نسخه چاپی

موضع گیری شدید روسیه علیه حمله به ایران

در پی ادامه گمانه زنی های مقامات و رسانه های غربی در مورد احتمال حمله پیش گیرانه علیه ایران و روی میز بودن همه گزینه ها، وزیر امور خارجه روسیه امروز بار دیگر بر مخالفت جدی كشورش با چنین اقدامی تأكید كرد.

به گزارش «تابناک»، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه امروز ضمن بیان مخالفت جدی با حمله نظامی علیه ایران، چنین اقدامی را تخطی از حقوق بین الملل دانسته است.

لاوروف که برای دیدار با مقامات ارمنستان در ایروان به سر می برد، این سخنان را امروز در این کشور بیان کرده است.

خبرگزاری «آسوشیتد پرس» ضمن بیان این خبر، به نقل از لاوروف نوشته که حمله به ایران می تواند به بی ثباتی در کل منطقه منجر شود.

هرچند آسوشیتد پرس مشروح صحبت های لاوروف را منتشر نکرده، اما خبرگزاری «ترند» آذربایجان ضمن بیان جزئیات بیشتری از این سخنان، به بیان این مطلب پرداخته که از دید لاوروف، چنین حمله ای بیش از هرچیز به امنیت در منطقه قفقاز آسیب وارد می کند.

لاوروف در این باره گفته: «اگر بدترین اتفاق ها رخ دهد و نیروی نظامی مورد استفاده قرار گیرد، نه تنها امنیت ارمنستان، بلکه همچنین امنیت آذربایجان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت؛ زیرا اقوام آذری ایران سه برابر بیش از آذربایجان هستند».

لاوروف همچنین به این مسئله اشاره کرده که فارغ از نحوه واکنش ایران به حمله نظامی، چنین امری تعداد بسیار زیادی از آوارگان را در پی خواهد داشت که بخشی از آن ها به سوی قفقاز و روسیه سرازیر خواهند شد و این امر برای این کشورها مشکل ساز است.

وی همچنین اظهار داشته: «امنیت در سطح منطقه ای و امنیت در جهان عرب مورد تهدید قرار خواهد گرفت. مولفه های بسیاری وجود دارد که پیش بینی تأثیر ]حمله[ را دشوار می سازد. اما آنچه واضح است این است که این تأثیرات بسیار بسیار جدی و منفی خواهد بود».

اظهارات لاوروف را می توان یکی از جدی ترین هشدارهای روسیه در مورد حمله احتمالی به ایران دانست. این اظهارات همسو با گفته های پیشین برخی دیگر از مقامات بلندپایه روسیه است که امنیت ایران و روسیه را مرتبط به هم دانسته و علیه هرگونه اقدام نظامی هشدار داده بودند. با این حال، لاوروف تاکنون بلندمرتبه ترین مقام روسی است که به طور آشکار از این پیوندهای امنیتی سخن به میان می آورد.

۱۳۹۱/۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...