نسخه چاپی

در صورت حضور هاشمي

نامزدی كه ایران را با اعراب آشتی خواهد داد

حضور هاشمی بر خلاف احمدی نژاد كه باعث مظلوم نمایی وجهه اسرائیل در جهان شد، می تواند با وحدت ایران و كشورهای عرب همسایه كار را برای اسرائیل و بنابراین برای آمریكا و غرب دشوار كند.


به گزارش نما به نقل از حرا، انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نزدیک است و همه جا صحبت از انتخابات است. از کوچه و بازار گرفته تا محافل سیاسی همه و همه درگیر این مساله هستند که چه کسی از کاندیداهای حاضر می تواند راi را برای پیشرفت کشور هموار کند.

یکی از چالش های اصلی که ایران مدت هاست درگیر آن است و در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد نیز جدی تر شده است ، موضوع سیاست خارجی و ارتباط با سایر کشور هاست. از کشورهای عربی همسایه گرفته تا کشورهای اروپایی و امریکایی.

هر چند که ایران همواره از سوی آمریکا و غرب تهدید شده و همواره با تحریم هایی از سوی این کشورها مواجه بوده اما سیاست های غلط و رفتارهای هیجانی و به دور از آداب سیاسی محمود احمدی نژاد و اعضای کابینه اش کار را در عرصه بین الملل برای ایران سخت تر کرده است و کار به جایی رسیده که تحریم ها بسیار شدت یافته و حتی رابطه ایران با کشورهای عرب همسایه نیز از سال های گذشته بدتر شده است.



البته همواره چالش هایی بین ایران و کشورهای عرب زبان در خصوص مالکیت جزایر سه گانه و نام خلیج فارس وجود داشته اما این اختلافات در طول ریاست جمهوری احمدی نژاد به اوج خود رسیده است.

بنابراین یکی از چالش هایی که رئیس جمهور آینده با آن درگیر خواهد بود و بر کشور و مردم نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت، سیاست خارجی است.

از میان کاندیداهای مشهور حاضر در انتخابات، اما تنها هاشمی رفسنجانی، سعید جلیلی، ولایتی و منوچهر متکی تجربه ارتباطهای بین المللی را دارند و سایر نامزدها مانند قالیباف، حداد عادل، ابوترابی فرد و عارف و... تجربه چندانی در عرصه بین الملل و سیاست خارجه ندارند.

در این میان سعید جلیلی که هم اکنون نیز درگیر مذاکرات هسته ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی است، شاید نامی آشنا تر در عرصه بین الملل باشد. مذاکراتی که مدت هاست ادامه دارد اما هیچ نتیجه مثبتی برای مردم در پی نداشته است و هر بار تنها خبر از ادامه مذاکرات کمی افکار عمومی را امیدوار می کند.

به گزارش حرا، سعید جلیلی بعد از ثبت نام در انتخابات یازدهم گفته که در صورت پیروزی در انتخابات از تجربیات خود در مذاکره با کشورهای 1+5 برای دنبال کردن همان سیاست مقاومت در برابر خواسته‌های غرب استفاده خواهد کرد. مقاومتی که به این شکل هیچ نتیجه ای در کاهش تحریم ها و کاهش فشار بر مردم نداشته است.

از سوی دیگر منوچهر متکی نیز که در یک سفر کاری به سنگال برکنار شد کارنامه چندان مثبتی در زمینه سیاست خارجی ندارد و در واقع نگاهی به سوابق وی در این امر نشان می دهد که در زمان وزارت وی عملا هیچ تغییری در وضعیت سیاست خارجه کشور رخ نداد.

در این میان اما، در شرایطی که ایران از سوی دارای موقعیت خیلی حساس در سوریه می باشد و اوضاع اقتصادی خود را نیز روز به روز سخت از گذشته می بیند و در بحران پرونده هسته ای نیز پیشرفت محسوسی دیده نمی شود، خیلی از کارشناسان داخل و خارج ایران بر این عقیده اند که پیروزی هاشمی به معنای مهار بحران داخلی و بین المللی است چرا که شخصیت قدرتمند سیاسی هاشمی و رابطه بسیار مناسبش با رهبران کشورهای عربی، مناسبات جدیدی را در جامعه بین الملل ایجاد می کند و قدرت ایران در منطقه را تقویت می کند.

ولایتی نیز که وزیر دوره هاشمی بود و عملا سیاست های وی را دنبال می کرد.

به این ترتیب، کاملا مشخص است که در صورت تقویت رابطه جمهوری اسلامی با همسایه گان عربی قطعا جامعه بین الملل باید از موضع امروز خود در برابر ایران کوتاه آمده و برگردد.

شخصیت هاشمی رفسنجانی و باز تولید اعتماد متقابلی که با رهبران عربی در دهه ۹۰ میلادی ایجاد کرده بود و همچنین نقش بسیار موثری که وی در تشکیل حزب الله لبنان داشته و به وی جایگاه ویژه ای در مهندسی رابطه انقلاب امام خمینی (ره) با قضیه فلسطین بخشیده، قطعا در صورت پیروزی در انتخابات معادلات سیاسی خاورمیانه را بر هم خواهد زد و همه چیز را به نفع ایران تغییر خواهد داد.

به این ترتیب حضور هاشمی نمی تواند گزینه مناسبی برای غربی ها باشد و بنابراین به نظر می رسد تعریف ها و تمجید های رسانه های همسو با غرب و آمریکا از هاشمی رفسنجانی با همان سیاست نتیجه معکوس بر افکار عمومی است.

به عنوان مثال قرار دادن عکس هاشمی در صفحه شخصی آلن ایر، که این روزها دست مایه ای برای تخریب هاشمی رفسنجانی است مسلما دلیلی جز خواست غرب و آمریکا برای افزایش تخریب ها نداشته است چرا که حضور هاشمی بر خلاف احمدی نژاد که باعث مظلوم نمایی وجهه اسرائیل در جهان شد، می تواند با وحدت ایران و کشورهای عرب همسایه کار را برای اسرائیل و بنابراین برای آمریکا و غرب دشوار کند.

دشواریی که به هیچ روی مورد پسند غرب و اسرائیلی ها نخواهد بود و چه خوب بود که رسانه های داخلی به این نکته توجه می کردند که هر تمجیدی نمی تواند بار مثبت داشته باشد!

۱۳۹۲/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...