نسخه چاپی

راهكار رضایی برای ایجاد ثبات در منطقه

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینكه باید ناامنی‌های منطقه را حل و فصل كنیم، پیشنهاد داد تا كشورهای منطقه، شورای امنیت منطقه‌ای ایجاد كنند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، محسن رضایی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری دوشنبه شب در نشست تخصصی جمهوری اسلامی ایران 1404، در افق همگرایی و همکاری در آسیای جنوب‌ غربی که با حضور تعدادی از سفرای منطقه در هتل استقلال برگزار شد، به اهمیت منطقه اشاره کرد و گفت: ما در منطقه حیاتی از جهان زندگی می‌کنیم که نه تنها نفت و گاز دارد، بلکه ملت‌های بزرگی در آن زندگی می‌کنند که می‌توانند نقش فعالی داشته باشند اما متاسفانه نوعی خلأ در منطقه به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه از ظرفیت‌های ملت‌های منطقه به خوبی استفاده نمی‌شود، اظهار داشت: درگیری‌های افغانستان و پاکستان به کجا رسید؛ قرار است تا چند سال دیگر این ناامنی‌ها ادامه پیدا کند، ما در این منطقه وضعیت سوریه، بحرین و فلسطین را می‌بینیم. همچنین نگرانی‌هایی درباره عراق وجود دارد چرا نمی‌شود صلح و آرامش را برای ملت‌های منطقه فراهم کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش‌ها اظهار داشت: آیا در اختیار سازمان ملل امکاناتی وجود ندارد که آرامش را به منطقه برگرداند، آیا قرار است این ناامنی‌ها همچنان ادامه پیدا کند و زندگی بشر دردناک نشان داده شود. زمان آن رسیده که تصمیمی در این منطقه بگیریم تا بر آن اساس مشکلات و ناامنی‌ها برطرف شود.

رضایی تصریح کرد: اگر منافع و موقعیت زیادی در این منطقه نبود، شاید این مشکلات برای مردم بوجود نمی‌آمد.

وی اضافه کرد: باید این ناامنی‌ها را تبدیل به آرامش، توسعه اقتصادی و پیشرفت‌ کنیم؛ زمان آن فرارسیده که بتوانیم با کشورهای خارج از منطقه، همکاری‌های خوبی داشته باشیم. البته معتقدم کشورهایی مثل آمریکا، سوریه و چین باید دست از تک‌روی و خودمحوری بردارند، ضمن آنکه می‌توانیم در منطقه اتحادیه‌ای را برای خود درست کنیم، تا توسط این اتحادیه خودمان مشکلاتمان را برطرف کنیم. همچنین کشورهای خارج از این اتحادیه نیز می‌توانند با ما در تعامل باشند البته اگر این ساختار ایجاد شود، منطقه‌ای جدید شکل می‌گیرد و آرامش در آن منطقه حاصل می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: در آن صورت کشورهای بیرون منطقه نیز می‌توانند عادلانه از تجارت، انرژی و بازارهای متقابل منطقه، استفاده کنند.

رضایی با تاکید بر اینکه منطقه نباید بی‌ثبات باشد، افزود: با توانایی‌هایی که در منطقه سراغ دارم، می‌توانم بگویم که امنیت در منطقه حل می‌شود و حتی می‌توان با کشورهای منطقه شورای امنیت منطقه‌ای را درست کنیم که در آن شورا هم می‌توانیم با کشورهای خارج از منطقه ارتباط برقرار کنیم؛ بنده از شما سفرا سوال می‌کنم که آیا این ایده مرا قبول دارید؟

وی با تاکید بر اینکه باید صلح و امنیت به منطقه بازگردد، اظهار داشت: امروز امنیت، صلح و توسعه به هم وابسته‌اند و امیدوارم در سال‌های آینده این 3 عامل مهم را در کنار هم در منطقه ببینیم.

۱۳۹۲/۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...