نسخه چاپی

نايب رئيس كميسيون شوراها و امور داخلي كشور

همه جور رد صلاحیتی داریم

عکس خبري -همه جور رد صلاحيتي داريم

نایب رئیس كمیسیون شوراها و امور داخلی كشور همزمانی دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را از حساس‌ترین مقاطع انتخابات در كشور عنوان كرد و گفت: در این دوره تلاش شده است كه در انتخابات شوراها از همه‌ی گروه‌ها و دسته‌ها و نیز سلایق حضور داشته باشند.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز،محمد جواد کولیوند با بیان این که انتخابات دوره ریاست جمهوری و در پی آن شوراها از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است گفت: در این مقطع از انتخابات دو دوره‌ی دولت‌های نهم و دهم به اتمام می‌رسد و کشور باید برای انتخابات ریاست جمهوری فرد دیگری را انتخاب کند. از سوی دیگر همزمان با آن انتخابات شوراها برگزار خواهد شد که مدت دو سال و هشت ماه به زمان آن اضافه شده که به شش سال و هشت ماه رسیده است.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به این که همزمانی دو انتخابات شوراها و ریاست جمهوری حساسیت خاصی را در کشور به وجود آورده است گفت: قطعا در ادوار آینده این مساله حل می‌شود و باید دقت کنیم که در این دوره از انتخابات به مر قانون عمل شود و نباید کاری کنیم که انتخابات شوراها تحت الشعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار گیرد.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با تاکید بر این که در این دوره سعی می‌شود از همه سلایق در انتخابات حضور داشته باشند گفت: از همه گروه‌ها و دسته‌ها در تایید صلاحیت شده‌ها وجود دارد و همانطور که شاهد هستیم ورزشکاران، هنرمندان، اصلاح‌طلب‌ها و اصولگرایان، طرفداران دولت و حتی افراد مستقل نیز در این دوره نام نویسی کردند.

کولیوند روند بررسی صلاحیت کاندیدا‌های این انتخابات را بسیار عالی خواند و گفت که ممکن است در روند بررسی صلاحیت از برخی داوطلبان رد صلاحیت شدگان برای توضیح در هیات‌های عالی نظارت استان و مرکزی دعوت شود.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با تاکید بر این که اشکالی در روند بررسی صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات شهر و روستا وجود ندارد به صحبت‌های آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در مورد موضوع نظارت بر این انتخابات اشاره و اظهار کرد: این که آقای جنتی گفته که نظارت بر امر تایید صلاحیت‌های تقریبا صفر است از این جهت است که صلاحیت ۳۰۰ هزار نفر کاندیدا‌ها در طول ۲۵ روز انجام می‌شود؛ طبیعی است که این فرصت برای بررسی صلاحیت کم است.

وی افزود: در شرایطی که شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت ۶۰۰ کاندیدا‌ی انتخابات ریاست جمهوری ۲۵ روز فرصت دارد طبیعی است که فرصت هیات‌های نظارت در انتخابات شوراها کم است و این موضوع نیز به دلیل مشکل قانونی است.

نماینده کرج با بیان اینکه راه حل رفع این مشکل قانونی ثبت‌نام کاندیدا‌های شوراها شش ماه قبل از ثبت‌نام قطعی است گفت: در این شرایط افرادی که قصد ثبت‌نام در انتخابات شوراها دارند حداقل شش ماه قبل از ثبت‌نام اصلی باید خود را معرفی کنند تا استعلام‌های آنها اخذ شود و در موعد ثبت‌نام به کسانی که مشکل دارند گفته شود که ثبت‌نام نکنند.

وی در ادامه روند کنونی بررسی صلاحیت کاندیدا‌های شوراها را بسیار عالی خواند و گفت: اینکه در تهران ۲۰۱ نفر رد صلاحیت شده‌اند و تعداد بیشتری در اقصا نقاط کشور صلاحیت‌شان تایید نشده است نشان می‌دهد که نظارت به خوبی در حال انجام است چرا که در غیر این صورت همه تایید می‌شدند.

رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور در توضیح روند بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها در شوراها در هیات‌های اجرایی و نظارت گفت:‌ هیات‌های اجرایی براساس استعلام از مراجع چهار گانه یعنی قوه‌قضاییه، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و سازمان ثبت نظرشان را در مورد تایید یا رد صلاحیت به هیات‌های نظارت ارایه می‌کنند هیات‌های نظارت براساس گزارشات مراجع چهار گانه تحقیقات مردمی و گزارشاتی که از مردم می‌رسد نیز نظرش را اعلام می‌کند.

وی افزود: در مرحله بعدی اگر شکایتی وجود داشته باشد هیات‌ تجدیدنظر اسناد و مدارک را از دستگاه‌ها گرفته و آن را بررسی و نظرش را اعلام می‌کند باز هم اگر صلاحیت کاندیدا‌یی در هیات‌های عالی نظارت استان رد شد می‌تواند به هیات مرکزی شکایت کند.

وی افزود: هیات‌ مرکزی پرونده شاکیان را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت نبود اسناد از مراجع ذی‌ربط استعلام می‌گیرد.

کولیوند در پایان گفت:‌ در این بین ممکن است که هیات‌های عالی نظارت استان و مرکزی از برخی کاندیدا‌ها بنابر تشخیص به نیازشان دعوت کنند تا در این هیات‌ها توضیحات لازم را ارایه دهند.

۱۳۹۲/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...