نسخه چاپی

همه مواضع كانديداهاي رياست جمهوري/ ابوترابي

مدیریت پروژه ای راه را برای رسیدن به اقتصاد مقتدر هموار نمی كند/ رئیس جمهور باید سابقه‌ حضور در عرصه‌ مدیریتی مجلس را داشته باشد

عکس خبري -مديريت پروژه اي راه را براي رسيدن به اقتصاد مقتدر هموار نمي کند/ رئيس جمهور بايد سابقه‌ حضور در عرصه‌ مديريتي مجلس را داشته باشد

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد؛ نائب رئیس مجلس شورای اسلامی است كه چهار دوره حضور در مجلس را تجربه كرده است. وی عضو ائتلاف اكثریت اصولگرایان بود و از میان 5 نامزد این ائتلاف به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد.

گروه سیاسی نما : انتخابات ریاست جمهوری 24 خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد و قطعا برای انتخاب گزینه اصلح، شناختن مواضع کاندیداها از جمله ملاک های اصلی است؛ به همین جهت عمده موضع گیری های کاندیداها و این بار محمدحسن ابوترابی فرد را مطرح می کنیم:
گفتمان دولت: گفتمان دستگاه اجرایی باید همان گفتمان نظام باشد که مقام معظم رهبری آن را تبیین فرموده اند. باید از تمام ظرفیت ها برای تحقق گفتمان نظام بهره برد. علاوه بر این در حوزه عملکرد نیز لازم است تا با شتاب در مسیر همین گفتمان حرکت کنیم زیرا نمی توان با سیاستهایی که با اصول مسلم دین و انقلاب هماهنگ نیست اهداف انقلاب را تحقق بخشید.
عدالت: کسی که به عدالت اعتقاد ندارد و برای آراسته شدن به آن تلاش نمی کند در نظام اسلامی جایگاهی ندارد. مدیران جمهوری اسلامی باید از سطح قابل قبولی از عقلانیت و علم برخوردار باشند.
علل بروز مشکلات اقتصادی: افزایش نقدینگی، افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و عدم هدایت نقدینگی به سمت تولید از عوامل ایجاد شرایط اقتصادی کنونی هستند. فقدان ثبات در سیاست‌ها نیز از جمله علل مشکلات اقتصادی است زیرا فعالان اقتصادی در فضایی می‌توانند به تولید بپردازند که از نوسانات بازار در امان باشند.
راهکار حل مشکلات اقتصادی: نمی توان بدون مدیریت مبتنی به برنامه و با اتخاذ رویکرد پروژه ای به یک اقتصاد قدرتمند رسید. اگر اراده دستگاه اجرایی بر حرکت به سمت یک اقتصاد مولد باشد می توان با قطع رابطه هزینه های جاری با درآمدهای نفتی اقتدار اقتصادی را میسر کرد؛ مدیریت مصرف، بودجه‌ بدون نفت، حمایت از تولید، انضباط مالی، تدوین بودجه‌ عملکردی، کاهش هزینه‌ها، قطع رابطه‌ی هزینه‌های دولت با منابع بانک مرکزی و کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی از جمله اقداماتی است که می تواند در حل مشکلات کشور موثر باشد.

ab1.jpg

تعامل دولت و مجلس: از رییس جمهور انتظار می رود در برخورد با معضلات نگاه کلان داشته باشد و اگر رییس دستگاه اجرایی چنین رویکردی را اتخاذ کند قطعا مجلس نیز با او همکاری می کند.
تیم کاری: باید بالاترین سطح تعامل را با مجلس و کمیسیون های تخصصی داشت و با تعریف شاخص های کلیدی قانونی جامع تدوین کرد تا بر اساس آن شایسته ترین ها در مناصب کلیدی قرار بگیرند.
برنامه : اتاق برنامه ای متشکل از 14 کارگروه تخصصی در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، صنعت، بین الملل، کسب و کار، بهداشت و درمان، حقوقی و قضایی، علم و آموزش، محیط زیست، اجتماعی، انرژی، نیرو و راه و مسکن تشکیل شده است. مدیریت هریک از کارگروه ها با چهره های شاخص هئیت علمی و مدیران اجرایی با سابقه شناخته شده کشور است. هر یک از این کارگروه ها با برگزاری جلسات مدون و هفتگی تنظیم برنامه های دولت احتمالی یازدهم را بر عهده دارند. این برنامه نهایی شده است و به زودی به صورت مکتوب در اختیار ملت شریف ایران قرار خواهد گرفت.
ولایت فقیه: ولایت فقیه در کشور ما نماد اسلامیت است. باید تلاش کنیم تا رکن اسلامیت و جمهوریت تقویت شود، زیرا خلق یک حماسه‌ بزرگ به معنی تجربه‌ حیات مردم سالاری دینی در بالاترین سطح و افزایش کارآمدی نظام در عرصه‌ی داخلی و خارجی است.
هزینه های تبلیغاتی: نگاه ما بر این است که از طریق رسانه‌ ملی با مردم ارتباط داشته باشیم. از آغاز اعتقادم این بود که با نگاه به موفقیت گفتمان انقلاب و اصول‌گرایی عمل کنم، اگر حضورم به پیروزی این گفتمان کمک کند در عرصه انتخابات خواهم ماند وگرنه به گونه‌ای دیگر عمل می‌کنم.

