نسخه چاپی

تایید صلاحیت مشایی به ضرر هاشمی است

صادق زیباكلام درباره آرایش سیاسی انتخابات اظهار داشت: اگر مشایی تایید صلاحیت و وارد انتخابات شود، به ضرر اصلاحات و هاشمی است، چون رأیی كه قرار است هاشمی به دست آورد اگر مشایی نمی‌آمد به سبد هاشمی ریخته می‌شد.

به گزارش نما صادق زیباکلام صبح امروز در همایش جریان‌شناسی انتخابات در سالن کنفرانس مصباح دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران در جمع دانشجویان این دانشگاه با بیان اینکه آمدن هاشمی، خیلی چیزها را به هم ریخت، اظهار داشت: احساس میکنم آمدن هاشمی به صحنه انتخابات، می‌تواند در کشور شور و هیجان ایجاد کند.



تحلیل من تا این لحظه هنوز ناقص است

وی درباره آرایش سیاسی انتخابات، اظهار داشت: تحلیل من تا این لحظه هنوز ناقص است چون هنوز یک جز از انتخابات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و آن تایید یا رد صلاحیت مشایی است.



به گزارش فارس؛ زیباکلام با بیان اینکه تایید یا رد صلاحیت مشایی چه واکنشی را از سوی احمدی‌نژاد دارد و آیا جریان نزدیک به دولت، در صورت رد صلاحیت مشایی، نامزد دیگری دارد، گفت: بگذارید با بخش پیچیده کار شروع کنم که جریان اصولگرایان هستند.



وی با اشاره به اینکه اصولگرایان، در این انتخابات با مسائل پیچیده‌ای روبه رو هستند، تصریح کرد: در جریان‌شناسی اصولگرایان با رهبری آیت‌الله مهدوی‌کنی، لایه‌های معتدل که جریان موتلفه هستند و بعد جبهه پایداری، این جریان را تشکیل می‌دهند، همین تحلیل را برای اصلاح‌طلبان و هر جریان سیاسی دیگری در دنیا، می‌توان داشت.



زیباکلام با بیان اینکه مشکل اصولگرایان این است که ظرف چند هفته و یکی دو ماه اخیر نتوانستند به اجماع پیرامون اینکه چه کسی نامزد جریان اصولگرا باشد، برسند، اظهار داشت: حداد عادل و ولایتی و ائتلاف 1+2 نامزدهای طیف آیت‌الله مهدوی کنی هستند، در ورود قالیباف به جریان اصولگرا هم از این قسمت است، طیف میانه اصولگرایان هم حدود شش نامزد دارد، متکی، باهنر، ابوترابی‌فر، پورمحمدی، فلاحیان و ... این طیف را تشکیل می‌دهند و بخش دیگر به رهبری آقای مصباح و جبهه پایداری است که جلیلی، باقری لنکرانی و زاکانی در این جبهه هستند.



وی با اشاره به نامزد‌های متعدد این سه طیف از اصولگرایان، خاطرنشان کرد: تا به این لحظه توافق زیادی صورت نگرفته که با یک نامزد، وارد انتخابات شوند.



این استاد دانشگاه با بیان اینکه تا قبل از آمدن هاشمی و اصلاح‌طلبان، اصولگرایان دلشان می‌خواست به اجماع برسند و یک نامزد را معرفی کنند و البته برخی اصولگرایان هم معتقد بودند که چند نامزد داشته باشند و تنور انتخابات را گرم کنند، متذکر شد: با آمدن هاشمی به عرصه انتخابات، اصولگرایان دیگر نمی‌توانند با چند نامزد، به پیکار اصلاح‌طلبان و هاشمی بروند و مجبور هستند یک نامزد را به میدان بفرستند.



رضایی خود را اصولگرای مستقل می‌داند / قالیباف پا در هوا است

زیباکلام با اشاره به اینکه این همان مشکلی است که همواره در بین اصولگرایان بوده، ادامه داد: تا قبل از آمدن هاشمی، این مشکل برای اصولگرایان، مشکل اساسی و فلج‌کننده نبود چراکه یک بچه کلاس اولی هم به شما می‌گوید اگر در مقابل یک رقیب نیرومند، با چهار یا پنج نامزد وارد شوید، به معنای خودکشی است.



وی با بیان اینکه در این میان، مشکل آقای رضایی هم وجود دارد و وی خود را اصولگرا می‌داند، گفت: البته وی خود را اصولگرای مستقل می‌داند و قالیباف هم همچنان پا در هوا است.



زیباکلام با اشاره به اینکه کمی پیش‌تر، صحبت‌ها از این بود که ولایتی نامزد اصلی اصولگرایان است و بعد از پیروزی در انتخابات، قالیباف معاون اول او است، افزود: البته خود قالیباف، هیچ ‌وقت رسما این موضوع را نپذیرفت و دلیل آن هم واضح است چون معتقد است رای، محبوبیت و کارنامه او بالاتر از ولایتی است و چرا او به عنوان معاون یکی از اینها باشد و چرا خودش رئیس‌جمهور نشود و در حالی که صحبت از ائتلاف بود، قالیباف سوار بر مرکب خود، ستادهایش را تشکیل داد.



زیباکلام یادآور شد: بعید به نظر می‌رسد در هفته‌های باقی‌مانده تا انتخابات، اصولگرایان بتوانند نامزدهای خود را کاهش داده و روی یک نامزد ائتلاف کنند.



* قالیباف اساسی‌ترین مشکل جریان ارزشی است

زیباکلام با بیان اینکه مشکل اساسی‌ جریان ارزشی با آقای قالیباف است، تصریح کرد:‌ به نظر می‌رسد جریانات ارزشی اصولگرا، حاضر نیستند با قالیباف همراهی کنند.



