نسخه چاپی

با اعتبار 210 ميليارد توماني

خودكفایی در تولید برنج تا 3 سال آینده تصویب شد

عکس خبري -خودکفايي در توليد برنج تا 3 سال آينده تصويب شد

رییس كارگروه تدوین سند راهبردی خودكفایی برنج از تصویب سند راهبردی خودكفایی برنج با اعتبار210 میلیارد تومانی خبر داد و گفت: بر اساس این سند تا سه سال دیگر در تولید برنج خودكفا خواهیم شد.


غلامرضا خانکشی‌پور- عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج - به خبرنگار کشاورزی ایسنا گفت: بودجه تعیین شده برای اجرای سند راهبردی خودکفایی برنج براساس قیمت‌های سال 90 محاسبه شده که در سفر اخیر هیات دولت به استان گیلان 700 میلیارد تومان برای اجرای فاز نخست این سند در سال جاری تصویب شد.

وی افزود: در این سند، همه جوانب و برنامه‌ها برای رسیدن به خودکفایی برنج پیش‌بینی شده که در صورت تحقق تا سه سال آینده ایران در تولید باقی‌مانده نیاز داخلی خود به این محصول استراتژیک که حدود 700 هزار تن است، خودکفا می‌شود.

خانکشی‌پور گفت: در سند راهبردی خودکفایی برنج برنامه‌هایی اعم از آموزش و ترویج، تحقیقات برای پایداری در تولید و معرفی ارقام پر محصول کیفی لحاظ شده است. همچنین برنامه‌هایی برای ارتقای مدیریت زراعی، تولید بذور گواهی شده در نظر گرفته‌ شده است.

رییس کارگروه تدوین سند راهبردی خودکفایی برنج ادامه داد: یکی از مفاد این سند که در راستای حمایت‌های ویژه از شالیکاران تصویب شده، تعیین یارانه تولید برای کشاورزان است البته مشروط به اینکه آنها ارقام هدف و مورد نظر برای رسیدن به خودکفایی برنج را تولید کنند.

به گفته وی مکانیزه کردن کامل عملیات کاشت، داشت و برداشت و یکپارچه‌سازی اراضی از دیگر موارد پیش‌بینی شده در سند راهبردی خودکفایی برنج است که می‌تواند ایران را در تامین این محصول استراتژیک بی نیاز از واردات برنج خارجی کند.

خانکشی پور افزود: برای بهبود بازار برنج نیز تمهیداتی اندیشیده شده که می‌توان به افزایش کیفی تولید، بهبود بسته‌بندی، برندسازی، اصلاح الگوی مصرف و راه اندازی بورس برنج اشاره کرد.

رییس کارگروه تدوین سند راهبردی خودکفایی برنج تاکید کرد: ایران تا رسیدن به خودکفایی برنج فاصله زیادی ندارد و می‌تواند با افزایش سطح آموزش و عملکرد تولید این محصول که در حال حاضر نیز بیش از یک تن در هکتار از میانگین جهانی بالاتر است به اهداف خود دست یافت اما اگر تاکنون نتوانسته‌ایم در تولید نیاز داخلی برنج خودکفا شویم مسلما اراده جمعی وجود نداشته است.

این عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج اظهار کرد: برای مکانیزه کردن کامل عملیات کاشت، داشت و برداشت برنج باید یکپارچه‌سازی اراضی که از سال‌های پیش تاکنون در دستور کار قرار گرفته است به صورت جدی پیگیری شود و تمامی شالیزارهای کشور در این طرح قرار گیرند چراکه در یکپارچه‌سازی اراضی ضمن ایجاد راه‌های دسترسی به شالیزارهای مختلف، کانال‌های آبرسانی و زهکشی مناسب برای زمین‌های زراعی در نظر گرفته می‌شود.

۱۳۹۲/۲/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...