نسخه چاپی

پیشنهاد ایران برای توقف سركوب مسلمانان میانمار

محمد خزاعی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از تداوم خشونت ها و نقض حقوق بشر علیه مسلمانان در میانمار، سه پیشنهاد تهران را برای توقف فوری این سركوب ها ارایه كرد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا ، محمد خزاعی عصر جمعه به وقت محلی در نشستی كه با حضور سفرا و نمایندگان دائم كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی برای بررسی وضعیت مسلمانان در میانمار برگزار شد، استفاده از ظرفیت دبیركل سازمان ملل برای توقف فوری خشونت ها علیه مسلمانان میانمار، برگزاری نشستی درمجمع عمومی با موضوع میانمار و اعزام كمیسیون تحقیق به آن كشور به منظور بررسی موارد نقض حقوق بشر، پیشنهادات ایران در این نشست بود.

خزاعی در این نشست با ابراز تعجب از اینكه خشونت و سركوب مسلمانان میانمار در سایه دموكراتیزه شدن و اصلاحات در این كشور صورت می گیرد، از عدم وجود هماهنگی و وحدت نظر كشورهای اسلامی در تهیه یك قطعنامه علیه اقدامات وحشیانه بر ضد مسلمانان میانمار انتقاد كرد.

وی اقدام در جهت پاكسازی قومی و مذهبی مسلمانان میانمار را تحت هر بهانه ای غیر منطقی و غیر قابل بخشش دانست و بر ضرورت اقدام همه جانبه برای برای توقف این جنایات توسط دولت میانمار تاكید كرد.

نماینده دائم كشورمان در سازمان ملل افزود: مسلمانان حتی اجازه دفن جنازه های خود را ندارند.
خزاعی اضافه كرد : در شرایطی كه كشورهای اسلامی از وضعیت میانمار نگران هستند، هوس سیاسی برخی كشورهای غربی برای ایجاد روابط بهتر با دولت میانمار، روند پیگیری وضعیت مسلمان این كشور را تضعیف نموده است و متاسفانه كشورهای اسلامی نیز از همه ابزار های خود استفاده نمی كنند .

نماینده دائم كشورمان به رییس گروه كشورهای سازمان همكاری اسلامی پیشنهاد كرد در تماس با دبیركل سازمان ملل متحد از وی خواسته شود تا اقدامات فوری و موثری برای توقف روند كنونی و جلوگیری از ادامه تراژدی مردم مسلمان میانمار به اجرا گذارد .

وی سكوت و بی تفاوتی جامعه بین المللی در مورد شرایط میانمار را باعث نقض هرچه بیشتر حقوق بشر مسلمانان این كشور دانست .

خزاعی با استقبال از تشكیل گروه تماس سازمان همكاری اسلامی در مورد میانمار ،تصریح نمود ، ما منتظر اقدامات ،تحقیقات و توصیه های این گروه بر اساس گزارش گروه حقیقت یاب سازمان همكاری اسلامی كه به منطقه سفر نموده ، هستیم .

وی تشكیل نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص میانمار و دعوت دبیركل این سازمان و یا نماینده ویژه ایشان به این نشست برای ارائه گزارش در مورد مسلمانان میانمار و همچنین ضرورت صدور یك قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل در نشست ۶۸ مجمع را خواستار شد.

خزاعی در پیشنهاد دیگری در خواست از دبیركل سازمان ملل برای اعزام یك كمیسیون مستقل تحقیق به میانمار برای تحقیق در مورد نقض حقوق بشر در این كشور و شناسائی مرتكبین ان را مطرح نمود و افزود : كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی باید از دولت میانمار بخواهند تا مرتكبین نقض حقوق بشر و خشونت علیه مسلمانان را دستگیر و مجازات نماید .

نماینده دائم كشورمان استفاده از تمامی امكانات از جمله طرح یك قطعنامه ویژه میانمار در در شورای حقوق بشر سازمان ملل و استفاده از ابزار مختلف دیپلماسی عمومی از جمله ایجاد یك كمپین رسانه ای برای آگاه سازی بین المللی در مورد شرایط میانمار را از دیگر اقدامات قابل پیگیری دانست.

۱۳۹۲/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...