نسخه چاپی

اعتراف BBC به افزایش توان هسته‌ای ایران

عکس خبري -اعتراف BBC به افزايش توان هسته‌اي ايران

«هر روز یك نفر در تل اویو و واشنگتن از خواب بلند می‌شود و می‌گوید كه گزینه نظامی علیه ایران همچنان روی میز است! طبیعی است كه در چنین شرایطی ایران فعالیت خود را در محیطی امن ادامه دهد. بویژه آنكه ایران هم عضویت در NPT را پذیرفت و هم عضو كنوانسیون منع اشاعه و گسترش سلاح‌های هسته‌ای شد، اما هیچ موضع جدی‌ای از سوی غرب برای همكاری ندید».

شبکه فارسی زبان بی‌بی‌سی دوشنبه شب در مستندی یک‌ساعته با عنوان «بازی با آتش» به بازخوانی فعالیت‌های هسته ایران در چهار دهه گذشته پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، این مستند با مصاحبه‌ای با اکبر اعتماد نخستین رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران در دولت پهلوی آغاز شد که وی از زیاده‌خواهی‌های دولت آمریکا در قبال معاملات هسته‌ای با ایران سخن می‌گفت.

به گفته وی آمریکا از ایران خواسته بوده تا در ازای خرید راکتور اتمی از این کشور، باید با باقی مانده سوخت هسته‌ای همان کاری را بکند که مورد توافق با آمریکاست.

این شرط از سوی ایران پذیرفته نشد و در عوض ایران طی قراردادی یک میلیارد دلاری در کنسرسیوم غنی‌سازی با فرانسه مشارکت کرده و ساخت نیروگاه بوشهر را نیز به شرکت آلمانی زیمنس سپرد.

حسین موسویان به عنوان سخنگوی مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران در دولت اصلاحات در گفت وگویی با این برنامه بی‌بی‌سی اعلام کرد: صدام در جنگ از سلاح‌های شیمیایی ساخت غرب علیه ایران استفاده کرد و ایران به عنوان قربانی سلاح‌های شیمیایی، نیازمند تجهیزات مشابه بود تا از خود دفاع کند.

وی از مذاکرات ایران با آلمان پس از پایان جنگ برای ادامه ساخت نیروگاه بوشهر سخن گفت که نهایتا چون آمریکا به آنها اجازه همکاری با ایران را ندادند، به نتیجه نرسید. موسویان در ادامه از تخطی فرانسه در عمل به تعهداتش در مقابل ایران در ازای قرادادهای پیشین خبر داد و افزود: همین رویکرد غرب بود که ایران را به سوی غنی‌سازی درونی سوق داد.

در ادامه این مستند بی بی سی از مذاکرات هسته‌ای ایران با روسیه گزارش داده شد که منجر به قرار دادی چهار میلیارد دلاری میان این دو کشور شد. اما مخالفت‌های غرب با همکاری ایران و روسیه سبب شد تا ساخت این نیروگاه 20 سال به تاخیر بیفتد.

بخشی از این برنامه گفت‌وگو با یکی از بازرسان هسته‌ای آژانس بین‌المللی اتمی بود که مدعی شد ایران صادقانه و سر وقت با بازرسی آنها موافقت نکرده و کوشیده تا در فاصله دو بازدید آنها، ردپای فعالیت‌های هسته‌ای خود را بپوشاند. اما آنها سرنخ‌هایی را از «کاسه توالت‌ها» یافته‌اند !

این ادعا در حالی مطرح شد که بازرسان آژانس تا کنون بارها به ایران سفر کرده و از تمامی تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند. هیچ یک از گزارشات آژانس بین‌المللی اتمی هم، موید چنین ادعایی نیست و هرگز نتوانسته ادعای غرب دال بر ساخت بمب هسته ای در ایران را به اثبات برساند.

سخنگوی مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران در دولت خاتمی به تشریح همکاری‌های ایران با آژانس تا مرز تعلیق غنی‌سازی برای شفاف سازی فعالیت‌های هسته‌ای پرداخت و گفت: ما از ابتدا به درخواست تعلیق غنی‌سازی آنها مشکوک بودیم. برای همین اعلام کردیم که تعلیق غنی‌سازی دائم نیست و فقط تا زمان اعتمادسازی ادامه می یابد .

اما آمریکا نمی‌خواست هیچ سانتریفوژی در ایران باشد. تا اینکه 6 ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نهم، رهبر انقلاب به ما گفتند که مذاکرات بدون پایان را نمی‌پذیرند و باید غنی سازی از سر گرفته شود.

در ادامه این برنامه مستند از افشای فعالیت هسته‌ای ایران در فوردو به عنوان «برگ برنده‌ای برای آمریکا» یاد شد که به بهانه اختفای آن از آژانس به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران بپردازد.

پاسخ موسویان به این ادعای غرب نیز شنیدنی بود. او گفت: «هر روز یک نفر در تل اویو و واشنگتن از خواب بلند می‌شود و می‌گوید که گزینه نظامی علیه ایران همچنان روی میز است! طبیعی است که در چنین شرایطی ایران فعالیت خود را در محیطی امن ادامه دهد. بویژه آنکه ایران هم عضویت در NPT را پذیرفت و هم عضو کنوانسیون منع اشاعه و گسترش سلاح‌های هسته‌ای شد، اما هیچ موضع جدی‌ای از سوی غرب برای همکاری ندید».

بی‌بی‌سی با اعتراف به اینکه علی‌رغم همه فشارها و اعمال محدودیت‌های غرب، ایران در دستیابی به دانش هسته‌ای بیشتر موفق بوده است، از ورود ویروس کامپوتری به 100 سانتریفوژ ایران و ترور 4 دانشمند هسته ای کشورمان به اضافه تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران در حوزه بانکی و نفتی یاد کرد. این رسانه انگلیسی بی‌آنکه بگوید این تحریم‌های فزاینده چرا با حسن نیت ایران در همکاری با آژانس و بازدید پیاپی بازرسان آن از فعالیت های هسته‌ای ایران، نسبت عکس دارد از تهدید به حمله نظامی علیه ایران سخن گفت و رویکرد ایران و آمریکا در مقابل هم را «بازی طرفین با آتش» قلمداد کرد.

موسویان در این مورد گفت: ایران نشان داده که حتی باوجود مخالفت غرب هم می‌تواند به برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد. از این رو آنها مجبورند که غنی‌سازی در ایران را بپذیرند. اما اگر این را نپذیرند و تهدید علیه ایران را جدی کنند، ایران نیز از خود دفاع می‌کند.

۱۳۹۱/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...