نسخه چاپی

واكنش آمریكا و سازمان ملل به انتخابات پاكستان

ایالات متحده آمریكا و سازمان ملل متحد برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات پارلمانی در پاكستان را به این كشور تبریك گفتند.

به گزارش نما سایت دویچه وله(DW) نوشت: «باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمریکا، شامگاه یکشنبه (۱۲ مه/۲۲ اردیبهشت) در یادداشتی که از سوی کاخ سفید منتشر شد، واگذاری تاریخی، مسالمت‌آمیز و شفاف غیرنظامی قدرت در پاکستان را به عنوان نقطه عطفی در روند تکامل دمکراتیک این کشور ستود و خوشحالی دولت خود را برای همکاری با دولت آینده پاکستان به عنوان شریکی برابر اعلام کرد.»

بنابر این گزارش، بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای که در نیویورک منتشر شد از این‌که برای نخستین بار دولتی غیرنظامی در پاکستان جانشین دولت غیرنظامی دیگری شد، ستایش کرد. به گفته بان کی‌مون "این گام مهمی به جلو برای دمکراسی در پاکستان" است.
دبیر کل سازمان ملل همچنین از این‌که سهم زنان در انتخابات پاکستان افزایش یافته ابراز خوشحالی کرد و همزمان مراتب تاسف خود را از این‌که در برخی از مناطق پاکستان مانع از شرکت زنان در انتخابات شده‌اند، اعلام داشت.
نواز شریف ۱۴ سال پس از سرنگونی دولت خود توسط نظامیان کودتاچی، در حال بازگشت به قدرت است. طبق آخرین آمار منتشر شده از شمارش آرا، "حزب مسلم لیگ" تقریبا در همه حوزه‌های رای‌گیری پیروز شده است. این حزب تاکنون از ۲۷۲ کرسی پارلمان، ۱۳۰ کرسی را به خود اختصاص داده است ولی برای دستیابی به اکثریت مطلق آرا در پارلمان، ۱۳۷ کرسی مورد نیاز است. بدین‌سان حزب مسلم لیگ نواز شریف ناچار است برای تشکیل دولت در پی ائتلاف با حزبی دیگر باشد.

شریف که در دهه ۹۰ دوبار نخست‌وزیر پاکستان بود و سرانجام با کودتای نظامی ژنرال پرویز مشرف سرنگون شد، در زادگاه خود لاهور در میان ابراز احساسات طرفدارانش گفت: «رحمت الهی با این پیروزی نصیب ما شد.»

شریف دیگر احزاب پاکستان را به همکاری دعوت کرد تا مشترکاً مشکلات حاد کشور را حل کنند. او گفت: «من همه را فرامی‌خوانم که نه بخاطر من، بلکه برای ۱۸۰ میلیون پاکستانی با من بر سر میز مذاکره بنشینند.»
حزب حاکم مردم با شکستی سنگین بدرقه شد و با این همه توانست با کسب ۳۳ کرسی پارلمان پس از حزب مسلم لیگ نواز شریف در جایگاه دوم قرار گیرد.

حزب "تحرک انصاف" (جنبش برای عدالت) عمران خان، ستاره پیشین کریکت پاکستان بر خلاف انتظارات اولیه با کسب ۲۹ کرسی در جایگاه سوم قرار گرفت. با این همه این موفقیت چشمگیری برای این حزب به‌شمار می‌رود. بسیاری از جوانان پاکستان به دلیل علاقه‌ای که به این ورزشکار پیشین دارند، آرای خود را به نام حزب او به صندوق‌ها انداختند.
همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، حزب پرویز مشرف، رهبر نظامی پیشین پاکستان موفق شده در این انتخابات دو کرسی پارلمانی را از آن خود کند. نمایندگان این حزب که "مسلم لیگ کل پاکستان" نام دارد، این موفقیت را نشانه "عشق مردم به مشرف" خواندند.
عمران خان پس از شکست حزب خود از "تخلفات در انتخابات" انتقاد کرد. خان روز دوشنبه (۱۳ مه) در یک پیام ویدیویی گفت: «انتخابات در ایالت‌های پنجاب و سند دستکاری شده است. در همه انتخابات ها، پیروزی و شکست وجود دارد، ولی درد این شکست برای او تحمل‌پذیر شد وقتی شور و اشتیاق جوانان را دید.»
پنجاب پرجمیعت‌ترین ایالت پاکستان است که حزب نواز شریف در آن پیروزی چشمگیری به دست آورده است. به‌رغم انتقادات خان، اسد عمر رهبر حزب "تحرک انصاف" پیروزی حزب نواز شریف را تبریک گفت.
در روز برگزاری انتخابات پارلمانی در پاکستان، دست‌کم ۲۹ تن در حمله و عملیات تروریستی جان باختند و بیش از ۹۰ تن مجروح شدند. به‌رغم تهدیدات طالبان برای عملیات ترور، به گفته کمیسیون انتخابات پاکستان، روز شنبه حدود ۶۰ درصد دارندگان حق رای به پای صندوق‌ها رفتند.
رسانه‌ها گزارش می‌دهند که این بالاترین درصد شرکت مردم در انتخابات از زمان برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی پاکستان در سال ۱۹۷۰ تاکنون است. کمیسیون انتخابات پاکستان این انتخابات را "آزاد و منصفانه" خوانده است

۱۳۹۲/۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...