



به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه 92، نحوه تعیین نرخ ارز حاصل از فروش نفت را به کمیسیون تلفیق واگذار کردند.



رضا عبدالهی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این رابطه پیشنهاد داد که فروش مبالغ ارزی حاصل از صادرات نفت خام به نرخ ارز شناور مدیریت شده باشد تا به گفته وی، به بی‌نظمی‌ها خاتمه داده شود اما پیشنهاد وی به تصویب مجلس نرسید. از سوی دیگر نیز نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال جاری، وزارت نفت را مکلف کرد که از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط تا پایان بهای ماه قبل خوراک نفت و میعانات گازی و خوراک معادل اکتان افزا و نفت گاز پتروشیمی تحویلی به شرکت ملی و پالایش پخش فرآورده‌های نفتی ایران را به خزانه کشور واریز کنند.



به گزارش مهر، در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه، نمایندگان مجلس با تصویب تبصره‌ای از لایحه این بند به وزارت نفت اجازه دادند که از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط در سقف 7 میلیارد دلار مازاد درآمد ارزی ناشی از افزایش قیمت و مقدار صادرات نفت خام و میعانات گازی موضوع جزء یک بند 3 نسبت به تهاتر نفت خام یا میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی با پیمانکاران داخلی و خارجی، سازندگان کالا و تامین کنندگان تجهیزات و کالا بابت مطالبات آنها اقدام کنند. نمایندگان مجلس با تصویب بندی از لایحه بودجه مقرر کردند 5/14درصد از ارزش نفت صادراتی به مجتمع‌های پتروشیمی و شرکت نفت اختصاص یابد.



نمایندگان مجلس بندهایی را در خصوص درآمد وزارت نفت به تصویب رساندند که براساس این بندها مقرر شد در راستای اعمال حق حاکمیت مالیات بر منابع نفت و گاز کشور و نیز به منظور اجرای احکام قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه رابطه مالی و نحوه تسویه حساب بین دولت و خزانه داری کل کشور و وزارت نفت مشخص ‌شود.عباس فلاح باباجان، ‌عضو کمیسیون عمران مجلس نیز روز گذشته عنوان کرد: حجم کل بودجه 91 رقم 566‌هزار میلیارد تومان و حجم کل لایحه بودجه 92 دولت 730‌هزار میلیارد تومان است که اعتبارات بودجه عمرانی در سال 91 مبلغ 39‌هزار و 700 میلیارد تومان و در سال 92 مبلغ 37‌هزار و 200 میلیارد تومان با 10‌درصد کاهش پیشنهاد شده است.



همچنین با تصویب بند ۱-۳ لایحه بودجه ۹۲، وزارت نفت علاوه بر سهم 5/14‌درصدی از نفت، بودجه اضافی ۷ میلیارد دلاری هم به شرط افزایش قیمت نفت گرفت تا به توسعه میادین مشترک اختصاص دهد. به گزارش تسنیم، همچنین با تصویب نمایندگان در مجموع سقف بودجه عمومی از ۱۶۷‌هزار میلیارد تومان به ۲۰۳‌هزار میلیارد تومان افزایش یافت. از سوی دیگر نیز حدود ۳ تا ۴‌هزار میلیارد تومان کمیسیون به سقف درآمدها اضافه کرده است.

۱۳۹۲/۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...