نسخه چاپی

اولویت‌های دیپلماسی برای دولت یازدهم كدامند؟

یك استاد دانشگاه تاكید كرد: ایران با ۱۴ كشور همسایه است و با آنها مرز آبی و خاكی دارد و بر همین اساس باید یك سیاست كلان تنش زدایی شكل گیرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا،حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی درباره‌ی اولویت‌های سیاست خارجی دولت آینده گفت: درواقع حوزه سیاست خارجی یکی از دستور کارهای مهم دولت یازدهم خواهد بود. در حوزه‌ سیاست خارجی دو گام ابداعی و اصلاحی باید برداشته شود، در همین راستا در گام اصلاحی، یک سری ضعف‌های گذشته در حوزه سیاست خارجی که به دلیل نبود درک صحیح از شرایط منطقه‌یی‌ و بین‌المللی و گرایش به افراطی‌گری‌های غیر لازم در قالب برخی سخنرانی‌ها و اظهارات بدون داشتن عقبه راهبردی وجود داشت، باید اصلاح شود. دولت آینده باید یک اصلاحیه در حوزه‌ مفهومی در حوزه‌ی دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی انجام دهد.

وی ادامه داد: محور گام ابداعی و ابتکاری در حوزه‌ی سیاست خارجی باید تنش زدایی باشد و این تنش زدایی در سه حوزه درون گفتمانی و سطح ملی، سطح منطقه‌یی و همسایگی و در سطح فرامنطقه‌یی انجام گیرد.

فلاحت پیشه افزود:‌ دولت آینده در سطح ملی باید یک اجماع نظر در قالب سیاست خارجی در میان نخبگان کشور ایجاد کند و همه نخبگان از جمله رقیب و همراه را بسیج کند تا گفتمان سیاست خارجی کشور با یک پشتوانه قوی شکل گیرد اما در سالهای اخیر گفتمان سیاست خارجی در قالب غیر کارشناسی محدود به هسته معدودی شکل گرفت که افراد دخیل متخصص به امر نبودند. در دولت آینده باید پتانسیل همه دولتهای گذشته به ویژه سطح سران مورد استفاده قرار گیرد تا یک اجماع در حوزه‌ سیاست خارجی به وجود آید.

وی اضافه کرد:‌ دولت آینده در سطح منطقه‌یی و همسایگی باید سیاست تنش زدایی را به کار گیرد زیرا ایران با ۱۴ کشور همسایه است و مرز آبی و خاکی دارد و بر همین اساس یک سیاست کلان تنش زدایی باید شکل گیرد. همچنین باید در سطح فرامنطقه‌ایی، یک سیاست کلان اتخاذ شود . در عرصه‌ی بین‌المللی برخی کشورها دشمن ایران هستند ولی دشمنی هم دارای راهکارهای دیپلماتیک است. در واقع مقدمات سیاست خارجی ایران باید بر اساس جلوگیری از تصاعد بحران حرکت کرده و به سمت تنش‌زدایی پیش رود. اما در این راه نباید دچار افراط و تفریط شد. زیرا بخشهایی از دشمنی‌ها با ایران استراتژیک بوده و نمی‌توان با نگاه خوشبینانه و بدون در نظر گرفتن عزت سیاست خارجی اقدام کرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد:‌ با حضور گسترده مردم در انتخابات و برخورداری دولت آینده از رای بالای ملت رییس‌جمهور می‌تواند از موضع عزت، مصالح و منافع ملی را دنبال کند. در واقع سیاست خارجی به جای القای پوپولیسم باید بر اساس منطق و عقلانیت باشد و به مذاکرات پشت پرده توجه شود زیرا این مذاکرات گاهی ارزش دیپلماتیک بسیار بالاتری از سخنرانی‌های سازمان ملل دارد.

وی درباره‌ نگاه به شرق و آمریکای لاتین در حوزه‌ی سیاست خارجی افزود: هم شرق و هم غرب در دنیای امروز واقعیتی هستند که گاه با یکدیگر در تعامل و گاه در تقابل با یکدیگرند. به میزانی که این جبهه پذیرای ایران باشند، باید کشور روابط خود را با آنها مستحکم تر کند. جمهوری اسلامی ایران اگر در حوزه سیاست خارجی خود نگاه به شرق دراد باید کارایی این سیاست در پیوستن به گروه بر یکس و شانگهای مشخص شود.

فلاحت پیشه با بیان اینکه در نظم نوین جهان، بازی اصلی اقتصادی است، گفت: در بازی اقتصادی ما با تکثر قدرتها مواجه هستیم و دیگر تنها هژمون آمریکا نیست، همه کشورها بر اساس محاسبه سود و زیان می‌توانند وارد بازی شوند. من معتقدم ایران در سیاست خارجی‌اش ضمن تلاش برای رفع موانع هم‌گرایی بین‌المللی، باید سعی کند که هم در ساز و کارهای شرقی و هم غربی ورود پیدا کند.در چهار سال آینده دولت یازدهم با فضایی در حوزه‌ سیاست خارجی مواجه است که حرف اول را رقابت اقتصادی می‌زند و در این میان ایران باید بازی اقتصادی خود را با شرق و غرب پیش برد.

وی خاطرنشان کرد:‌ در گذشته ایران با وجود اینکه روابطش با شرق راهبردی نبود، اما در غرب مجبور می‌شدیم که امتیازات راهبردی اعطا کنیم که دولت آینده باید در این باره تجدید نظر اساسی کند.

۱۳۹۲/۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...