نسخه چاپی

نگاه ویژه رسانه‌های خارجی به انتخابات ایران

همیت انتخابات و به ویژه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بر هیچ كس پوشیده نیست. در این میان جدای از آن كه بحث های انتخاباتی در فضای سیاسی ، اجتماعی و رسانه ای ایران از مدت ها پیش شروع شده است ، رسانه های خارجی نیز نگاه ویژه ای به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم دارند و به طور روزانه اخبار ، گزارش ها و تحلیل هایی را در این باره منتشر می كنند .

به گزارش نما به نقل از روزنامه خراسان، ا آن چه در پي مي آيد گزيده اي از گزارش هاي رسانه هاي خارجي درباره انتخابات رياست جمهوري يازدهم و نگاه آنان به اين انتخابات است . بدون شک انتشار اين تحليل ها به معناي تاييد آن ها نمي باشد و براي آشنايي مخاطبان با نگاه اين رسانه ها به انتخابات و اهميت اين دوره از انتخابات رياست جمهوري تقديم مي شود در اين گزارش ها اشارات مبسوطي به کانديدا ها و رويکرد هاي آنان نيز شده است که به دليل رويکرد روزنامه خراسان درباره پرهيز از تخريب و تبليغ کانديدا ها به ويژه قبل از آغاز مهلت قانوني تبليغات اين بخش از اين گزارش ها کار نشد .

نشنال نيوز: با نزديک شدن به انتخابات ايران فضا داغ مي شود

نشنال نيوز چاپ امارات نيز به موضوع انتخابات ايران پرداخته است و با اين تيتر که " با نزديک شدن به انتخابات ايران فضا داغ مي شود"، به تکثر کانديداها اشاره کرده و به نقل از الاهرام مي افزايد: " با افزايش پتانسيل کانديداهاي انتخابات، يک اميد قوت مي گيرد و آن دور شدن از فضاي خشونت و درگيري است." نشنال نيوز همچنين انتخابات ايران را يک چالش بزرگ از نقطه نظر غربي خواند.استاندارد کينگستون چاپ کانادا هم نوشت: " با ورود کانديداهاي شگفت آور رقابت انتخاباتي ايران گسترده تر مي شود." در عين حال الشرق الاوسط نيز با تيتر"همه راه حل‌هاي منطقه‌اي به ايران ختم مي‌شود" به انتخابات ايران اشاره نمود.

واشنگتن پست: نتيجه انتخابات رياست جمهوري ايران بيشتر به تغيير لحن منجر مي شود نه تحول سياست ها

واشنگتن پست نيز در گزارشي سياست رئيس جمهور آتي ايران را پيش بيني کرده است . اين روزنامه در همين رابطه نوشت: "آنچه از اظهارات کانديداهاي رياست جمهوري ايران بر مي آيد اين است که آنها دو موضوع اصلي در سياست خارجي ايران يعني مساله هسته اي و مذاکره با آمريکا را، قابل حل مي دانند." اين نشريه چاپ آمريکا نوشت : "به نظر مي رسد نتيجه انتخابات رياست جمهوري ايران بيشتر به تغيير لحن منجر شود و نه تحول سياست ها. روشن است که رهبر ايران تصميم گيري نهايي در مورد موضوعات هسته اي را انجام مي دهد اين روزنامه در عين حال پيش بيني کرده است:" احتمالا رئيس جمهور بعدي ايران حرف بيشتري در عرصه بين المللي خواهد داشت و در روابط با همسايگان عرب و کشورهاي غربي را مي گشايد."

گاردين: چرا اين انتخابات ايران بسيار مهم است؟

گاردين در تحليلي با اين تيتر که "انتخابات رياست جمهوري ايران در سال ۲۰۱۳: راهنماي ضروري" به تفصيل اين انتخابات را مورد تجزيه و تحليل قرار داده است. در بخش اول اين تحليل آمده است: "چرا اين انتخابات ايران بسيار مهم است؟" و در توضيح آن بيان شده است :" اين انتخابات در يک دوره زماني بسيار مهم به چند دليل از جمله برنامه هسته اي ايران، تحريم هاي غرب و بي ثباتي در خاورميانه به عنوان مرکز توجهات قرار مي گيرد ." در بخش هاي بعدي اين تحليل به نکاتي از جمله اين که چه کسي برنده انتخابات مي شود، سرنوشت برنامه هسته اي چه مي شود و آيا تحريم ها مؤثر است، پرداخته شده است.گاردين همچنين با تيتر رقباي انتخاباتي در ايران به سراغ برخي از چهره هاي سرشناس سياسي حاضر در رقابت انتخاباتي رفته و به سوابق، رويکردها و تفکرات آنان اشاره کرده است. هافينگتن پست نيز در گزارش مشابهي به کانديداهاي اين انتخابات پرداخته است. نيويورک تايمز نيز در گزارشي با عنوان "چشم انداز انتخابات ايران اميدواري ها را برانگيخت" به انتخابات ايران اشاره کرده است.

