نسخه چاپی

دولت‌های هاشمی و خاتمی هم كاندیدا داشتند

یك كاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری بر لزوم حمایت از تولید كنندگان تاكید كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، منوچهر متکی در جمع مردم اهواز با اشاره به اجرای طرح هدفمندی یارانه ها میزان پولی که سال گذشته در قالب طرح هدفمندی به مردم داده شد، گفت: تزریق این پول به جامعه تقاضا ایجاد می‌کند، در حالی‌که در ازای ایجاد تقاضا، یارانه به بخش تولید داده نشده است. با بررسی سیستم اقتصادی کشورهایی که در اجرای سیستم یارانه‌ای موفق بوده‌اند؛ مانند کشورهای اسکاندیناوی، فرانسه و ژاپن متوجه می‌شویم که پول یارانه‌ها در این کشور از دل اقتصادشان بیرون آمده است.

وی با بیان این‌که «اقتصاد یک علم و تخصص است و مقوله‌ای دستوری نیست» تصریح کرد: در سیستم اقتصادی نمی‌توان این‌گونه عمل کرد که مثلا یک‌شبه دستور داده شود که قیمت دلار افزایش یابد؛ این مسایل نیازمند کار کارشناسی است. اقتصاد مولفه‌های فراوانی دارد که اگر همه این مولفه‌ها بررسی نشوند، نمی‌توان تصمیمی را اتخاذ کرد.

وی خاطرنشان کرد: همه کشورها با مشکلاتی مانند تورم و بیکاری مواجه می‌شوند، ولی چطور این مشکلات را حل می‌کنند؟ کشورهای موفق در اقتصاد، ابتدا اقشار آسیب‌پذیر جامعه خود را شناسایی و تلاش می‌کنند که این قشر از جامعه را به طبقه متوسط برسانند و در این راه از سیستم تولید ثروت در کشور استفاده می‌کنند. بسیاری از کشورهای موفق در اقتصاد مانند ژاپن، تولید ثروت در کشور را مقدس می‌دانند و از تولید کننده‌ها حمایت می‌کنند.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری هم‌چنین با اشاره به موفقیت کشورهایی مانند ترکیه و مالزی در اقتصاد و تولید، ادامه داد: باید در حالی که از الگوی اسلامی - ایرانی پیروی می‌کنیم، از تجربه موفق این کشورها نیز استفاده کنیم؛ کشوری مانند مالزی در گذشته از کشورهای ضعیف به شمار می‌آمد؛ چه اتفاقی افتاد که ماهاتیر محمد توانست ارزش پول این کشور را حفظ کند؟ مشکل ما در اقتصاد این است که حمایت از تولید به سیاست عملی ما تبدیل نشده است. انتخاب شعار سال گذشته با عنوان تولید ملی از سوی مقام معظم رهبری سیاست درستی بود که از سوی ایشان اتخاذ شد و باید در این مسیر حرکت کنیم.

وی گفت: بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی کشور اکنون غیرفعال هستند، زیرا حمایت نمی‌شوند؛ سیستم بانکی کشور، سیستم قضایی و همچنین بروکراسی حاکم از تولیدگران حمایت نمی‌کند، این در حالی است که در آموزه‌های دینی ما آمده است فردی که برای معاش خانواده‌اش تلاش می‌کند مجاهد در راه خداست. دولت یازدهم باید هلهله تولید راه بیاندازد، زیرا تولید نسخه شفابخش بیکاری و تورم است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در خوزستان در بخش کشاورزی مدعی شد: بر اساس بررسی انجام شده، تنها 7 درصد زمین‌های خوزستان زیر کشت است و همین مقدار، 10 درصد نیاز کشور در بخش کشاورزی را تامین می‌کند. مقام معظم رهبری بارها بر این موضوع تاکید داشته‌اند که محصولات کشاورزی، کالاهای استراتژیک هستند و باید در این بخش کار و تلاش شود؛ در خوزستان نیز در بخش کشاورزی ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد و اگر از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود، این استان می‌تواند نیاز همه کشور را تامین کند.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با اعتقاد به حمایت نشدن تولید کننده‌ها از سوی سیستم بانکی کشور، خاطرنشان کرد: در کشوری غیرمسلمان مانند ژاپن، نرخ بهره بانکی تنها یک درصد است و در این شرایط است که کار و تولید رونق می‌یابد، نه در شرایطی که نرخ سود بانکی 30 درصد باشد. سیستم بانکی ما بیمار است و بهره بانکی فعلی در کشور نمی تواند پاسخگوی تولید در کشور باشد.

