نسخه چاپی

محمدخزاعي در مجمع عمومي سازمان ملل تاكيد كرد:

قطعنامه مطرح شده علیه سوریه بجای تشویق طرف‌ها برای مذاكره، رویكرد تقابلی را تقویت می‌كند

عکس خبري - قطعنامه مطرح شده عليه سوريه بجاي تشويق طرف‌ها براي مذاکره، رويکرد تقابلي را تقويت مي‌کند

خزاعی در جلسه مجمع عمومی این سازمان كه برای بررسی قطعنامه علیه سوریه برگزار شده بود، گفت: این قطعنامه تلاش‌های اخیر بین‌المللی برای یافتن یك راه حل مسالمت‌آمیز در سوریه را تضعیف می‌نماید و خطر گسترش بحران سوریه به سایر كشورهای منطقه را افزایش می‌دهد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک با ابراز نگرانی از تشدید خشونت‌های فرقه‌ای، رشد افراط‌گرایی و اقدامات غیرقانونی توسط گروه‌های افراطی در سوریه، عملیات گروه‌های مسلح مخالف و گسترش آن را خطر بزرگی برای ثبات و امنیت منطقه‌ای عنوان کرد.

وی قطعنامه مطرح شده علیه سوریه را انحراف از تلاش‌های اخیر بین‌المللی برای یافتن راه حل صلح‌آمیز در سوریه و فاصله گرفتن از اصول مندرج در منشور ملل متحد خواند و در تشریح دلایل مخالفت جمهوری اسلامی ایران با قطعنامه سوریه گفت: مضحک است که در این قطعنامه هیچگونه اشاره‌ای به حملات اخیر رژیم صهیونیستی علیه سوریه وجود ندارد، در حالی‌که حملات رژیم اسرائیل علیه سوریه اقدام به تجاوز بوده و نقض جدی اصول و قواعد مندرج در منشور ملل متحد می‌باشد.

وی با اشاره به بیانیه اخیر جنبش عدم تعهد در محکومیت تجاوز رژیم اسرائیل به سوریه، خواستار بررسی دقیق این‌گونه حملات از سوی نهادهای ذیربط سازمان ملل از جمله مجمع عمومی شد.

نماینده ایران در سازمان ملل با تاکید بر این‌که «روح حاکم بر این قطعنامه رویکرد تقابلی را در سوریه تشدید می‌کند» افزود: این قطعنامه با جهت‌گیری‌های خود نمی‌تواند طرف‌های درگیر در سوریه را به سمت مذاکره و یافتن یک راه حل صلح‌آمیز به رهبری خود سوری‌ها تشویق کند.

وی افزود: این قطعنامه تصمیمات خارج از سازمان ملل را پیگیری می‌کند و مکانیزم‌های مورد نظر سازمان ملل برای یافتن یک راه حل صلح‌آمیز را نادیده می‌گیرد.

وی افزود: ادبیات حاکم براین قطعنامه در تناقض با یک پروسه سیاسی جامع در چارچوب ابتکارات منطقه‌ای و بین‌المللی و دستور کار فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه است و می‌تواند تلاش‌های نماینده ویژه در امور سوریه و سایر ابتکارات منطقه‌ای و بین‌المللی را تضعیف نماید

خزاعی با اشاره به این‌که «جمهوری اسلامی ایران یکی از قربانیان اصلی استفاده از سلاح‌های شیمیایی است و همواره کاربرد و استفاده از آن را محکوم کرده است» تصریح کرد: اکنون در سوریه استفاده گروه‌های مخالف مسلح از سلاح‌های شیمیایی روشن‌تر شده و این امر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان بی‌گناه در این کشور انجامیده است و این موضوع مورد تایید خانم کارلا دل پونته نماینده منصوب شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز قرار گرفته است .

وی صراحت نداشتن این قطعنامه برای به رسمیت شناختن مسوولیت برخی گروه‌های مخالف مسلح سوریه در اقدامات جنایتکارانه و خشونت را یکی دیگر از اشکالات این قطعنامه برشمرد و افزود: این در حالی است که ما معتقدیم تصمیمات مجمع عمومی سازمان ملل باید واقعی و متوازن باشد .

وی در پایان خواستار تلاش اعضای سازمان ملل برای یافتن یک راه حل متوازن و مسالمت‌آمیز برای حل و فصل بحران سوریه شد.

۱۳۹۲/۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...