المانيتور: مسائل اقتصادي به اولويت کانديداها تبديل شده است

المانيتور نيز در همين رابطه آورده است: "نامزدها و ائتلاف هاي ايران براي انتخابات آماده مي شوند." اين پايگاه خبري در ادامه مي افزايد: " کانديداهاي رياست جمهوري ايران به طور فزاينده اي از مسائل اقتصادي به جاي مسائل سياسي به عنوان اولويت شعار ها و اهداف خود ياد مي کنند." وب سايت ديدگاه ايران نيز در يادداشتي با اشاره به آرايش هاي انتخاباتي ايران نوشت: " اين بسيار روشن است که يازدهمين انتخابات رياست جمهوري ايران يکي از مهم ترين انتخابات خواهد بود."

روزنامه جروزالم پست: تا پايان انتخابات اميدي به پيشبرد مذاکرات هسته اي وجود ندارد

روزنامه جروزالم پست اسرائيل نيز در گزارشي به انتخابات رياست جمهوري يازدهم پرداخته و مي نويسد:" تا پايان انتخابات خرداد ۹۲ در ايران و تعيين رئيس جمهوري جديد اين کشور اميدي به پيشبرد مذاکرات هسته اي وجود ندارد. "اين روزنامه نوشت: "هرگونه اقدامي در بن بست مساله هسته اي ايران در حال حاضر به انتخابات غير قابل پيش بيني ۲۴ خرداد و انتخاب جانشين محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري کنوني ايران بستگي دارد." نيويورک تايمز نيز به بررسي فضاي انتخاباتي در ايران پرداخته است، اين روزنامه آمريکايي مبناي گزارش خود را افزايش انتقادات از دولت در آستانه انتخابات رياست جمهوري قرار داده است. فايننشال تايمز هم در تحليلي از انتخابات ايران نوشت: "چالش همچنان وجود دارد؛ چالش بر سر تبديل شدن به يک نامزد برتر."

الشرق الاوسط: رييس‌جمهور آينده با مسائل و پرونده‌هاي بسياري مواجه خواهد شد

الشرق الاوسط چاپ لندن نيز در مطلبي با عنوان روابط خارجي ايران بعد از انتخابات رياست جمهوري به اين موضوع پرداخت و نوشت: "پيش‌بيني آينده‌ روابط ايران و خليج فارس و ميزان بهبود آن يا تنش بين طرفين پس از يازدهمين انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران که احتمالا در ۱۴ ژوئن آينده برگزار مي‌شود مشکل است. سخن از نتيجه‌ انتخابات نيز، علي‌رغم پايان فرصت ثبت‌نام کانديداها و مشخص شدن گزينه‌هاي مطرح، آسان نيست، اما اين باعث نمي‌شود که نتوانيم با بررسي وضع کنوني و شخصيت کانديداها و جناح‌هاي رقيب نسبت به آينده روابط مذکور گمانه‌زني کنيم." اين نشريه افزود: "با قاطعيت مي‌توان گفت که نتيجه‌ انتخابات آينده يا باعث مي‌شود روابط ايران با کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس به سطح قبل از سال ۲۰۰۵، بازگردد يا اين که مسير احمدي‌نژاد ادامه يابد." در ادامه اين گزارش آمده است: "قضيه محدود به روابط کشورهاي هم‌جوار نمي‌شود، بلکه رييس‌جمهور آينده با مسائل و پرونده‌هاي بسياري مواجه خواهد شد که در راس آنها برنامه هسته‌اي ايران قرار دارد."

