نسخه چاپی

استقبال از بهار با گرانی كرایه ها

مسافران تاكسی روز بعد از تعطیلات را با افزایش قیمت كرایه ها آغاز كردند،این درحالی است كه مسئولان تاكسیرانی تاكید دارند با هرگونه افزایش قیمت پیش از تصویب نهایی در شورای شهربرخورد می كنند

به گزارش نما به نقل از مهر، هرچند شورای شهر تهران در روزهای پایانی سال 90 تصمیمی برای افزایش قیمت کرایه های حمل و نقل عمومی نگرفت اما مسافران تاکسی امروز بیش از روزهای دیگر بر سر کرایه ها چانه زدند.

برخی رانندگان تاکسی برای کوتاه ترین مسافت ورودی 400 تومان را از مسافران می گرفتند و افزایشی 15 درصدی به طور غیر رسمی در بازار جا به جایی ها تاکسی رخ داده بود .

این افزایش در جلسه آخر شورای شهر تهران از سوی معاون شهردارپیش بینی شده بود.به همین دلیل او خواستار تصویب نهایی کرایه های تاکسی از سوی اعضا شد تا ازآشفتگی قیمت کرایه ها درروزهای ابتدایی سال 91 پیشگیری شود.اما اعضای شورای شهر تهران همچنان به بررسی بیشتر لایحه تاکید داشتند .اما پیشنهاد شهرداری برای افزایش قیمت ها چه میزان است ؟

در لایحه تعیین نرخ کرایه انواع تاکسی در شهر تهران افزایش 20 درصدی از سوی مدیریت شهری پیشنهاد شده بود.بر اساس این لایحه در نوبت شب از ساعت 24 تا 6 بامداد معادل 20 درصد به نرخ های تعیین شده افزوده می شود. همچنین کرایه جابه جایی با خودروی ون 70 درصد نرخ های جابه جایی با خودروهای سواری است.

نرخ ورودی تاکسی های گردشی 2 هزار و 333 ریال با 500 متر مسافت آزاد پیشنهاد شده که نرخ کرایه پس از 500 متر تا کیلومتر 7 ، 103 ریال محاسبه می شود. همچنین ورودی نرخ کرایه تاکسی های فرودگاه 24 هزار و 528 ریال است که پس از هزار متر آزاد تا کیلومتر 2 ، 33 هزار 327 ریال محاسبه می شود.

براساس لایحه پیشنهادی شهرداری نرخ کرایه تاکسی راه آهن و ترمینال تا هزار متر مسافت آزاد 18 هزار و 663 ریال است و پس از آن تا کیلومتر 2،28 هزار و 461 ریال محاسبه می شود. همچنین نرخ کرایه تاکسی های تلفنی و سرویس های دربستی 17 هزار و 247 ریال بدون مسافت آزاد محاسبه شده که تا 2 کیلومتر اول هر یکصد متر،1 هزار و 288 ریال محاسبه می شود.

حتی اگر نرخ های پیشنهادی شهرداری نیز مورد موافقت شورا قرار گیرد کرایه ها کمتر از بازار غیر رسمی است . با این وجود مدیر عامل تاکسیرانی تاکید می کند : رانندگان تاکسی حق افزایش کرایه‌ها را قبل از ابلاغ رسمی ندارند و با هرگونه تخلف برخورد می‌شود.

محمد احمدی بافنده با بیان اینکه برای کنترل افزایش قیمتها تاکسیها نظارتها را افزایش می دهیم ادامه می دهد: رانندگان تاکسی اجازه افزایش کرایه ها قبل از قانونی شدن نرخ ها را ندارند و در صورت اعلام هر گونه گزارشی از سوی شهروندان به شدت با متخلفان برخورد می کنیم .

وی اضافه می کند:افزایش کرایه ها باید هر چه زودتر در شورا و فرمانداری به تصویب برسد زیرا توجیهی برای رانندگانی که همه هزینه هایشان افزایش داشته است وجود ندارد که کرایه های سال گذشته را دریافت کنند.

اما نایب رییس شورای شهر تهران این گرانی را قابل پیش بینی می داند و می گوید:خانواده رانندگان تاکسی نمی‌توانند منتظر تصمیم مسئولان بمانند.

حسن بیادی با اشاره به غیر قانونی بودن افزایش کرایه های تاکسی قبل از تصویب نهایی در شورای شهر تهران می گوید: باید پیش از سال در این رابطه تصمیم گیری می شد تا شاهد هرج و مرج در کرایه ها نباشیم.

وی ادامه می دهد: وقتی همه چیز گران می شود نباید توقع داشت کرایه های تاکسی ثابت بماند. رانندگان تاکسی نیز همانند همه مردم هزینه زندگی دارند و افزایش قیمتها بر زندگی آنها تاثیر دارد.

بیادی در پاسخ به پرسشی در خصوص مخالفت دولت با افزایش قیمت کرایه ها می گوید: شورا باید در خصوص قوانین شهری تصمیم گیری کند و اگر مصوبات بر اساس قوانین باشد فرمانداری و استانداری نمی توانند مانع ابلاغ آن شوند.

نایب رییس شورای شهر تهران تاکید می کند:اگر دولت با افزایش قیمتها مخالف است کمبودها را نیز جبران کند، نمی شود که رانندگان تاکسی را از حقوق قانونی خود محروم کرد و مخارج آنها را نیز جبران نکرد.

اما دولت همچنان مخالف هر گونه افزایشی است .معاون عمرانی استاندار تهران دراین رابطه می گوید: سیاستهای دولت در خصوص افزایش کرایه های تاکسی تغییر نکرده است و با افزایش کرایه‌ها مخالف هستیم.

محمدرضا محمودی با اشاره به بررسی لایحه افزایش کرایه های تاکسی در شورای شهر تهران می گوید: هر مصوبه شورا که با سیاستهای کلان نظام و قوانین مصوب مخالفتی نداشته باشد مورد تایید فرمانداری است در غیر این صورت به شورا بازگردانده می شود.

وی ادامه می دهد: هر سال بر اساس نرخ تورم سالیانه میزان کرایه های تاکسی افزایش می یابد که امسال در سایر شهرهای استان تهران به جز شهر تهران هیچ گونه افزایشی نداشته‌ایم.

۱۳۹۱/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...