نسخه چاپی

كدخدایی: هیچ لیست 7 یا 12 نفره‌ای از سوی شورای نگهبان مورد تایید نیست

سخنگوی شورای نگهبان گفت:‌ شورای نگهبان سه‌شنبه این هفته احراز صلاحیت‌ كاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را به صورت نهایی اعلام خواهد كرد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان در برنامه تلويزيوني شب‌هاي آفتابي گفت: جامعه ايراني يك جامعه باز سياسي است و همه كساني كه دلسوز نظام هستند و نسبت به مسائل كلان كشور احساس وظيفه دارند مي‌توانند اظهار نظر كنند.

وي افزود: اقشار مختلف جامعه مانند دانشجويان و ‌روحانيون طي روزهاي اخير نامه‌هايي خطاب به شوراي نگهبان نوشته‌اند كه اين موضوع بيانگر مردم‌سالاري و باز بودن جامعه ماست؛ در مقابل شوراي نگهبان نيز مستمع تمامي اظهار نظرهاست و هر کدام که مطابق قانون باشد بررسي مي‌كند.

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به اين سوال كه ممکن است برخي از كانديداها براي تخريب طرف مقابل خود حرفي را بزنند و شوراي نگهبان تحت تاثير آن قرار گيرد گفت: شوراي نگهبان شنونده مطالب است؛ اين شورا مثل همه مردم در همه جا از جمله دانشگاه، ‌فروشگاه، حوزه‌ها و مراكز خريد حضور دارد اما قانوني نگاه كرده و براساس آن عمل مي‌كند. ما حرف‌هاي مردم را از جاهاي مختلف مي‌شنويم و اگر آنها مطابق با قانون باشد به آن نظرها عمل مي‌كنيم.

كدخدايي با بیان اینکه بررسي صلاحيت رياست جمهوري با ساير انتخابات‌ها متفاوت است تصریح کرد: در انتخابات رياست جمهوري رد يا تاييد صلاحيت نداريم ما فقط احراز صلاحيت را داريم؛ همچنين هيات‌هاي اجرايي و نظارتي وجود ندارند. 9 شرط اصلي براي احراز صلاحيت كانديداهاي رياست جمهوري از جمله رجال مذهبي و سياسي، ‌مدير و مدبر بودن، تقوا و امانتدار بودن، اعتقاد به مباني نظام جمهوري اسلامي و تمامي مواردي كه در اصل 15 قانون اساسي ذكر شده براي اين پست مورد نظر است.

وي تاكيد كرد: قانون‌گذار قانون اساسي در دو مرحله صلاحيت رئيس‌جمهور را مدنظر قرار مي‌دهد؛ مرحله اول رجال سياسي و مذهبي بودن و مرحله دوم كساني كه شرايط اصل 115 قانون اساسي را داشته باشند كه از جمله ايراني‌الاصل بودن و تابعيت ايراني داشتن است.

سخنگوي شوراي نگهبان اظهار داشت: شخصيت‌هاي معروف و فعال در امور مذهبي و كساني كه اثر مشخصي در سياست و مذهب داشتند مي‌توانند رجال مذهبي و سياسي باشند، اما از ميان آنها تشخيص صلاحيت صورت مي‌گيرد.

كدخدايي ادامه داد: در بررسي‌هاي اوليه‌ شورای نگهبان 40 نفر به عنوان شاخص اصلي سياسي بودند و بايد بررسي كنيم و ببينيم كه اين افراد شروط اصل 115 قانون اساسي را دارند يا خير.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا ليست 7 يا 12 نفره به تاييد رسيده شوراي نگهبان را تاييد مي‌كنيد؟ گفت:‌ قطعا تاييد نمي‌كنيم؛ چرا كه شوراي نگهبان با اعداد و ارقام كار ندارد و محدوديتي به لحاظ تعداد كانديداها وجود ندارد و ممكن است هر 40 نفر مدير و مدبر باشند.

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به اين سوال كه منظور قانون‌گذار از مديريت چيست؟ تصريح كرد: پس از انقلاب افراد متعددي داشتيم كه در پست كلان سياسي وجود داشته‌اند، اما اگر افراد جديدي مراجعه كنند نمي‌توانيم براساس قانون مانع از ثبت‌نام آنها شويم.


وي افزود: در اين دوره از انتخابات از كانديداهايي كه ثبت‌نام كردند خواستيم كه برنامه‌هايي كه مدنظر دارند را ارائه كنند چرا كه مي‌خواستيم با بررسي اين مهم تشخيص دهيم كه افراد ويژگي مدير و مدبر بودن را دارند يا خير.