ab2.jpg

اولویت های کوتاه مدت دستگاه اجرایی: باید به معنای واقعی کلمه امکان حضور افراد شایسته را در سطوح گوناگون مدیریتی فراهم آورد و البته در این زمینه از آموزه‌های دینی الهام گرفت. این حرکت می‌تواند راه را برای رسیدن به اهداف خرد و کلان هموار کند. مدیریت در نظام اسلامی باید مبتنی بر علم و جوشیده از تقوای سیاسی باشد و این مهم راه را برای پیوند دولت و ملت فراهم می‌کند. علاوه بر این باید به دنبال ایجاد یک تحول عظیم فرهنگی و اجتماعی در کشور باشیم. بنده نقطه آغاز این تحول را تغییر سبک مدیریت مسئولین و دست‌اندرکاران دستگاه اجرایی می‌دانم، زیرا سبک زندگی مردم متأثر از سبک زندگی مدیران و مسئولان است.
اولویت های بلندمدت دستگاه اجرایی: باید راه را برای تحقق دو راهبرد تعریف شده توسط مقام معظم رهبری هموار کرد. یکی وحدت ملی و دیگری انسجام اسلامی. بنده معتقدم به هر میزان که این دو راهبرد ارتقاء پیدا کند قطعاً بر اقتدار ایران افزوده خواهد شد. همچنین در همین مسیر ارتقاء سطح هماهنگی قوا، توجه به تولید و استفاده از ظرفیت‌های کشور برای خلق ثروت راه ‌کارهای دیگری هستند. در واقع باید منابع صندوق توسعه ملی در بالاترین سطح افزایش یابد و منابع شبکه‌ بانکی به سمت تولید مبتنی بر نوآوری هدایت شود.
ویژگی های رئیس جمهور : مهمترین نیاز برای مدیریت کلان کشور اشراف به مسائل است، رئیس جمهور باید سابقه‌ حضور در عرصه‌ مدیریتی مجلس را داشته باشد زیرا مجلس نقش ریل‌گذاری در کشور دارد. مضاف بر اینکه مدیریت پروژه‌ای کشور را به جایی نمی‌رساند و ما نیازمند مدیریت فرآیند بر اساس اسناد بالادستی هستیم. اعتقاد به گفتمان نظام مدیریت مبتنی بر علم و اخلاق و ارتقاء تعامل با نخبگان استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور، برخورداری از روحیه‌ ایستادگی در راستای دفاع از منافع ملی و مقابله با استکبار از دیگر ویژگی های مهم رئیس جمهور است.
هدفمندی یارانه ها:  در مورد هدفمندی یارانه‌ها باید قانون را کاملا رعایت کرد، در قانون پیش‌بینی شده که منابع حاصل از هدفمندی در سه حوزه هزینه شود و به طور مشخص 30% از آن به حوزه‌ تولید اختصاص یابد که متأسفانه این کار انجام نشد.
مسکن مهر: در مورد مسکن مهر معتقدم نمی‌توان به صورت پروژه‌ای مسائل را حل کرد. علی رغم اینکه مسکن یکی از نیازهای اساسی است، توجه به نیاز بنگاه‌های تولیدی به منابع مالی اختصاص منابع به یک پروژه‌ی خاص بی‌فایده است زیرا نمی‌توان بدون توجه به تولید و اشتغال به تأمین مسکن پرداخت. مسکن باید در کنار دیگر مجموعه‌های اقتصادی دیده شود.
نقش نظارتی مجلس بر دولت: نگاه مجلس همواره این بوده است که بدون خلق چالش و با تلاش در جهت هماهنگی قوا از ابزارهای تعریف شده برای افزایش کارآمدی دولت استفاده کنیم.
مهمترین چالش مدیریتی کشور: در عرصه‌ مدیریت کشور بزرگترین مشکل ما فقدان هماهنگی بین قوا و فاصله با مدیریت مبتنی بر برنامه است، همانطور که در مسائل فرهنگی ریشه‌ی مشکلات فقدان نگاه مشترک قوا به ریشه مشکلات فرهنگی بوده است.

