نسخه چاپی

آمریكا پهپاد هسته ای می سازد!

دانشمندان آمریكایی در حال طراحی نسل جدید پهپادها با قابلیت پرواز طولانی با استفاده از سوخت هسته‌ای هستند.

به گزارش فارس به نقل از گاردین، آژانس توسعه و تحقیقات هسته‌ای آمریکا موسوم به ساندیا، با همکاری شرکت "نورث‌روپ گرانمن"، در حال طراحی برای افزایش توان پروازی پهپاد از چند روز به چند ماه و توانایی حمل سلاح‌های موثرتر هستند.

کریس کولز از "اتحادیه انگلیسی مبارزه با عملیات هواپیماهای بدون سرنشین" با اشاره با این طرح می‌گوید: چشم انداز این طرح بسیار وحشتناک است. هواپیماهای بدون سرنشین نسبت به دیگر جنگنده‌ها از امنیت کمتری برخوردار هستد و احتمال سقوط آن‌ها بالاست. اما با این حال شرکت‌‌های سازنده این پهپادها برای افزایش بکارگیری از این نوع هواپیماها فشار بسیاری به دولت آمریکا و افکار عمومی وارد می‌کنند.

تحقیقات موسوم به "فناوری فرا-پایدار" برای برطرف کردن سه اشکال عمده پهپادها آغاز شده است: محدودیت زمان پرواز بر روی یک هدف مشخص، ناتوانی در انجام عملیات‌های پیچیده شناسایی و حمل سلاح‌های پیشرفته و محدودیت توان ارتباطی با مرکز.

برنامه تولید هواپیما‌های مجهز به سوخت هسته‌ای به سال 1950 و موسسات تحقیقاتی نیروی هوایی ارتش آمریکا باز می‌گردد.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد پهپادهای هسته‌ای در مقایسه با دیگر فناوری‌های تولید هواپیمای بدون سرنشین، توانایی بیشتری در انجام عملیات شناسایی و اطلاعاتی دارند.

ساندیا اعلام کرد که مراحل تحقیقاتی این پروژه به اتمام رسیده، اما هنوز تصمیمی برای تولید اولین نمونه این هواپیماها گرفته نشده است. پیش از این نیز خبر توقف مقطعی این پروژه منتشر شده بود. مقامات آمریکایی نگران این هستند که در صورت ساخت و آزمایش پهپاد هسته‌ای، این فناوری به دست کشورهای مخالف آمریکا بیافتد و این هواپیمایی هسته‌ای به بمبی خطرناک در دست تروریست‌ها بدل شود.

درحال حاضر هواپیماهای مدل MQ-9 که برای انجام عملیات در خاک افغانستان و پاکستان بکار گرفته می‌شود، نزدیک به ۲۰۰۰ لیتر سوخت و ۲۰۰۰ کیلوگرم بمب‌ حمل می‌کنند که در استفاده کامل از ظرفیت حمل بمب، تنها قادر هستند ۱۴ ساعت پرواز کنند. مجهز کردن این هواپیماها به سوخت هسته‌ای می‌تواند توان پروازی و قابلیت حمل بمب آن‌ها را به شدت افزایش دهد.

این گزارش در انتها اذعان می‌کند: با وجود پایان یافتن مرحله تحقیقاتی و تئوری این طرح، اما در آینده نزدیک هیچ برنامه‌ای برای عملیاتی کردن طرح مذکور وجود ندارد و دلیل اصلی آن هراس آمریکا از به دام افتادن این فناوری به دست دشمنان آمریکاست.

۱۳۹۱/۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...