نسخه چاپی

تكنیك هایی برای پیش بینی نتیجه انتخابات

پیش بینی نتیجه همیشه بر جذابیت رقابت افزوده است. فرقی نمی‌كند كه شما قرار باشد نتیجه مسابقات فوتبال را پیش‌بینی كنید یا نتیجه انتخابات آینده را؟

به گزارش نما به نقل از الف، نيمي از «هيجان رقابت» هميشه در روزهای قبل از برگزاري آن نهفته است. از اين منظر بخش قابل توجهي از «هيجان» رقابت انتخاباتي، به اين روزها كه در آن قرار داريم منتقل شده است.
مولفه ديگري كه جذابيت را افزايش و هيجان دانستن را بالا مي‌برد، حساسيت رقابت است. از همه مهمتر «ناشناخته» بودن برخي از عوامل تاثيرگذا‏راست كه موجب افزايش «هيجان» پيش از موعد برگزاري رقابت مي‌شود.

رقابت انتخابات پيش‌رو از نظر حساسيت از درجه اهميت بسيار بالايي برخوردار است. نه تنها در داخل كه چشم‌هاي جهان بيرون نيز بر اين انتخابات دوخته شده است. از ديدارغيرمنتظره، بدون دستور و برنامه قبلي جليلي و اشتون در استانبول، كه ترديد‌ها در مورد مسائل مطرح شده در آن و ارتباطش با انتخابات پيش رو كه بگذريم، از يك طرف اعضاي 1+5 را مي‌بينيم كه گفت‌وگوهاي بعدي را، به پس از انتخابات موكول مي‌كنند و از سوي ديگر اظهارنظر مقامات آمريكايي از جمله مسئول مذاكره كننده آمريكا در 1+5 كه گفته است آمريكا انتخابات را و نتيجه آن را با دقت رصد مي‌كند. از طرف ديگر حساسيت خارجي اين موضوع آنقدر بالا مي‌رود كه خبرنگاران در جريان ديدار اردوغان و اوباما در واشنگتن‏، درارتباط با نتيجه انتخابات ايران از او سئوال مي‌كنند. اينكه نتيجه انتخابات در يك كشور همسايه به نخست ‌وزير يك كشور ديگر، آن هم در «ينگه‌دنيا» چه ارتباطي دارد؟ از طنز روزگار و همين طور حساسيت بالاي اين رقابت است.

فضاي سياسي امروز ايران و فضاي انتخاباتي موجود، همه مولفه‌هايي كه براي جذابيت يك رقابت نياز است را دارد. هيچ كس به درستي نمي‌تواند پيش‌بيني قطعي از آنچه قرار است‏، اتفاق بيفتد ارائه كند. اساساً فضاي سياسي ايران و رقابت‌هاي رياست جمهوري همیشه غيرقابل پيش‌بيني بوده اند. تنها مواردي كه از اين قاعده مستثي بودند انتخابات دوم رياست‌جمهوري آيت‌الله خامنه‌اي و هاشمي رفسنجاني و تاحدي سيدمحمد خاتمي بود. در مابقي دوره‌ها، آنچه در كوران رقابت رقم خورده، از درجه احتمال كمتري نسبت به ساير گزينه‌ها برخوردار بوده است. اما اين دوره از رقابت رياست‌جمهوري همه «ناشناخته‌ها» و نقاط «تاريك» را با خود دارد. نقاطي كه از ديد‌ها پنهان است و به همين دليل‏، پيش‌بيني اين رقابت را سخت‌تر، حساسيت آن را بيشتر و جذابيتش را افزون‌تر مي‌‌كند.

در چنين فضايي حداقل‌ كار ممكن مي‌تواند برشمردن گزينه‌ها و تشريح و تحليل آنچه پيش رو قرار دارد باشد.
شايد نتوان نقاط تاريك را روشن كرد، اما اين امكان وجود دارد كه با برشمردنشان، توجه‌ها را به آن معطوف كرد. اما گذشته از اين مولفه‌ها، تحليل آنچه پيش‌رو داريم ساده‌ترين و مهمترين كار است.

براي جلوگيري از طولاني شدن نوشتار، تحليل شرايط موجود كه به بررسي رقابت درون‌گروهي و بيروني (بدون در نظر گرفتن آنچه از شوراي نگهبان خارج خواهد شد) را به بخش دوم كه روز بعد منتشر مي‌شود موکول كرديم. در بخش دوم با تشريح شرايط سعي مي‌كنيم كمك كنيم تا شما نيز بتوانيد پيش‌بيني نسبتاً درست و يا نزديك به واقعیتی را براي خود به دست آوريد.

۱۳۹۲/۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...