سخنگوي شوراي نگهبان اظهار داشت: شوراي نگهبان به جز معيار قانون هيچ معيار ديگري را از جمله اينكه افراد عضويت در گروه و جناح خاصي را داشته باشند در نطر نمي‌گيرند.

كدخدايي با اشاره به اينكه كه تذكري براي سفرهاي تبليغاتي استاني برخي كانديداها از سوي شوراي نگهبان داده نشده است، بيان كرد: اگر كانديدايي تبليغ كند ما تذكر به آن مي‌دهيم اما ممكن است برخي از اين سفرها سفرهاي كاري باشد و مصداق تبليغاتي نداشته باشد،‌اما اگر كانديداها با راه‌اندازي كاروان‌ها و تبليغات همراه باشد خلاف بوده و شوراي نگهبان با آن برخورد مي‌كند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا كانديداهايي كه شعاري خلاف واقعيت مي‌دهند رد صلاحيت مي‌شوند؟ اظهار داشت: كساني كه مي‌خواهند مطالبي را به مردم ارائه دهند شعارها گوشه‌اي از برنامه‌هاي انها است اما اگر خلاف ادعاهاي آنها باشد مي‌تواند در صلاحيت‌ها مدنظر قرار گيرد.

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوال مجري برنامه مبني بر اينكه آيا برخي از كانديداهاي كه به يك جناح و طيف سياسي گرايش دارند، بايد ناديده گرفته شوند؟ گفت:‌ خير، ‌مصالح عالي نظام ما تدبير ما است تا اينكه ما خود بخواهيم جناحي فكر كنيم.

وي افزود: شوراي نگهبان سه‌شنبه اين هفته احراز صلاحيت‌هاي كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري را به صورت نهايي اعلام خواهد كرد.

كدخدايي در پاسخ به اين سوال كه تشخيص صلاحيت‌ها چه موقع اعلام مي‌شود؟ گفت: شوراي نگهبان يك فرصت 5 روزه براي احراز صلاحيت‌ها تعيين كرده است اما مي‌تواند يك فرصت 5 روزه ديگر نيز تقاضا كند. ممكن است از ميان 686 نفري كه واجد شرايط باشند،‌تعدادي به وزارت كشور اعلام شوند.

وي در پاسخ به اين سوال كه چه شرايطي را براي ايرانيان خارج از كشور در نظر گرفته‌ايد، تصريح كرد: انتخابات رياست جمهوري تنها انتخاباتي است كه ايرانيان خارج از كشور نيز مي‌توانند در آن شركت كنند كه هيات‌هاي 5 نفره‌اي براي اخذ راي در خارج از كشور اين مسئوليت را بر عهده دارند؛ ما امسال سعي مي‌كنيم صندوق‌هاي بيشتري را در خارج از كشور قرار دهيم تا مثل مردم داخل كشور كه مشاركت گسترده‌اي در انتخابات دارند در خارج از كشور نيز شاهد حضور گسترده مردم باشيم.

سخنگوي شوراي نگهبان ادامه داد: چند سالي است كه در انتخابات براي آنكه درگيري‌هاي انتخابات را كاهش دهيم برخي انتخابات را با هم برگزار مي‌كنيم از جمله انتخابات خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي يا انتخابات رياست جمهوري و انتخابات شهر و روستا كه اين مهم مي‌تواند كمك بزرگي به اقتصاد كشور كند و مردم با انتخاباتي كه هر سال برگزار شود درگير نمي‌شوند.

كدخدايي افزود: نظارت بر انتخابات شهر و روستا بر عهده مجلس شوراي اسلامي بوده كه مجلس نيز با هيات نظارتي كه دارد بررسي صلاحيت كانديداهاي شوراي شهر را در نظر مي‌گيرد.

وي گفت: ما در اين دوره از انتخابات،‌ انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس در 4 حوزه و انتخابات خبرگان رهبري در دو حوزه را نيز داريم كه در انتخابات خبرگان رهبري نامزدهايي كه ثبت‌نام كرده‌اند بعد از آزمون كتبي و شفاهي مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

سخنگوي شوراي نگهبان در پايان خاطرنشان كرد:‌ ما قانون‌گذار نيستيم اما از رسانه‌ها خواهش مي‌كنيم كه اخبار مثبت و درستي را ارائه كنند تا انتخاباتي پرشور با حضور حداكثري مردم پيش رو داشته باشيم.

۱۳۹۲/۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...