ab3.jpg

سیاست خارجی: سیاست نظام در عرصه‌ خارجی بازدارندگی است؛ نباید اجازه دهیم نظام جمهوری اسلامی ایران مورد تعرض قرار گیرد. این سیاست مبتنی بر اصول انقلاب اسلامی است و جز در سایه‌ خلق یک جریان قدرتمند اسلامی حاصل نمی‌شود. بنده معتقدم یک سیاست خارجی مقتدر با افزایش سطح استحکام و کارآمدی نظام وحدت ملی افزایش رضایت‌مندی مردم و افزایش قدرت امنیتی کشور حاصل می‌شود. نباید اجازه دهیم هیچ اجماعی در عرصه‌های بین‌المللی علیه کشور شکل گیرد.
حماسه سیاسی: محور خلق حماسه ملت ایران است و همه‌ دستگاه‌ها و نهادها باید بسترساز این حماسه باشند. همانطور که در 22بهمن سال گذشته علیرغم همه‌ تبلیغات دشمنان مردم ما یک حماسه‌ شکوهمند را رقم زدند. البته حماسه‌ای که مردم خلق می‌کنند باید در نهایت به نتیجه‌ای منجر شود که یکی شدن گفتمان دستگاه اجرایی با گفتمان نظام را در پی داشته باشد. انتخابات عرصه‌ مهمی برای خلق حماسه‌ سیاسی و ارتقاء سطح مردم سالاری در کشور است؛ انتخابات راه را برای افزایش اقتدار سیاسی هموار می‌کند، هرچند دشمن مانند همیشه به دنبال کاهش مشارکت و ایجاد تنش فرا روی انتخابات است.
اولویت های اصلی: شایسته سالاری در کابینه از اولویت های دولت من خواهد بود. دولت یازدهم باید عالی ترین سطح ارتباط را نخبگان علمی، فرهنگی و سیاسی داشته باشد و در همین راستا به خرد جمعی احترام بگذارد. بودجه سالانه یک گام برای تحقق اهداف توسعه کشور است لذا نظام برنامه ریزی از مهم ترین اموری است که مدیریت اجرایی باید به آن تسلط داشته باشد. نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور نیازمند اصلاح است و بودجه سالانه باید به سمت بودجه عملکردی برود.
درآمدهای نفتی: ما منابع انرژیِ را در اختیار داریم که سرمایه ملت ایران است اگر یک بشکه نفت را بفروشیم و که ارزش افزوده آن از صددلار، پنج دلار است یعنی 95 دلار سرمایه ای است که بیرون آوردیم و می فروشیم و این درآمد نیست؛ اداره کشور از راه فروش سرمایه ها عین ورشکستگی است و این امری است که الان در حال وقوع است، چیزی به عنوان درآمدهای نفتی نباید برای اداره کشور لحاظ شود. مردم ایران باید بدانند که ما درآمد برای اداره کشور نداریم و بعد از 33 سال هنوز سرمایه می فروشیم و خرج کشور می کنیم در حالی که کشور باید از طریق تولید کالا، تولید علم و تولید دانش اداره شود نه با فروش نفت.
نقش خانواده در جامعه: تاکنون برای نهادخانواده خیلی کارشده و بایدمنتظرجهش فرهنگی درخانواده باشیم. آرامش در خانواده باعث پاسخگویی به دغدغه های بانوان می شود و باعث مشارکت آنها در عرصه های علمی و فرهنگی می شود.
حجاب: برخورد با بدحجابی باید رفتاراسلامی باشد زیرا با بد اخلاقی نمیتوان اخلاق را رواج داد. مقام معظم رهبری تاکید دارند آمر به معروف باید مثل طبیب نسبت به بیمار برخورد کند.
تورم: امروز بیش از 400 هزار میلیارد تومان نقدینگی در شبکه بانکی کشور داریم این نقدینگی سنگین که خود یکی از دلایل تورم است و نباید شکل می گرفت و دلایل آن روشن است می تواند به سمت تولید هدایت شود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی می تواند با سیاست گذاری درست و نظارت بر سیاست ها این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند حداقل اگر تورم داریم تورم همراه با تولید داشته باشیم.
نقاط ضعف دولت: یکی از چالش های کشور در عرصه های سیاسی و فرهنگی و علی الخصوص در شرایط کنونی اقتصادی، زاویه نگاه دستگاه اجرایی و گفتمان انقلاب اسلامی است. مدیریت پروژه‌ای راه را برای رسیدن به یک اقتصاد مقتدر هموار نمی‌کند و باید هر تصمیمی اتخاذ می‌شود در چهارچوب اهداف برنامه و تحقق آرمان‌های نظام باشد. در برنامه‌ چهارم توسعه پیش بینی می‌کردیم که رابطه‌ درآمدهای نفتی با هزینه‌های جاری کشور قطع گردد، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.
مردم سالاری دینی: ولی فقیه در جایگاه رهبری نظام و حضور مردم در عرصه‌های مختلف دو ملاک مردم سالاری دینی است. اگر در سال‌های پس از انقلاب مردم سالاری دینی در کشور ما نهادینه شده است به دلیل جایگاه اسلامیت در این نظام است و در واقع ایجاد شکاف بین اسلامیت و جمهوریت آب به آسیاب دشمن ریختن است.
قانونمداری: هیچ پیشرفتی در کشور حاصل نمی شود مگر در سایه‌ قانون، البته اگر کسی نقدی به قانون داشته باشد، می‌تواند از مجاری قانونی اقدام کند

۱۳۹۲/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...