وی یادآور شد: از دیدگاه آنها، قالیباف به ارزش‌هایی که برای این جریان ارزشی مهم است، خیلی پایبند نبوده است و معتقدند که قالیباف با تکنوکرات‌ها کار می‌کند و اگر رئیس‌جمهور شود، نمی‌تواند که این افراد را همراه خود به نهاد ریاست‌جمهوری نیاورد.



زیباکلام با اشاره به اینکه ارزشی‌ها این تکنوکرات‌ها را قبول ندارند، گفت: بعید به نظر می‌رسد بتوانند این مشکلات را رفع کنند.



احمدی‌نژاد درباره مشایی پنهان‌کاری نکرد

وی در رابطه با حضور نامزد جریان دولت در انتخابات با بیان اینکه تمام هم و غم دولت بر حضور مشایی بوده است، خاطرنشان کرد: هر ایرادی که به احمدی‌نژاد وارد بدانیم، اما نمی‌توان این ایراد را به او وارد کرد که در رابطه با مشایی، پنهان‌کاری کرده است، احمدی‌نژاد از ابتدا پشت مشایی است و نامزد او هم مشایی بوده است.



استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه احمدی‌نژاد اصولگرایان را به مرگ گرفته که به تب راضی شوند، گفت: یعنی اگر مشایی نباشد، با هاشمی‌ثمره و یا الهام توافق کنند.



وی با بیان اینکه برخی بر این باور هستند احمدی‌نژاد مشایی را مانند سیبل به جلو هل داده اما نامزد جریان دولت، فرد دیگری است، تصریح کرد: من هیچ‌وقت با این نظر موافق نبودم و می‌دانستم که نامزد دولت، رحیم‌مشایی است.



این استاد دانشگاه ادامه داد: سئوال اساسی این است که اگر مشایی بیاید چه اندازه از آرای احمدی‌نژاد به مشایی اختصاص می‌یابد، چرا که هیچ تحقیق و نظرسنجی در این زمینه صورت نگرفته است به همین دلیل این موضوع را نه می‌توان رد و نه می‌تواند تایید کرد.



وی افزود: همه این مسائل، ما را به آنجا می‌کشاند که اگر مشایی تایید صلاحیت شود، به هیچ وجه نمی‌توان او را دست کم گرفت.



ورود مشایی به ضرر اصلاحات و هاشمی است

زیباکلام با بیان اینکه همه این مسائل تا 20 اردیبهشت یعنی قبل از ورود اصلاح‌طلبان، مطرح بود و اکنون این سئوال وجود دارد که وقتی اصلاح‌طلبان آمده‌اند، وضعیت چگونه می‌شود، اظهار داشت: اگر مشایی تایید صلاحیت و وارد انتخابات شود، به ضرر اصلاحات و هاشمی است، چون رأیی که قرار است هاشمی به دست آورد اگر مشایی نمی‌آمد به سبد هاشمی ریخته می‌شد و آمدن مشایی در شرایط فعلی به صورت غیرمستقیم به نفع اصولگرایان است.



مشایی تایید صلاحیت نمی‌شود

وی در ادامه گفت: با تمام این تفاسیر فکر می‌کنم مشایی تایید صلاحیت نمی‌شود.



زیباکلام با با بیان اینکه آیا برای تایید صلاحیت مشایی از حکم حکومتی استفاده می‌شود، این را هم بعید می‌دانم، متذکر شد: آیا احمدی‌نژاد، انتخابات را متوقف می‌کند، فکر نمی‌کنم بشود این کار را کرد.



بخشی از مکانیزم توقف انتخابات در دست احمدی‌نژاد است

وی ادامه داد: وقتی رهبری گفتند که انتخابات در موعد مقرر انجام می‌شود، فکر نمی‌کنم منظورشان با من بوده باشد، منظور ایشان، احمدی‌نژاد است که بخشی از مکانیزمی که انتخابات را متوقف کند در دست دارد.



احمدی‌نژاد به راحتی از قطار پاستور پیاده نمی‌شود

زیباکلام با بیان اینکه گفته می‌شود احمدی‌نژاد اسنادی در دست دارد که می‌خواهد افشاگری کند، گفت: اینکه چیزی در دست دارد یا نه، مسائلی است که من علم و اطلاع ندارم و تنها چیزی که می‌دانم این است که احمدی‌نژاد به این آسانی‌ها از قطار پاستور پیاده نمی‌شود و به این سادگی‌ها از قدرت کنار نمی‌رود؛ احمدی‌نژاد، هاشمی و خاتمی نیست و مجبور هستیم این چند روز را صبر کنیم ببینیم تکلیف وی چیست.



رد صلاحیت هاشمی شوخی است

وی رد صلاحیت هاشمی را بیشتر یک شوخی قلمداد کرد و گفت: اگر هاشمی رد صلاحیت شود، بسیاری مسائل از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام، زیر سئوال می‌رود.



زیباکلام با بیان اینکه این پرسش مطرح است که ممکن است برخی اصلاح‌طلبان به نفع هاشمی، کنار نروند، تصریح کرد: پاسخ من این است که آنها اصلاح‌طلب نیستند و فقط خودشان، خودشان را اصلاح‌طلب می‌دانند و اصولگرایان هم آنها را اصلاح‌طلب می‌دانند.



وی وضعیت اصلاح‌طلبان در این دوره را بهتر ارزیابی کرد و افزود: اصلاح‌طلبان برخلاف سال 84 به صورت هولناک در برابر احمدی‌نژاد ایستاده بودند، این‌بار عکس آن قضیه اتفاق افتاده و انسجام دارند.



۱۳۹۲/۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...