نسخه چاپی

شرايط ايران براي بازديد بازرسان آژانس از پارچين

وقتی ایران برای آژانس شرط می گذارد

ایران در صورتی‌ كه آژانس انرژی هسته ای، پروتكل را با جزئیات مسائلش امضاء كند، آماده است تا تمام نقاط مشكوك برنامه هسته‌ای كشور را روشن كند و به متخصصان اجازه بازدید از پارچین را هم بدهد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سیدمحمدرضا سجادی، سفیر ایران در روسیه، در مصاحبه با رسانه های این کشور در مورد سایت پارچین گفت: «ایران در صورتی‌ که آژانس انرژی هسته ای، پروتکل را با جزئیات مسائلش امضاء کند، آماده است تا تمام نقاط مشکوک برنامه هسته‌ای کشور را روشن کند و به متخصصان اجازه بازدید از پارچین را هم بدهد. این پروتکل باید شامل تمام نگرانی‌های آژانس در مورد پارچین و برنامه هسته‌ای ایران باشد. اگر چیزی پیدا نکردند، پرونده هسته‌ای ایران بسته و از دستور شورای امنیت خارج شود.»

وی ادامه داد: «آژانس قبلا از پارچین دیدار کرده و حالا می‌گویند باز هم باید تحقیق کنیم. ما با امضای چنین پروتکلی موافقت کردیم. ما نرمش نشان دادیم. گفتیم بیایید پروتکل امضاء کنیم و تمام اتهامات را از بین ببریم. اما متخصصان بین‌المللی می‌خواهد پیش از امضاء پروتکل بازدید کنند؛ این یک بازی است. ما در رفتار آژانس و یوکیا آمانو صداقت ندیدیم.»

سجادی در مورد تاسیسات فردو و درخواست غربی ها مبنی بر تعطیل شدن این سایت گفت: «آیا پیمان عدم تکثیر سلاح هسته‌ای را خوانده‌اید؟ آیا گفته است ما حق نداریم اورانیوم را تا 20 درصد غنی‌سازی کنیم؟ درخواست برای تعطیلی فوردو و توقف غنی‌سازی اورانیوم "غیرمنصفانه و خنده‌دار" است، ایران تبدیل به قربانی استانداردهای دوگانه آژانس و آمریکا شده است.»

سفیر ایران در مسکو افزود: «ما به صداقت غرب شک داریم، چون در گذشته به ما پیشنهادهای غیرمنطقی دادند، از جمله بستن فردو، به ما قول می دهند که اجازه خرید طلا و فلزات و صادرات محصولات نفتی را خواهیم داشت، اما این سخن غیرمنصفانه و خنده‌دار است. آژانس برای این تشکیل شده که مواظب باشد کسی سلاح هسته‌ای نسازد. اما اسرائیل بمب هسته‌ای دارد و هیچکس هم اهمیت نمی‌دهد.»

سجادی اطمینان خاطر داد که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. وی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت ساخت، نگهداری و استفاده از سلاح اتمی تاکید کرد: «فتوای مذهبی بالاتر از قانون است.»

وی گفت: «سلاح هسته‌ای برای ایران امنیت نمی‌آورد بلکه باعث در خطر افتادن کشور هم می‌شود. حالا ایران با موادی که در اختیار دارد می‌تواند دو یا سه بمب بسازد. اما شما اگر یک تفنگ با دو گلوله داشته باشید، آیا به جنگ یک ارتش خواهید رفت؟»

۱۳۹۲/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...