نسخه چاپی

آيت الله استادي:

شورای‌نگهبان حق كسی را تضییع نمی‌كند

وظیفه مردم حمایت از نظام اسلامی است و شركت در انتخابات و تشویق دیگران به شركت، از مصادیق روشن آن است.

به گزارش نما به نقل از جهان نیوز، آیت الله رضا استادی امام جمعه قم، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو شورای عالی حوزه های علمیه است. وی سابقه عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری را دارد.

پیرامون انتخابات مهم ریاست جمهوری پیش رو، وظایف مردم، نامزدها و رسانه ها در انتخابات و همچنین موضوع رد و تایید صلاحیت ها با آیت الله استادی به گفتگو نشستیم که در ادامه می آید:

متن کامل گفتگوی آیت الله استادی با جهان نیوز به شرح زیر است:

در بحث حماسه سیاسی که مظهر آن انتخابات است، وظیفه مردم و مسئولین چیست؟

از آنجایی که وظیفه مردم حمایت از نظام اسلامی است و شرکت در انتخابات و تشویق دیگران به شرکت، از مصادیق روشن آن است، لذا اصل شرکت وظیفه همگانی است، و اگر مردم عزیز ما یا بخشی از آنها از نظر اداره زندگی مشکلاتی دارند و یا از مسئولان گله هایی دارند، نباید این مشکلات و این گله ها باعث شود که با صندوق رای قهر کنند، بلکه به خاطر خدا و حمایت از اسلام وظیفه خود را انجام دهند و در انتخابات ریاست جمهوری رای دهند تا بتوانند مشکلات را هم برطرف کنند. البته مشکلات فقط مشکلات مادی نیست بلکه مشکلات فرهنگی و دینی هم باید در نظر باشد و به کسی رای بدهند که از حیث فرهنگی هم متعهد و به فکر دین مردم هم باشد.

مسئولان هم باید با رعایت جهات دینی و اخلاقی هر چه بیشتر و بهتر، زمینه شرکت مردم در انتخابات را فراهم سازند با تبلیغ درست و بیان واقعیات و نیز روشنگری به مردم در انتخاب فرد اصلح کمک نمایند.

احزاب و رسانه ها و گروه ها و افراد هم توجه داشته باشند در یک نظام اسلامی مشغول فعالیت هستند، پس برنامه های خود را به گونه ای نتظیم نمایند که در حمایت از کسی و بیان نقاط قوت و ضعف ها گرفتار گناه و بی عدالتی نشوند و همواره به فکر باشند که به مصلحت کشور قدم بردارند. گرچه به سود جناح و گروه خودشان نباشد. آلوده کردن انتخابات به مسائل غیر اخلاقی مناسب کشور اسلامی نیست. انتخابات ما باید برای جهانیان سرمشق باشد نه اینکه خدای نکرده همان مسائلی که احیانا در کشورهای دیگر مطرح می شود اینجا هم باشد. اگر همه خدا و خواست خدا را در نظر بگیرند گرچه با هم اختلاف سلیقه داشته باشند مشکل حادی پیش نخواهد آمد. مصیبت این است که به اسم تکلیف و انجام وظیفه خواسته های خود را بر مصالح کشور مقدم بدارند که گاهی نیز قرائن نشان می دهد که این چنین است. در هر صورت اگر با خدا باشیم خدا هم با ما است اما اگر راه شیطنت را پیش بگیریم همه ضرر خواهیم کرد.

شورای نگهبان در تایید صلاحیت های افراد چه مواردی را مد نظر قرار می دهد؟ شورای محترم نگهبان با موازینی که قانون تایید یا رد می کنند، با دقت و دیانتی که از آنان سراغ داریم هیچ‌گاه قصد تضییع حق کسی را ندارند و ضمنا اگر به نظر برخی از افراد که صلاحیتشان احراز نمی شود اشتباهی رخ داده باشد حق اعتراض دارند. البته اگر اعتراض به نظر شورای محترم نگهبان وارد نباشد باید کاندیدای محترم تسلیم شده و به این مسیر قانونی احترام بگذارد.

مصداق رجل سیاسی در آئین نامه جدید شورای نگهبان چه کسانی خواهند بود؟

از آنجایی که در دوره های قبل افرادی به عنوان رجل سیاسی تایید شدند که برخی از آنها مانند همین ها که در این دوره نامزد شده اند بودند، جز در موارد خیلی روشن نفی رجل سیاسی بودن کار آسانی نخواهد بود مگر اینکه بگوییم در آن دوره ما هم گاهی در این مورد دقت لازم نشده است.

توصیه حضرتعالی به کسانی که از طرف شورای نگهبان تایید صلاحیت نمی شوند چیست؟

کسانی که صلاحیتشان احراز نمی شود به صلاح خود آنها است که در جای دیگر مشغول خدمت باشند. چرا که بارها گفته شده معنی عدم صلاحیت برای ریاست جمهور بودن به این معنی نیست که آن شخص برای سایر پست ها هم صلاحیت ندارد واضح است که اگر اخلاق اسلامی حاکم باشد و با بد اخلاقی ها و احیانا تندروی های غیر مشروع با آبروی اشخاص بازی نشود مشکلی پیش نمی آید و افراد بسیار راحت رد یا قبول را می پذیرند. به ویژه که نوع مشاهیر نامزدها افرادی متدین هستند و احیانا منشا خدماتی بوده اند.

توصیه شما به گروه ها احزاب سیاسی و رسانه های خبری در خصوص انتخابات پیش رو چیست؟

در این مورد فقط می توانم عرض کنم وضع فعلی که هر سخنی را به هر کس نسبت می دهند و بعد معلوم می شود دروغ و بی اساس بوده است به هیج وجه مناسب مملکت اسلامی نیست. متعبدان هر رسانه اگر متدین و متعهد دستورات اسلام هستند نباید تحقیق نکرده به صرف شنیدن مطلب یا مطلابی را پخش کنند و منتظر شوند تا صدق و کذب خبر معلوم شود.

سر اینکه بساری از مردم به رسانه ها اعتماد ندارند و حتی از برخی مطبوعات دل خوشی ندارند همین است که صداقت و امانت، مبدل به سهل انگاری شده و بی عدالتی و بی انصافی در حمایت ها و نقد ها در مواردی محسوس است. با اینکه وظیفه رسانه بیان واقعیات و روشنگری به معنی صحیح آن است نه تخریب و به لجن کشیدن هر که را نمی پسندد، خداوند همه ما را از لغزش ها به خصوص لغزش هایی که در جامعه تاثیر دارد حفظ فرماید، دعای همه ما این باشد که شرکت حداکثری باشد و دل ها به سوی نامزدی متوجه شود که هم متدین باشد و هم قدرت رفع مشکلات و اداره کشور هفتاد میلیون را باتوجه به دشمن ها و دشمنی ها داشته باشد.

۱۳۹۲/۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...