نسخه چاپی

مدير شبكه يك:

منتظر تصمیم ستاد انتخابات صداوسیما هستیم

مهدی فرجی مدیر شبكه یك سیما می‌گوید راهبرد برنامه‌های سیاسی تلویزیون از سوی معاونت سیاسی تعیین می‌شود، اما اینگونه نیست كه هیچ ارتباطی با شبكه نداشته باشد.


او با برشمردن برنامه‌های سیاسی شبکه یک سیما، بر اعمال نظرات مدیران شبکه در این برنامه‌ها تاکید می‌کند و از پخش دور جدید برنامه «پارک ملت» پس از انتخابات خبر می‌دهد.



شبکه اول سیما در برنامه‌های سیاسی خود چه سیاستی را در پیش می‌گیرد؟ آیا یک سیاستگذاری کلی دارید یا برای هر دوره سیاست خاصی را تدوین می‌کنید؟

برنامه‌های سیاسی شبکه در طیف‌های مختلفی تولید و پخش می‌شود. گاهی برنامه‌هایی داریم که به طور مستقیم و صریح به مسایل سیاسی می‌پردازد؛ مثل برنامه نگاه یک. این نوع برنامه‌ها در گروه سیاسی تولید می‌شود که هم زیر مجموعه شبکه است و هم با معاونت سیاسی ارتباط دارد. طبیعتاً اینگونه برنامه‌ها به لحاظ محتوایی توسط معاونت سیاسی تغذیه می‌شوند، اما اینگونه نیست که هیچ ارتباطی با شبکه نداشته باشد و از نظر مسائلی همچون انتخاب موضوعات، میهمانان و... منقطع باشد؛ در بسیاری از موارد ما محور‌ها یا میهمانانی را به این نوع برنامه‌ها پیشنهاد می‌کنیم. به‌طور کلی، ارتباط ما با این برنامه‌ها بسیار تنگاتنگ و مناسب است؛ اما همانطور که عرض کردم، گروه‌های سیاسی شبکه‌ها با معاونت سیاسی ارتباط دارند، موضوعات را هماهنگ می‌کنند؛ از نظر محتوایی تغذیه می‌شوند و عمدتاً معاونت سیاسی در خصوص موضوعات و محتوا از آنها حمایت می‌کند. مجموعه دیگری از برنامه‌های سیاسی شبکه، برنامه‌های خبری و تحلیلی است که کاملاً در معاونت سیاسی تولید می‌شوند و ما فقط این برنامه‌ها را پخش می‌کنیم؛ در واقع موضوع، محتوا و ساختار این برنامه‌ها ارتباطی با شبکه یک ندارد.


یعنی براساس اولویتی که دارد از شبکه یک پخش می‌شود تا مخاطبان سیما در سراسر کشور این برنامه‌ها را ببینند.

تقریباً همه شبکه‌ها، برنامه‌هایی از این جنس دارند؛ یعنی به جز شبکه خبر، شبکه‌های دو، سه و تهران هم خبر، تحلیل و تفسیر دارند. طبیعتاً تلاش می‌شود اخبار و تحلیل‌های خبری که برای پخش از شبکه یک انتخاب می‌شود، ملی‌تر، فراگیر‌تر و برای تمام اقوام و اقشار ایرانی قابل استفاده باشد. این جنس برنامه‌ها در معاونت سیاسی تولید می‌شود و ما اغلب این برنامه‌ها را برای مخاطبان شبکه پخش می‌کنیم.


شما در زمان مدیریت بر شبکه دو، برنامه‌ای به نام «مردم ایران سلام» داشتید که آقای شهیدی‌فر مجری آن بود و بعد از برعهده گرفتن مدیریت شبکه یک هم برنامه‌ای با نام «پارک ملت» با همان سبک و همان مجری داشتید. چطور شد که این برنامه ادامه پیدا نکرد؟ آیا فشار سیاسی در میان بود؟

برنامه «مردم ایران سلام» تقریباً دو سال تولید و پخش شد؛ آقای شهیدی‌فر معتقد بود که برنامه به تکرار افتاده و خوب است که برای دوره‌ای قطع و در دوره دیگری ادامه پیدا کند. این اتفاق همزمان شد با انتقال من از شبکه دو به شبکه یک، در جلسه‌ای با آقای شهیدی‌فر صحبت کردیم برنامه «پارک ملت» را راه‌ انداختیم که حدود یک سال پخش شد. هم‌اکنون در حال مذاکره هستیم تا سری جدید برنامه را با حضور آقای شهیدی‌فر طراحی کنیم. معمولاً ویژگی آقای شهید‌فر این است که مدتی یک برنامه را اجرا می‌کند، آن را متوقف می‌کند و برنامه‌ای با شکل و شمایل جدید راه می‌اندازد. سعی می‌کنیم که نام برنامه، «پارک ملت» بماند و ایشان هم وعده داده‌اند که ان‌شا‌ءالله پخش سری جدید برنامه از حدود تابستان شروع شود.


پس ارتباطی با انتخابات نخواهد داشت.

