نسخه چاپی

پشت پرده تشكیل ستاد هاشمی چه بود؟

روایت تشكیل ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی و انتخابات رییس ستاد وی، در فضایی كاملا مشابه فضای آمدن و نیامدن هاشمی رفسنجانی و ثبت نام وی برای انتخابات شكل گرفت.

یک روز بعد از ثبت نام هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری، فاطمه هاشمی دختر آیت الله، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ستادهای انتخاباتی آیت الله هاشمی از چه زمانی فعال خواهد شد گفت که ستاد انتخاباتی نخواهیم داشت.

روز بعد اما خبری منتشر شد مبنی بر اینکه اسحاق جهانگیری در آخرین جلسه ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی، به عنوان رئیس ستاد، محمدعلی نجفی قائم مقام و علی مطهری به عنوان سخنگوی ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی برگزیده شدند.

اسحاق جهانگیری از موسسین حزب کارگزاران سازندگی، در دولت هاشمی رفسنجانی به سمت استاندار اصفهان منصوب شد و به جای غلامحسین کرباسچی نشست. او در دولت خاتمی هم به عنوان وزیر صنایع و معادن منصوب شد. روایت دیدار او، مجید انصاری و عبدالواحد موسوی لاری با رهبر معظم انقلاب قبل ازاینکه کشور رسما وارد فضای انتخاباتی شود بازخورد بالایی در رسانه های کشور داشت. دیداری که بعدا مجید انصاری درباره آن گفته بود که این دیدار به هیچ وجه انتخاباتی نبوده و صرفا پیرامون مسائل جاری کشور صورت پذیرفته است.

اما بعد از انتشار خبر انتصاب اسحاق جهانگیری به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی آیت الله هاشمی رفسنجانی، محمد هاشمی رفسنجانی برادر و رئیس دفتر آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در گفتت و گویی اظهار داشت که هنوز هیچ کس انتخاب نشده و کسی در ستاد تعیین نشده است. وی افزود: جهانگیری، نجفی و مطهری جزو گزینه‌هایی متعددی هستند که پیشهاد شده‌اند اما فقط جزو پیشنهادات هستند.

قدرت الله علیخانی مشاور پارلمانی آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز با اشاره به انتشار اخباری درباره انتصاب اسحاق جهانگیری به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی،گفت: اطلاعی از انتصاب جهانگیری به عنوان رئیس ستاد هاشمی رفسنجانی ندارم.

همان روز خود اسحاق جهانگیری در واکنش به خبری مبنی بر انتصابش به عنوان رئیس ستاد آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت که این موضوع صحت ندارد. موضوع آنچنان جدی نبود که دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی هم برای آن بیانیه و اطلاعیه بدهد.اما در این اتفاق هم صورت گرفت و دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صدور اطلاعیه‌ای، اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر «انتصاب اعضای ستاد انتخاباتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» را تکذیب کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «پس از ثبت‌نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکنون، گزینه‌های مختلفی برای تصدی مسئولیت ستاد انتخاباتی ایشان مطرح شده، ولی به هیچ‌وجه تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده و فرد یا افراد مشخصی برای این مسئولیت معرفی نشده‌اند».

یک روز بعد محمد هاشمی مسئول دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: آقای اسحاق جهانگیری به عنوان رئیس ستاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انتخاب شد. به گفته وی، قائم مقام و سخنگوی ستاد با نظر رئیس ستاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انتخاب می‌شوند.

این روایت تشکیل ستاد و انتخاب رئیس ستاد، در واقع سناریویی مثل آمدن و نیامدن آیت الله هاشمی رفسنجانی به انتخابات و حضورش در وزارت کشور بود که در لحظه ای تایید می شد و در لحظه ای تکذیب. همچنانکه روزی آیت الله هاشمی در جمع اهالی رسانه می گفت که «نمی گویم نمی آی»، محسن هاشمی در گفت وگویی اظهار می داشت که پدر میلی به حضور در انتخابات ندارد و فردای همان روز روایتی دیگر از حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات مطرح می شد.

عین همین استراتژی را اسفندیار رحیم مشایی درباره ستادهای انتخاباتی اش پیاده کرده است. اگرچه گفته شده که عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سابق دولت به عنوان رئیس ستاد مشایی انتخاب شده است اما مشایی هم می گوید که هیچ ستادی به‌طور مشخص و سازماندهی‌شده برای کارهای انتخاباتی من فعالیت نمی‌کند و اگر ستادی هم فعال است به‌صورت کاملا مردمی است.

حالا همین سناریو درباره صفحه فیس بوک هاشمی رفسنجانی هم پیاده می شود. با وجودی که صفحاتی در فیس بوک برای ایت الله هاشمی رفسنجانی فعالیت می کنند محسن هاشمی مدیر مسئول سایت شخصی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اخبار منتشره و منتسب به صفحه فیس بوک هاشمی رفسنجانی و یا خارج از سایت شخصی وی را تکذیب و فاقد ارزش خبری خوانده است. او گفته که هرگونه اقدام جدیدی در زمینه ارتباطات مجازی امور اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی فقط با اعلام رسمی از طریق hashemirafsanjani.ir معتبر است و خارج از این مجرا فاقد وجاهت خبری است.

شاید فردا محمد هاشمی رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کند که صفحه رسمی آیت الله هاشمی رفسنجانی در فیس بوک راه اندازی شده است.

۱۳۹۲/۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...