نسخه چاپی

ایران تنها كشور آسیایی با میكروسكوپ اتمی

مجری این طرح گفت: پس از این مراكز تحقیقاتی دارو سازی و بیوتكنولوژی می‌توانند با استفاده از میكروسكوپ اتمی نانو ذرات، ویروس‌ها و باكتری‌ها را مشاهده كنند.

به گزارش نما به نقل از مهر، مجری این طرح گفت: پس ازاین مراکز تحقیقاتی دارو سازی و بیوتکنولوژی می‌توانند با استفاده از میکروسکوپ اتمی نانو ذرات و ویروس‌ها و باکتری‌ها را مشاهده کنند.دستگاه نانوسکوپ می‌تواند ذرات بسیار ریز را در مقیاس نانو تصویر برداری کرده و خواص مواد را در مقیاس نانو بررسی کند.

دکترشاهمرادی افزود: تحقیق برای طراحی و تولید دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی یا نانوسکوپ (AFM) این دستگاه از سال 78 آغاز شد و در حال حاضر این دستگاه به مرحله تجاری سازی رسیده است .

وی با اشاره به تفاوت این میکروسکوپ با میکروسکوپ‌های سنتی خاطرنشان کرد: در میکروسکوپ‌های سنتی اگر اندازه طول موج ذرات کمتر از 700 تا 800 نانومتر باشد، قادر به دیدن ذره نیستند ولی این امکان در میکروسکوپ نیروی اتمی وجود دارد.از این رو نانوسکوپ یکی از اصلی‌ترین ابزار برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه نانو فناوری به شمار می‌رود.


مجری طرح از کاربرد این دستگاه در بخش داروسازی خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر این از این دستگاه می‌توان در حوزه‌های صنعتی نیز استفاده کرد.

شاهمرادی با تاکید بر اینکه دانش فنی ساخت این دستگاه در اختیار 6 کشور است، افزود: به غیر کشورهای آمریکا و روسیه، آلمان، انگلیس، دانمارک و سوئیس دانش فنی ساخت این دستگاه را در اختیار دارند.

وی با بیان اینکه ایران تنها کشور تولید کننده این دستگاه در آسیا ست ، خاطر نشان کرد: 15 نمونه از این دستگاه از سوی مراکز مختلف کاربردی شده است.

۱۳۹۲/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...