نه؛ البته «پارک ملت» در زمانی که پخش می‌شد، به خوبی انتخابات مجلس را پوشش داد؛ حتی میزبان مناظره‌هایی بود که نمایندگان جریان‌های مختلف سیاسی را دعوت کرد و رو در روی یکدیگر نشاند. این برنامه بسیار اثر‌گذار بود و مورد توجه قرار گرفت؛ اما این بار شروع برنامه بعد از انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.


برای انتخابات پیش‌رو چه برنامه‌ای دارید؟

ما روی ساختار‌های مختلفی فکر کرده‌ایم. در پخش مستند، چندین قسمت مستند «سراج» داریم که به موضوع انتخابات می‌پردازد و سعی می‌کنیم – با رویکردی که در شکه تعریف کرده‌ایم – مرروی بر دوره‌های گذشته انتخابات داشته باشیم. همچنین در حال طراحی مستندی با موضوع وظایف شورای نگهبان هستیم که ان‌‌شا‌ءالله در زمان مناسب، آماده پخش خواهد شد.


فکر نمی‌کنید کمی دیر شده باشد؟

ما کار‌های این مستند‌ها را انجام داده‌ایم.


مناظره هم برگزار می‌کنید؟

در خصوص این برنامه در «ستاد انتخابات سازمان صداوسیما» تصمیم‌گیری می‌شود. این ستاد زیر نظر معاونت سیاسی است که معاونت‌های سازمان در آن نمایندگانی دارند. در سیما، آقای دکتر رستم‌وندی، مدیر محترم شبکه چهار، مسئولیت ستاد هماهنگی انتخابات را برعهده دارند. رئیس ستاد انتخاباتی سازمان، معاون سیاسی است که هماهنگی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در آن ستاد انجام می‌شود. براساس آنچه تاکنون اعلام شده، بنای سازمان بر این است که مناظره‌های انتخاباتی را برگزار کند. مناظره یکی از برنامه‌هایی است که سازمان روی آن فکر کرده و طراحی‌های مربوط به آن را انجام داده است. اما این هم مهم است که بدانیم در نهایت چند نفر از کاندیدا‌ها از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کنند؛ طبیعتاً با تعداد زیاد نامزد‌ها، امکان برگزاری مناظره وجود ندارد. باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.


اگر مناظره‌ها انجام شود، زنده خواهد بود؟

فعلاً طراحی‌های سازمان برای برنامه‌های زنده است؛ اما در عین حال ممکن است ستاد انتخابات هر لحظه تصمیمات دیگری بگیرد یا تغییراتی اعمال کند. گفت‌وگوی کارشناسی با تک‌تک کاندیدا‌ها، از دیگر برنامه‌های سیما در دوره انتخابات است. همچنین کاندیدا‌ها، گفت‌وگویی با مردم خواهند داشت که این برنامه در قالب پرسش و پاسخ نیست؛ در واقع هر کاندیدا می‌آید و مستقیما با مردم صحبت می‌کند، نظراتش را می‌گوید و برنامه‌هایش را برای مردم تشریح می‌کند.


فیلم انتخاباتی نامزد‌ها هم پخش می‌شود؟

بناست که پخش شود. تصمیم ستاد انتخابات سازمان بر این است که امسال دو فرصت تبلیغاتی به کاندیدا‌ها بدهد تا خودشان را معرفی کنند. من در مواردی که آقای مهندس ضرغامی اعلام کرده‌اند، دیده‌ام که به فیلم کاندیدا‌ها اشاره کرده‌اند.


ضوابط، چارچوب‌ها و خط قرمز‌ها را هم اعلام کرده‌اید که مثل دوره‌های گذشته شاهد «سانسور احتمالی» این فیلم‌ها نباشیم؟

من از جزئیات دقیق این مساله خبری ندارم. این هم از تصمیمات ستاد انتخابات سازمان است که هنوز جزئیات تصمیم‌گیری‌های خود را اعلام نکرده است.


شما در ستاد انتخاباتی سازمان صداوسیما چه مسئولیتی دارید؟

بنده در این ستاد مسئولیتی ندارم.


آقای ضرغامی در این ستاد حضور مستقیم دارد یا فقط نظارت می‌کند؟

در بسیاری از جلسات حضور دارند. رئیس و اعضای ستاد انتخابات، در جلسات مستمر خدمت آقای ضرغامی می‌رسند، گزارش می‌دهند، از تصمیمات‌شان می‌گویند و اگر آقای ضرغامی نظر اصلاحی داشته باشند، به آن شورا ابلاغ می‌کنند.


دیدار گروهی از نامزد‌های احتمالی با آقای ضرغامی هم با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد شما در آن جلسه حضور داشتید؟

نه اما تا جایی که می‌دانم، سازمان تذکر مکتوبی دریافت نکرده است. حرف هایی که زده شد، بیشتر «حاشیه» و «خبر‌سازی» بود که عمدتاً مبتنی بر واقعیت نیست.

۱۳۹۲/۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...