نسخه چاپی

چگونه فیلمی را كه ندیده‌اند مستهجن می‌نامند!

عکس خبري -چگونه فيلمي را که نديده‌اند مستهجن مي‌نامند!

هاشمی با تاكید مجدد بر اینكه همه باید بر قانون گرایی پافشاری كنیم اظهار كرد: چگونه به خود حق می‌دهند به فیلمی كه ندیده‌اند،‌ واژه مستهجن را اطلاق كنند؟ من از این گفتار واقعا متعجب شدم.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، سيدضياء هاشمي در پاسخ به پرسشي درباره علت اكران فيلم‌هايي كه به نظر مي‌رسيد موجب اعتراض‌هايي شود، گفت: به نظرمان نمي‌رسيد كه براي فيلمي مانند «گشت ارشاد» كه بسيار تاثيرگذار و در عين حال كمدي است مشكلي ايجاد شود.

وي ادامه داد: به نظرم نكته در اينجا، فراقانوني عمل كردن برخي‌ها در اين زمينه است. به نظر مي‌رسد برخي تريبون‌ها مي‌تواند محلي براي گوشزد كردن مشكلاتي اساسي باشد؛ اما اكنون من اين سوال را دارم كه آيا دوستان در اين زمينه‌ها مسئوليتي ندارند و فقط سينما و مشكلات آن بايد گوشزد شود؟ آن هم در شرايطي كه بعيد مي‌دانم هيچ كدام از اين فيلم‌ها را ديده باشند.

هاشمي با يادآوري موضوع فيلم «گشت ارشاد» خاطر نشان كرد: گشت ارشاد درباره افرادي است كه با لباس مبدل، مردم را چپاول مي‌كنند. واقعا اين موضوع چه مشكلي دارد؟ آيا ما از اين دست افراد نداريم؟ نمي‌شود كه به هر نقدي برچسب تخريب و ضد ارزش بودن بزنيم.

رييس شوراي صنفي نمايش در ادامه با انتقاد از عملكرد برخي گروه‌ها درباره اكران اين دو فيلم بيان كرد: من واقعا از اين رفتار فراقانوني حيرت كردم و از خودم پرسيدم پس جاي قوه قضاييه كجاست؟ متحيرم كه چرا قوه قضاييه به اين موضوع واكنش نشان نداد. فرض كنيم كه هر دو فيلم «خصوصي» و «گشت ارشاد» مشكل داشته باشند؛ اما معترضان بايد قانون را مدنظر قرار مي‌دادند و اعتراض خود را از طريق قانون و از محل وزارت ارشاد به صورت اصولي پيگيري مي‌كردند. اينگونه هيچ مشكلي به وجود نمي‌آمد و در يك فرايند قانوني ممكن بود به راحتي نظرشان پذيرفته شود.

هاشمي با تاكيد مجدد بر اينكه همه بايد بر قانون گرايي پافشاري كنيم اظهار كرد: چگونه به خود حق مي‌دهند به فيلمي كه نديده‌اند،‌ واژه مستهجن را اطلاق كنند؟ من از اين گفتار واقعا متعجب شدم.

اين تهيه‌كننده سينما در ادامه با تشريح اتفاقاتي كه هنگام تجمع معترضان در مقابل وزارت ارشاد رخ داد گفت:‌ چرا بايد 150 نفر روبروي وزارت ارشاد تجمع كرده و به وزير اين كشور توهين كنند؟ آيا نبايد از حيثيت يكي از مقامات كشور دفاع كرد؟ جالب است كه همان زمان و علي‌رغم همه توهين‌هايي كه شد، آقاي وزير به آن جمع گفتند كه در سالن وزارت ارشاد حضور به هم رسانده و فيلم‌ها را همه با هم ببينند و درباره آن‌ها گفت وگو كنند؛ اما آنها باز هم به وزير توهين كرده و گفتند كه ما مي‌گوييم فيلم بد است و شما اصلا حتي حق نمايش آن را در وزارت ارشاد هم نداريد.

رييس شوراي صنفي نمايش با بيان اينكه «براي سينماگران هم كاري ندارد كه بخواهند طومار چند هزار امضايي جمع كنند»، تصريح كرد: اگر ارشاد براي چنين روندي برنامه‌ريزي درستي نكند ما خودمان برنامه‌هايي را داريم و در برابر اين بي قانوني‌ها ايستادگي مي‌كنيم. براي ما كاري ندارد كه بخواهيم پنج هزار سينماگر و افرادي كه به سينما مي‌آيند را بسيج كرده و طومار جمع كنيم اما معتقد هستيم كه اين كار درست نيست و بايد اعتراض‌مان را در وزارت ارشاد مطرح كنيم.

هاشمي در پاسخ به اين سوال كه «با توجه به فضاي ملتهب كنفرانس خبري هر دو فيلم در جشنواره فجر آيا شما به هيچ‌وجه پيش‌بيني چنين اعتراضاتي هرچند در مقايس كوچكتر را نمي‌كرديد؟» مدعي شد: به‌ جد معتقدم كه اين افراد از برخي عنوان‌ها سوء استفاده كردند. اينها افرادي هستند كه از جريانات سياسي دستور دارند و زخم خورده‌هاي سياسي هستند.

اين تهيه‌كننده سينما تاكيد كرد: معتقدم ما در حواشي پيش آمده براي فيلم‌هاي سينمايي «خصوصي» و «گشت ارشاد» بيشترين ضربه را از درون سينما خورده‌ايم.

رييس شوراي صنفي نمايش در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه با توجه به جايگزيني «بوسيدن روي ماه» و «نارنجي‌پوش» به جاي «گشت ارشاد» و «خصوصي» و مبهم بودن وضعيت سينماها، تكليف اكران چه خواهد شد؟ تصريح كرد: اكنون مساله شوراي صنفي اكران دو فيلم جايگزين نيست. اين وضعيت در هر صورت به نوعي درست مي‌شود. اكنون برخورد با اين رفتار فراقانوني انجام شده بسيار مهم‌تر است.

سيدضياء هاشمي در پايان اين گفت‌وگو تصريح كرد: از نظر ما وزارت ارشاد مركز تعيين تكليف درباره سينما است. همه بايد اعتراض خود را در وزارت ارشاد مطرح كنند.

۱۳۹۱/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...