نسخه چاپی

تظاهرات مردم تركیه علیه موضع ضد سوری آنكارا

عکس خبري -تظاهرات مردم ترکيه عليه موضع ضد سوري آنکارا

پلیس تركیه به معترضانی كه علیه حمایت آنكارا از گروه‌های شورشی در سوریه تظاهرات كرده‌اند، حمله ور شده است.

به گزارش نما به نقل از پرس تی وی، نيروهاي پليس ترکيه روز شنبه (۲۸ ارديبهشت) با تظاهرکنندگان در آنکارا، پايتخت اين کشور، درگير شدند . پليس ترکيه براي متفرق کردن جمعيت به شليک گاز اشک آور متوسل شد. چندين معترض نیز در اين درگيري زخمي شدند.

شرکت کنندگان در اين تظاهرات ،همچنين عليه حزب عدالت و توسعه به رهبري رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه شعار سردادند.

خشم عمومي در ترکيه، پس از وقوع انفجار دو خودروي بمب گذاري شده در شهر «ريحانلي » واقع در استان جنوبي «ختاي» افزايش يافته است. بيش از ۵۰ نفر در اين بمب گذاري‌ها که ۱۱ مي( ۲۱ ارديبهشت) روي دادند، کشته شدند.

درگيري‌هاي ديگري نيز ميان نيروهاي امنيتي ترکيه با معترضان خشمگين در ريحانلي در روز شنبه گزارش شده است. نيروهاي امنيتي ترکيه براي متفرق کردن معترضان در اين شهر به ماشين‌هاي آب‌پاش متوسل شدند.

معترضان با سردادن شعارهايي عليه دولت، ناتواني دولت آنکارا را در تامين امنيت اين شهر محکوم کردند.

هزاران معترض نيز با آمدن به خيابان‌هاي انطاکيه در استان ختاي، برکناري اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه را از قدرت خواستار شدند.

تظاهرکنندگان همچنين با خود پارچه نوشته‌هايي حمل مي کردند که بر روي آن‌ها نوشته شده بود،« اردوغان! اين بمب گذاري‌ها در ريحانلي روي داده است نه در امريکا». اين پيام معترضان به سفر اخير نخست وزير ترکيه به امريکا اشاره داشت.

تظاهرکنندگان ترک و مخالفان مي‌گويند، امريکا و دولت ترکيه براي کشاندن مردم به جنگي فرقه‌اي در تلاش هستند. معترضان همچنين مي‌گويند بحران در سوريه به ترکيه نيز سرايت کرده است.

محمد جلال الدين لکسيز، استاندار ختاي در ۱۷ مي در گفت و گو با خبرنگاران گفت، پليس مظنون اصلي انفجارهاي ريحانلي را بازداشت کرده است.

اين مظنون که هويت وي محمد جي اعلام شد، مالک دو خودرويي است که دراين حملات منفجر شد. وي ترک تبار و از اهالي استان ختاي است.

ترکيه مدعي است که دولت سوريه در انفجارهاي ۱۱ مي در ريحانلي دخالت داشته است، ادعايي که دمشق آن را رد کرده است.

عمران الزعبي، وزير اطلاع‌رساني سوريه، (۲۲ ارديبهشت، ۱۲ مي ) در يک نشست خبري گفت: «سوريه مرتکب چنين اقدامي نشده است و هرگز نيز نخواهد شد، زيرا ارزش‌هاي ما اجازه نمي‌دهد.»

وي همچنين تصريح کرد ، ترکيه اين حملات را طراحي کرده است تا از آن‌ها به عنوان بهانه‌اي براي توجيه مداخله خارجي در سوريه بهره‌براري کند.

۱۳۹۲/۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...