نسخه چاپی

صفارهرندي در اصفهان تشريح كرد

هاشمی راه‌حلی جدی برای بازگشت اصلاح‌طلبان به عرصه سیاست

عکس خبري -هاشمي راه‌حلي جدي براي بازگشت اصلاح‌طلبان به عرصه سياست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشستی با موضوع تحلیل انتخابات یازدهم با جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه اصفهان گفت: هاشمی رفسنجانی راه‌حلی جدی برای ورود اصلاح‌طلبان به عرصه سیاست محسوب می شود.

به گزارش تما به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان محمدحسین صفار هرندی در نشستی با موضوع تحلیل انتخابات یازدهم با جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه اصفهان در اظهار کرد: در این دوره از انتخابات علاوه بر گروه مستقل که همیشه در حاشیه انتخابات حضور داشته‌اند دو جریان معروف اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نیز حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه در انتخابات کنونی جریانی با عنوان گروه معطوف به دولت و یا به عبارت بهتر شخص رئیس‌جمهور نیز روبه‌رو هستیم، درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات افزود: جریان اصلاح‌طلب پس از فتنه 88 به این نتیجه رسیدند که توسل به جریان بیرون انقلاب برای غلبه بر رقیب مجاز است و سعی کردند وزن خود را در معادلات داخلی به کمک جریان‌های ضد انقلاب از خارج از کشور و جذب حمایت‌های دولت‌های جهانی افزایش دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: برآورد دیگر این گروه این بود که دیگر امیدی به درون نظام نیست و باید نظام را از بیرون مورد هجوم قرار داد که این نگاه مربوط به افراطی‌ترین لایه‌های حاضر در جبهه اصلاحات بود.

وی ادامه داد: در پایان هشت ماهی که کشور درگیر فتنه بود بطلان این دو برداشت ثابت شد و اصلاح‌طلبان متوجه شدند که اتصال به جریان‌های خارج از نظام علاوه بر اینکه بر ارزش آنها نمی‌افزاید از نگاه مردم نیز محکوم است.

صفار هرندی تصریح کرد: همچنین گروهی که به دنبال خروج از حاکمیت بودند به این نتیجه رسیدند که باید راجع به این دیدگاه تجدید نظر کند.

وی افزود: بنابراین کنار گذاشتن جریان انحرافی و جست‌وجوی روش‌های معتدل‌تر در دستور کار اصلح‌طلبان قرار گرفت و آنها تفکر افراطی خروج از حاکمیت را در انزوا قرار دادند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در این ارتباط بازگشت به حاکمیت در دستور جبهه اصلاح‌طلبان قرار گرفت، تاکید کرد: البته در دورخیز نخست اصلاح‌طلبان از موضع طلبکارانه وارد شدند و گفتند برای رونق انتخابات باید نظام جمهوری اسلامی بهای آن را که راضی کردن اصلاح‌طلبان و عذرخواهی از آنهاست را بپذیرد.

وی ادامه داد: پاسخ مردم و نظام به این افراد این بود که پیش از شرط‌گذاری برای نظام باید پاسخ سرمایه‌سوزی‌های فتنه 88 مشخص شده و این افراد علاوه بر ابراز پشیمانی از عملکرد گذشته مرزبندی خود را با مقصران فتنه 88 مشخص کنند.

صفارهرندی تاکید کرد: این موضوع اکنون عملی شده و برخی اصلاح‌طلبانی که پیش از این شرط‌گذاری‌هایی برای نظام داشته‌اند در ادبیات، کلام و قول این موضوع را پذیرفته به گونه‌ای که تمام افراد ثبت‌نامی در انتخابات، من جمله عناصر اصلاح‌طلب خود را تسلیم قانون معرفی کرده و قول پذیرش نتیجه انتخابات را داده‌‌اند.