اکونوميست: انتخابات رياست جمهوري مي‌تواند يک خطر و يا يک فرصت مناسب باشد

هفته نامه اکونوميست نيز در مطلبي تحليلي با عنوان "جنگ قدرت در ايران: محافظه‌کاران در برابر محافظه‌کاران" به موضوع انتخابات رياست جمهوري يازدهم در ايران پرداخته است. اين هفته‌نامه مي‌نويسد: "چهار سال پيش انتخابات رياست جمهوري اختلاف برانگيز که چندين ماه اعتراضات گسترده به تقلب در آرا را به دنبال داشت عملا باقي مانده اصلاح طلبان را از چارچوب حکومت ايران بيرون ريخت. اکنون جدال قدرتي شديدتر از آن زمان در جريان است." اين هفته نامه مي افزايد: "آمريکا و متحدانش اميدوارند همه اين فشارها باعث شود که ايران در سياست‌هاي هسته‌اي آن کشور تجديدنظر کند.... اما مذاکرات هسته‌اي در ماه‌هاي گذشته باز هم به نتيجه‌اي نرسيد .... وزير امور خارجه آمريکا نيز هشدار داده‌است که ايراني‌ها نبايد توهم داشته باشند که اين گفت‌وگوها بي‌پايان است." اکونوميست در پايان مي نويسد: "بنابر همه آنچه که ذکر شد انتخابات رياست جمهوري مي‌تواند يک خطر و يا يک فرصت مناسب باشد."

وال استريت ژورنال نيز در گزارشي با عنوان "آغاز فصل انتخابات با چاشني اختلافي بي سابقه ميان سياسيون" نوشت: "فصل انتخابات رياست جمهوري ايران با اختلافي آشکار و البته بي سابقه در ميان سياسيون آغاز شده است."

راشاتودي: يکي از مهمترين وقايع در سال ۲۰۱۳ انتخابات رياست جمهوري در ايران است

راشاتودي نيز در گزارشي تحت عنوان" تغيير در مسير اتم " اعلام کرد : "يکي از مهمترين وقايع در سال ۲۰۱۳ انتخابات رياست جمهوري در ايران است و دولت محمود احمدي نژاد کار خود را پس از دو دوره به پايان خواهد رساند و در کنار آن بايد ديد مسئله پرونده هسته اي ايران چه رويکردي را در پيش خواهد گرفت." راشاتودي در ادامه افزود: "رئيس جمهور جديدي که در ايران سکان هدايت را در دست خواهد گرفت بايد کشور را درحال فشارها و تحريم هاي سخت آمريکا به پيش برد." افشين رتنسي نويسنده و روزنامه نگار انگليسي نيز در همين رابطه افزود: "من فکر مي کنم مردم ايران به هر کسي که در انتخابات راي دهند، سياست خارجي آن ها تقريبا تغييري نخواهد کرد و ادبيات آن ها نسبت به غرب در اين مسئله گستره خاصي پيدا نمي کند." وي همچنين گفت: "بايد بدانيم که ايران داراي نوع خاصي از اقتصاد مي باشد و اين کشور داراي نفت است و مي ترسم اين شکل تحريم ها آن طور که واشنگتن مي خواهد پيش نرود."

انديشکده بروکينگز: انتخابات در ايران همچنان رقابتي، جذاب و غيرقابل پيش‌بيني است

انديشکده بروکينگز آمريکايي اعلام کرد:" انتخابات در ايران همچنان رقابتي، جذاب و غيرقابل پيش‌بيني است". سوزان مالوني تحليلگر ارشد موسسه بروکينگز دراين‌باره نوشت: "چهره‌هاي متفاوتي براي نامزدي ثبت‌نام کرده‌اند. توجه تحليلگران غربي به انتخابات ايران موضوع جالبي است و نشان مي‌دهد که سياست در ايران همچنان رقابتي و جذاب است." سوزان مالوني عضو ارشد بروکينگز مي افزايد: "رقابت براي انتخاب جانشين احمدي‌نژاد هفته گذشته با ثبت‌نام نامزد‌ها آغاز شد و اين در حالي است که مبارزات انتخاباتي نشان از يک رقابت خيره‌کننده دارد." در اين تحليل خاطرنشان شده است: "تقريبا ناممکن است که پيش‌بيني کنيم نامزدهاي نهايي چه کساني خواهند بود چه برسد به اينکه پيش‌بيني کنيم چه کسي در انتخابات پيروز مي‌شود. با اين حال آنچه مشخص است اينکه انتخابات رياست‌جمهوري ايران، زنگ آغاز يک نقطه عطف تاريخي ديگر در مسير تکاملي توأم با تلاطم حکومت ديني- انقلابي ايران است."

۱۳۹۲/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...