وی با بیان این‌که «در دولت‌های نهم و دهم کارهای مثبت زیادی هم انجام شده است» خاطرنشان کرد: بسیاری از کارهایی که در این دو دولت انجام شد، برای اولین بار بود؛ به عنوان مثال در همه دولت‌های بعد از انقلاب تا نیمه سال 84 میزان تولید برق در کشور 36 هزار مگاوات بود و این در حالی است که در دو دولت نهم و دهم این میزان به 70 هزار مگاوات رسید. همچنین اقدامات موثری نیز در بخش‌های راه، سدسازی، نیروگاه‌ها و موارد مشابه انجام شده است و باید کارهای مثبت را گفت؛ البته اشکالاتی هم وجود داشته است.

وی با اشاره به اهمیت روابط بین الملل، ادامه داد: «خوب حرف زدن» و «حرف خوب زدن»، تفسیر سیاست خارجی است؛ اگر در شرایطی حرف خوبی را بد بیان کنیم، هزینه هایی به کشور تحمیل می‌شود. در دیپلماسی بین‌الملل باید از حقوق و اصول‌مان دفاع کنیم، ولی این کار را باید در قالب ادبیاتی فاخر و با کلامی که برای دنیا قابل فهم باشد انجام دهیم. روسای جمهور ممکن است با مقوله سیاست خارجی آشنا نباشند، ولی موضوع روابط خارجی را باید از طریق دستگاه دیپلماسی پیگیری کنند.

این کاندیدای احتمالی انتخابات با اشاره به اهمیت استفاده از نیروهای متخصص، اظهار کرد: باید در کنار هر وزارتخانه، یک هیات علمی متشکل از اساتید دانشگاه تشکیل شود تا تصمیم‌گیری‌ها علمی و کارشناسی باشند.

وی با اشاره به مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 گفت: در حال حاضر در بحث انرژی هسته‌یی، زمینه تفاهم با کشورهای عضو 1+5 ایجاد شده است و دولت یازدهم باید از این فرصت استفاده کند و بحث هسته‌یی را بر اساس حقوق ملت ایران جلو ببرد. در گذشته غرب اراده‌ای برای حل این مشکل نداشت، ولی اکنون این اراده ایجاد شده است و اگر موضوع هسته‌یی مدیریت شود، تحریم‌ها از بین می‌روند.

وی با اشاره به همراهی رییس‌جمهور با یکی از کاندیدها در هنگام ثبت نام، افزود: اگر دولت‌های هاشمی و خاتمی را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که در پایان این دولت‌ها نیز گزینه‌هایی برای انتخابات از سوی دولت وجود داشت، ولی در نهایت در هر دو دوره، رای مردم موثر بود و کاندیدای مورد نظر آن دولت‌ها رای نیاورد؛ پس در نتیجه اگر کسی بگوید انتخابات آزاد نیست، حرف نادرستی زده است. در مورد همراهی رییس‌جمهور با یکی از کاندیداها نیز باید گفت که این کار درست نبود.

متکی با اشاره به لزوم اجماع اصولگرایان، تصریح کرد: اگر در روزهای آینده اصولگرایان اجماع کنند، من هم تابع آن‌ها خواهم بود؛ اجماع نکردن اصولگرایان به معنی واگذار کردن انتخابات است.

۱۳۹۲/۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...