وی اضافه کرد: این مسئله یعنی تخطئه رفتاری که کاندیدای غیر پیروز در انتخابات 88 انجام داد، نشانه مرزبندی با فتنه است بنابراین باید بپذیریم که روش سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات تغییر کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در ابتدا خاتمی گزینه حداکثری اصلاح‌طلبان در انتخابات محسوب می‌شد، اما با توجه به اینکه ممکن بود توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت نشود وی را از دور خارج کرده و دنبال گزینه حداقلی بودند ضمن اینکه به رای آوردن وی حتی در صورت تایید شورای نگهبان نیز مطمئن نبودند.

وی ادامه داد: برآورد دیگر اصلاح‌طلبان انتخاب گزینه حداکثری متعلق به جبهه کارگزاران و متحد اصلاح‌طلبان بود که مزیت‌های آن بر یک کاندیداهای حداقلی ارجیت دارند و با این استدلال از ورود آقای هاشمی به عرصه انتخابات به عنوان راه حل جدی برای بازگشت عمومی اصلاح‌طلبان به عرصه سیاست استقبال کردند.

صفارهرندی با بیان اینکه تک نامزد مورد قبول آقای احمدی‌نژاد جریان دیگر در انتخابات را شکل می‌دهد، تاکید کرد: از همان ابتدای شکل‌گیری دولت نهم در ذهن احمدی‌نژاد این ایده وجود داشت که این دولت و نگاه حاکم بر دولت جدید باید استمرار داشته باشد که البته این انگیزه در آقایان خاتمی و هاشمی نیز وجود داشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برخی مسئولان دولت اعلام کرده‌اند که انتخاب مشایی در دولت رخ نداده و وی برگزیده شخص احمدی‌نژاد است، تاکید کرد: به نظر می‌رسد مشایی صلاحیت‌های لازم برای تأیید توسط شورای نگهبان را ندارد و بعید به نظر می‌رسد ملاحظات و مصلحت‌هایی بتواند این برآورد را تغییر دهد بنابراین با توجه به اینکه احمدی‌نژاد گزینه‌ای برای پس از مشایی انتخاب نکرده است احتمالا یک ضلع از این مثلث انتخابات خود به خود منتفی است.

صفار هرندی ادامه داد: اگر چه برخی کاندیداهای مستقل پایگاهی در میان مردم دارند اما به نظر نمی‌رسد در انتخابات نقش تعیین‌کننده داشته باشند مگر اینکه در مجاورت کاندیداهای اصلی قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین جریان انتخابات اصولگرایی است که عمده‌ترین تحرکات سیاسی کشور در 11 سال اخیر توسط این گروه بوده است، اضافه کرد: رویه جبهه اصولگرایی در طول این سال‌ها به ویژه در رقابت‌های انتخاباتی ائتلاف، یکپارچگی و وحدت و برگزیدن شخصی واحد بوده است گرچه گاهی به صورت کامل عملی نشده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در ابتدا تصور این بود که رقابت در انتخابات آتی میان اصولگرایان است و گزینه‌های اصلاح‌طلبان در این میان جایی برای پیروزی ندارند.

وی ادامه داد: اکنون جریان اصلاح‌طلب آقای هاشمی را به عنوان قوی‌ترین گزینه خود برگزیده است و تمام توان خود را در وجود وی متمرکز کرده است.

صفارهرندی با اشاره به اینکه هاشمی ترجیح می‌دهد اطرافیان وی را منتسب به جریان خاصی ندانند، گفت: البته کارنامه ایشان در سال‌های اخیر روشن است و مهم‌ترین گروه حمایت‌کننده هاشمی اصلاح‌طلبان با تمام ایادی خود هستند.

وی تاکید کرد: همانگونه که در انتخابات‌های مختلف از جمله انتخابات 88 اصولگرایان با وجود با بی‌میلی و بی‌رغبتی برخی از عناصر درون جبهه اوصولگرا به اتحاد رسیدند اکنون نیز وحدت جدی اصولگرایان در انتخابات آتی امری ضروری به نظر می‌رسد.

۱۳۹۲/۲/۳۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...