نسخه چاپی

اعلام نتایج رسیدگی به صلاحیت كاندیداها تا لحظاتی دیگر

اگر فردی كه قصد به دست گرفتن یك پست كلان اداری را دارد، فقط قادر به انجام چند ساعت كار در روز باشد طبیعی است كه نمی‌تواند تأیید شود.

امروز در حالي مهلت قانوني 10 روزه شوراي نگهبان براي احراز صلاحيت نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري به پايان مي‌رسد که براساس قانون از 48 ساعت پس از اعلام اسامي به وزارت کشور، تبليغات رسمي نامزدها آغاز خواهد شد.

به گزارش جهان، ثبت‌نام از نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري از تاريخ 17 ارديبهشت ماه به مدت 5 روز انجام شد که در پايان مهلت مقرر جمعا 686 نفر براي شرکت در اين انتخابات ثبت‌نام کردند که از اين تعداد656 نفر يعني 96 درصد ثبت‌نام‌شدگان مرد و 30 نفر يعني 4 درصد از بانوان بودند.



از اين تاريخ به بعد شوراي نگهبان طبق اصل 118 قانون ‌اساسي مسئوليت بررسي صلاحيت نامزدها را برعهده گرفت.



اين شورا قرار است امروز در پايان مهلت قانوني 10 روزه با احتساب تمديد 5 روزه،‌ نتايج احراز صلاحيت‌ها را در اختيار وزارت کشور براي ابلاغ به نامزدها و ادامه روند انتخابات قرار دهد.



شوراي نگهبان براساس شرايطي از قبيل ايراني‌الاصل بودن، مدير و مدبر بودن، اعتقاد به مباني نظام جمهوري اسلامي و موارد ديگري که در ذيل اصل 115 قانون ‌اساسي آمده است، صلاحيت نامزدها را احراز کرده است.



آنچه مسلم است اين که اعضاي شوراي نگهبان متشکل از 6 فقيه و 6 حقوقدان در بررسي صلاحيت‌ها چيز ديگري جز قانون را در نظر نمي‌گيرند و چنانچه هر نامزدي رأي نصف به اضافه يک شورا را کسب کند، صلاحيت او احراز مي‌شود.



حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب نيز 16 ارديبهشت ماه در جمع «دست‌اندرکاران انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا» التزام کامل به قانون را، راه اساسي جلوگيري از بروز مشکلات انتخابات دانستند و تأکيد کردند «آحاد مردم در همه روستاها و شهرها، به دنبال اين باشند که هر کس هر حرفي مي‌زند و هر توقعي دارد براساس قانون باشد.»



ايشان با نکوهش رفتار فتنه‌گران در انتخابات رياست جمهوري سال 88 و با تأکيد به مسئولان انتخاباتي براي عمل به مر قانون افزودند: «در همه مراحل از جمله بررسي صلاحيت‌ها، برگزاري انتخابات، شمارش آراء، حفظ آراء و... فقط براساس قانون عمل کنند که بحمدالله تاکنون همين جور بوده است.»



در همين رابطه، سخنگوي شوراي نگهبان به تشريح آخرين وضعيت احراز صلاحيت‌ها در شوراي نگهبان در گفت‌وگو با برنامه «من طهران» شبکه خبري العالم پرداخت.



فردي که فقط قادر به انجام چندساعت کار در روز باشد تأييد نمي‌شود

عباسعلي کدخدايي گفت: اگر فردي که قصد به دست گرفتن يک پست کلان اداري را دارد، فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد طبيعي است که نمي‌تواند تأييد شود.



شوراي نگهبان ترس و واهمه‌اي ندارد

وي افزود: شوراي نگهبان براي انتخابات آينده نيز همين‌گونه عمل خواهد کرد و از هيچ کسي جز خداوند بزرگ ترس و واهمه‌اي ندارد. همه افرادي که در شورا هستند، مستقل مي‌باشند و در تصميماتشان، ترس از خدا را ملاک قرار مي‌دهند نه ترس از ديگران را.

۱۳۹۲/۲/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...